Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La Ergonomía de la Visión, u Optometría Ambiental y Ocupacional, complementa la formación del especialista en Visión aportándole conocimientos y habilidades relacionados con la interacción del sistema visual humano con su entorno, tanto en actividades laborales como de ocio, con el fin de evitar y prevenir problemas de salud ocular (incluso accidentes) así como la mejora del rendimiento visual. Por tanto es una asignatura que se nutre inter y multidisciplinarmente de numerosos conocimientos previos en Ciencias de la Visión, desde Óptica Aplicada, Optometría, Psicología, etc, con una orientación directa hacia la evaluación riesgos oculares y visuales en entornos habituales de trabajo y de ocio.
Prerrequisito recomendado: haber cursado previamente en el ciclo formativo de acceso (Grado, etc) alguna asignatura relacionada con Optometría Ambiental y Ocupacional.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CG10 : Compromís ètic i respecte per la propietat intel·lectual.
- CG11 : Habilitat d'aprenentatge per a continuar estudiant d'una manera que ha de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
- CG12 : Habilitat d'adaptació a l'ambient canviant d'aquesta disciplina, sabent aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CG13 : Capacitat de creativitat.
- CG14 : Motivació per la qualitat.
- CG15 : Habilitat per a transferir resultats de recerca.
- CG16 : Capacitat d'autonomia científica i tècnica.
- CG17 : Capacitat per a mostrar informació de manera clara.
- CG2 : Capacitat d'organització i planificació.
- CG3 : Capacitat de comunicació oral i escrita (en la llengua nativa i en anglés) dels coneixements i les conclusions, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- CG4 : Capacitat de gestió de la informació i dels recursos disponibles.
- CG5 : Capacitat de resoldre problemes, integrar coneixements i formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CG6 : Capacitat de treballar en equip amb iniciativa i esperit emprenedor.
- CG7 : Capacitat per a treballar en un equip de caràcter interdisciplinari.
- CG8 : Habilitats en les relacions interpersonals.
- CG9 : Capacitat de raonament i extracció de conclusions.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Saber reconèixer, en els problemes reals de l'àmbit professional, un problema estadístic ben definit, elaborant hipòtesi i models contrastables mitjançant les tècniques d'anàlisis més adequades.
- CE11 : Organitzar dades en l'elaboració d'històries clíniques, en particular per a grups poblacionals diferents.
- CE12 : Resolució del diagnòstic i les necessitats de compensació òptica o els tractaments visuals en grups de població diferents.
- CE14 : Estructurar l'examen visual a les peculiaritats de cada cas clínic.
- CE15 : Desenvolupar la capacitat d'elaborar informes, en col·laboració amb altres professionals sanitaris, en la gestió de pacients.
- CE17 : Desenvolupar programes d'entrenament i teràpia visual i aplicar-los a la millora de les capacitats visuals.
- CE18 : Desenvolupar millores ergonòmiques en l'entorn visual dels diversos casos.
- CE19 : Conèixer sistemes de prevenció i detecció d'anomalies visuals.
- CE2 : Conèixer els principis i les aplicacions de les principals eines de la inferència estadística en les ciències de la salut.
- CE21 : Aplicar el coneixement de les diverses anomalies visuals a les manifestacions oftalmològiques i les malalties sistèmiques i oculars.
- CE22 : Aplicar els coneixements d'òptica a l'ús d'elements i instruments òptics més avançats i interpretar-ne els resultats.
- CE3 : Conèixer els principis generals del disseny d'experiments i dels models probabilístics en l'àmbit de les ciències de la salut.
- CE4 : Disseny i execució de la recerca, d'acord amb principis regulats sobre ètica, experimentació animal i bioseguretat en l'àmbit de les ciències de la salut.
- CE5 : Adquirir una visió general de les fronteres de la recerca en optometria i en salut visual.
- CE7 : Conèixer les tècniques fonamentals de processament i anàlisi de dades. Saber analitzar i interpretar-ne els resultats.
- CE8 : Aprendre la implementació de programes informàtics per a l'anàlisi i gestió eficient de dades.
Habilitats/Destreses
- CB10 : Tenir les habilitats d'aprenentatge que permeten continuar estudiant d'una manera que hau de ser, en gran part, autodirigida o autònoma.
- CB6 : Tenir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- CB7 : Saber aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts, dins de contextos més amplis (o pluridisciplinaris) relacionats amb l'àrea d'estudi.
- CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
- CB9 : Saber comunicar les conclusions i els coneixements propis, a més de les raons últimes que els sustenten, a públics especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
Competències transversals bàsiques
- CT1 : Habilitats de comunicació oral i escrita en anglés.
- CT2 : Habilitats relacionades amb les eines informàtiques i amb les tecnologies de la informació i la comunicació, a més de l'accés a bases de dades en línia (bibliografia científica, bases de patents i de legislació, etc.).
- CT3 : Habilitats de comunicació oral i escrita en castellà. Capacitat d'elaboració i defensa de projectes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer l'estat actual i futur de les normatives internacionals relacionades amb la protecció ocular i el rendiment visual.
- Dissenyar entorns d'il·luminació segurs i confortables, amb programari professional d'il·luminació per a tasques específiques d'interiors i exteriors.
- Posar en pràctica els coneixements adquirits quant a interacció persona-ordenador en diversos àmbits d'aplicació, com ara la visualització científica en biomedicina o la realitat virtual.
- Implementar els principis de neuroergonomia i optometria ambiental i ocupacional, per a dissenyar tasques visuals segures i d'alt rendiment visual i cognitiu en els actuals i futurs àmbits de la tecnologia.
- Optimitzar la interacció usuari, vehicle i via, tant terrestre com aèria, que facilite la conducció segura i confortable, tenint fins i tot en compte la interacció multisensorial.
- Establir les pautes de disseny per a adaptar un entrenament visual progressiu en esports específics.
- Posar en pràctica els principis ergonòmics, visuals i cognitius, per a facilitar una millor qualitat de vida, tant en l'edat adulta (normal o amb problemes neurodegeneratius) com en casos especials d'aprenentatge, de baixes o altes capacitats intel·lectuals.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Son los objetivos formativos de arriba.
Dades generals
Codi:
37908
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
ÒPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
Àrea: ÒPTICA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN OPTOMETRIA AVANÇADA I SALUT VISUAL
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 1)