Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Ser capaç de treballar en equip, amb eficiència professional o investigadora, adquirint la capacitat de participar en projectes de recerca i col·laboracions científiques o tecnològiques.
- CG2 : Ser capaç de realitzar prendre decisions de manera ràpida i eficaç, en situacions professionals o investigadores complexes, mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic, investigador, tecnològic o professional, en què es desenvolupe l'activitat.
- CG3 : Ser capaç d'accedir a la informació necessària en l'àmbit específic de la matèria (bases de dades, articles científics, etc.) i tenir suficient criteri per a interpretar-la i fer-la servir.
- CG4 : Aplicar el raonament crític i l'argumentació des de criteris racionals.
- CG5 : Aplicar la ciència des de l'òptica social i econòmica i potenciar la transferència del coneixement a la societat.
- CG6 : Ser capaç de preparar, redactar i exposar en públic informes i projectes de manera clara i coherent, defensar-los amb rigor i tolerància i respondre satisfactòriament a les crítiques que se'n puguen derivar.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Conèixer i comprendre en profunditat la naturalesa de la biodiversitat i les relacions ecosistèmiques que té en l'actualitat i ha tingut en el passat.
- CE12 : Conèixer i entendre en profunditat la geologia regional d'Espanya i de zones perifèriques i, en particular, del País Valencià, amb un coneixement detallat de les principals fites paleontològiques representades en els jaciments de la península Ibèrica i el nord d'Àfrica.
- CE13 : Conèixer i utilitzar amb destresa les tècniques de camp, laboratori i gabinet per a l'extraure, preparar, catalogar, reconstruir digitalment, estudiar i divulgar de microfòssils i macrofòssils.
- CE15 : Conèixer i entendre les causes del canvi climàtic i els proxies (estudi de diatomees, foraminífers, anells de creixement d'arbres, nuclis de gel, dades del clima actual, etc.) usats per a caracteritzar climes del passat.
- CE19 : Elaborar, de manera clara i concisa, tot tipus de memòries relacionades amb la paleontologia, per a àmbits oficials o professionals (informes, subvencions, memòries d'impacte patrimonial, projectes de recerca, etc.).
- CE2 : Conèixer la naturalesa del registre fòssil, en relació amb el procés sedimentari, les fases bioestratinòmiques i fossildiagenètiques del procés i els mecanismes de fossilització.
- CE23 : Ser capaç d'aplicar l'experiència investigadora adquirida a l'inici del desenvolupament de la fase investigadora d'un programa de doctorat en temes relacionats amb la biodiversitat.
- CE24 : Desenvolupar les habilitats experimentals en l'ús de material i equips de laboratori en paleontologia.
- CE3 : Conèixer i entendre la paleodiversitat dels éssers vius, les seues relacions ecosistèmiques i la distribució paleogeogràfica dels principals grups d'éssers vius al llarg de la història de la Terra.
- CE4 : Conèixer i entendre les crisis de diversitat biològica, a més de les causes i conseqüències en el marc de l'actualisme, i extraure'n conclusions aplicables al present.
- CE5 : Comprendre en profunditat la naturalesa històrica del procés evolutiu, pel que fa a la irrepetibilitat i contingència i als aspectes vinculats al compliment de lleis de la naturalesa de tota índole i, per tant, de necessitat.
- CE6 : Conèixer i comprendre els esdeveniments biològics del passat, a més de les zonacions, en el temps i en l'espai, de les biotes, per tal d'establir la posició estratigràfica relativa de les roques sedimentàries de zones geogràfiques diverses.
- CE8 : Ser capaç d'interpretar variables ambientals i ecològiques del passat, a partir de l'estudi de les traces d'organismes del registre fòssil.
Competències transversals
- CT1 : Ser capaç d'accedir a eines d'informació en altres àrees del coneixement i utilitzar-les apropiadament.
- CT2 : Ser capaç de valorar la necessitat de completar la formació científica, històrica, lingüística, informàtica, literària, ètica, social i humana en general, assistint a conferències o cursos, fent activitats complementàries i autoavaluant l'aportació que aquestes activitats comporten a la formació integral.
- CT3 : Projectar la inquietud intel·lectual i fomentar la responsabilitat de l'aprenentatge propi.
- CT4 : Assumir el compromís ètic i la sensibilitat cap als problemes mediambientals i el patrimoni natural i cultural.
- CT5 : Ser capaç de comunicar i divulgar idees científiques.
Competències bàsiques
- CB10 : Que les i els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- CB7 : Que les i els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
- CB8 : Que les i els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CB9 : Que les i els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Comprendre la inclusió de la paleobotànica com a disciplina paleontològica capaç d'oferir dades i respostes a qüestions ecològiques actuals. Conéixer la cronologia establida per al Quaternari, amb especial referència a les fases glacials i interglacials. Conéixer les causes i els efectes ambientals i ecològics provocats pels ritmes glacials i interglacials en els últims centenars de milers d'anys. Conéixer el registre fòssil de restes vegetals de l'últim tram de la història de la Terra, la manera d'obtenir-ne i els processos de destrucció i conservació que els caracteritzen. Conéixer el tipus de depòsits geològics en què queden registrats aquestes restes vegetals i les dades que aporten aquests per al coneixement de l'entorn ambiental en què van ser depositats. Conéixer les bases i fonaments de la paleoecologia vegetal i les eines d'ús comú d'aquesta subdisciplina paleontològica per a interpretar la flora de passat. Conéixer la flora present a Europa i, especialment, la península Ibèrica durant les últimes fases glacials i interglacials, a més del paper que exerceixen les àrees de refugi en la conservació d'espècies. Conéixer l'acció de l'home sobre la flora del passat recent i les proves existents d'aquesta acció antròpica. Conéixer l'estratègia de gestió forestal actual i les possibilitats d'adequació que ofereixen les dades aportades per la paleoecologia.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Sense dades
Dades generals
Codi:
38367
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,48
Crèdits pràctics:
0,72
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA ESTUDI GENERAL
Àrea: UNIVERSITAT DE VALÈNCIA ESTUDI GENERAL
Crèdits teòrics: 0,48
Crèdits pràctics: 0,72
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PALEONTOLOGIA APLICADA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 1)