Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Los robots son sistemas físicos autónomos que operan en entornos y escenarios cada vez más complejos y dinámicos. Cada vez es mayor la diversidad de robots que son dotados de habilidades para llevar a cabo tareas que hasta la fecha solo estaban al alcance de los humanos. En la actualidad hay robots capaces de desplazarse y autolocalizarse por sí solos, llevar a cabo tareas de agarre y manipulación de objetos o interactuar con otros elementos del entorno o asistir a personas. Los sensores de los que se les dota y las técnicas de IA han permitido éstas y otras destrezas, permitiendo a los robots aprender y adaptarse.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Ser capaç de liderar projectes relacionats amb la intel·ligència artificial, així com dirigir equips de treball.
  • CT2 : Demostrar destreses informàtiques i informacionals en l'àmbit de la intel·ligència artificial.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG10 : Ser capaç d'utilitzar els principis de l'enginyeria i les modernes tecnologies informàtiques per a investigar, dissenyar, implementar noves aplicacions de la intel·ligència artificial.
  • CG2 : Ser capaç de desenvolupar i aprendre de forma acte-dirigida o autònoma temes relacionats amb la intel·ligència artificial
  • CG6 : Ser capaç d'adaptar-se a entorns relacionats amb la intel·ligència artificial, fomentant el treball en equip, la creativitat, la capacitat crítica i l'esperit emprenedor.
  • CG7 : Ser capaç d'adaptar-se a la constant evolució de la disciplina i de comprendre i aplicar els nous avanços técnicocientíficos relacionats amb la intel·ligència artificial.

 

Competències Específiques

  • CE16 : Identificar les tècniques de percepció sensorial necessàries per a disposar robots mòbils i manipuladors autònoms.
  • CE17 : Desenvolupar mètodes de processament per a dades procedents de fonts sensorials robòtiques per a aconseguir robots autònoms.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

-Obtenir una visió crítica d'un sistema robòtic intel·ligent i identificar els seus components i funcionalitats segons el seu camp d'aplicació.

-Adquirir nocions sobre captura i processament de dades procedents de les diferents fonts sensorials de les quals està dotat un sistema robòtic intel·ligent.

-Conèixer les principals tècniques i mètodes dirigits a dotar d'habilitats als sistemes robòtics per a aconseguir comportaments robustos en entorns realistes.

-Saber plantejar solucions a problemes de navegació i manipulació robòtica i a la seua interacció amb l'entorn.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Obtener una visión crítica de un sistema robótico inteligente e identificar sus componentes y funcionalidades según su campo de aplicación.
  • Adquirir nociones sobre captura y procesado de datos procedentes de las distintas fuentes sensoriales de las que está dotado un sistema robótico inteligente.
  • Conocer las principales técnicas y métodos dirigidos a dotar de habilidades a los sistemas robóticos para alcanzar comportamientos robustos en entornos realistas.
  • Saber plantear soluciones a problemas de navegación y manipulación robótica y a su interacción con el entorno.
  • Entender los procesos básicos, tales como localización, percepción, mapeado y planificación, necesarios para la navegación autónoma, así como conocer técnicas y saber usar los algoritmos comunes para que un robot sea capaz de desplazarase de forma autónoma y segura por su entorno.
  • Comprender los fundamentos y técnicas de la manipulación robótica y saber aplicarlos a tareas de agarre y/o manipulación que requieran trabajar con percepción del entorno.
  • Comprender los principios básicos de la interacción hombre-máquina en el contexto de la robótica, y aplicar los conocimientos adquiridos para diseñar y desarrollar proyectos de robótica que involucren una interacción efectiva entre humanos y máquinas.

 

 

Dades generals

Codi: 43507
Professor/a responsable:
Gil Vazquez, Pablo
Crèdits ECTS: 4,50
Crèdits teòrics: 0,90
Crèdits pràctics: 0,90
Càrrega no presencial: 2,70

Departaments amb docència

  • Dep.: FISICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA
    Àrea: ENGINYERIA DE SISTEMES I AUTOMATICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: CIENCIA DE LA COMPUTACIO I INT. ARTIF.
    Àrea: CIENCIA DE LA COMPUTACIO, INTEL·LIGENCIA ARTIFICIA
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0,3

Estudis en què s'imparteix