Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
El alto consumo de energía de los edificios es un problema mundial, y la aplicación de políticas que promuevan medidas de mejora del rendimiento energético es un reto. La Unión Europea (UE) ha asumido un papel de liderazgo en este ámbito, implementando directivas y financiando diversos proyectos de investigación e innovación en eficiencia energética (Proyecto SP-0165/CEENEREPC, EPLABEL, ENPER EXIST, SHARE, ASIEPI, RentalCal, RESPOND, CRREM, entre otros).
En España, estas directivas son el resultado de la aplicación de una serie de decretos que en la actualidad establecen la necesidad de realizar Edificios de Consumo Casi Nulo (ECCN).
Esta asignatura engloba los requisitos normativos necesarios para poder diseñar y ejecutar ECCN. Así como la aplicación de dicha normativa para la comprobación y justificación de dichos requisitos. Con ello se abarcan elementos claves a la hora de trabajar en el ámbito profesional.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CT1 : Demostrar capacitats informàtiques i informacionals en l'àmbit de les noves tecnologies en l'edificació
- CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita
- CT3 : Ser capaç de liderar estudis relacionats amb l'estalvi i l'eficiència energètica en els edificis
Competències generals
- CG2 : Capacitat per a obtenir i gestionar informació relacionada amb l'eficiència energètica, incloent bibliografia científicotécnica, manuals, documentació tècnica i indicadors energètics
- CG5 : Analitzar i estructurar el comportament energètic dels edificis, avaluant, racionalitzant i contrastant resultats per a la presa de decisions.
- CG6 : Aconseguir la capacitat per a cooperar en projectes comuns i amb experts de l'àmbit ambiental i energètic promovent un ús eficient de l'energia, realitzant proposades de millora amb la qualitat exigida i complint la normativa aplicable
Competències Específiques
- CE3 : Analitzar els conceptes bàsics d'energia i instal·lacions dels edificis que es defineixen com nZEB
- CE4 : Analitzar i desenvolupar tècniques Bioclimàtiques, Sostenibles i d'Eficiència Energètica en el Projecte Arquitectònic
Competències bàsiques
- CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
- CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
- CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
- CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
· Identificar i conèixer les característiques dels edificis nZEB.
· Conèixer el concepte de bioclimatisme i la seua aplicació a la construcció.
· Conèixer els sistemes actius i passius en un edifici bioclimàtic.
· Utilitzar l'envolupant com a font d'energia.
· Aplicar energies renovables per a aconseguir un adequat percentatge d'autoconsum
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
L'objectiu principal de l'assignatura és conèixer la normativa vigent per a poder dissenyar i executar ECCN.
Objectius secundaris:
- Conèixer diferents eines informàtiques recomanades pel Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana per a comprovar el compliment de la normativa, i, determinar si l'edificació analitzada o dissenyada és un ECCN.
- Aprendre a utilitzar alguna d'aquestes eines informàtiques (HULC i CE3X)
- Conèixer l'evolució normativa.
- Identificar que solucions constructives són millors a l'hora de dissenyar i executar ECCN.
- Conèixer que orientació és la ideal.
- Saber quin mesures d'estalvi són les que s'han d'emprar en els ECCN.
- Conèixer que marc normatiu integra les energies renovables en els ECCN.
- Conèixer diferents tipus energies renovables (fotovoltaica, energia solar tèrmica, biomassa, geotèrmia, aerotermia, etc.) i veure que opció és la més adequada.
Dades generals
Codi:
43527
Professor/a responsable:
Céspedes López, María Francisca
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
EDIFICACIO I URBANISME
Àrea: CONSTRUCCIONS ARQUITECTONIQUES
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN NOVES TECNOLOGIES I EFICIÈNCIA ENERGÈTICA EN EDIFICACIÓ
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)