Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

The Architecture Project does not necessarily imply a proper investigation: it is not necessarily a thesis. On the contrary, a project, consistent with its own ends, is unimaginable without prior research. What it is about (the theme) and where we are (the place) forces us to investigate, at least, in these two senses (there is room for a third to answer the question of how and with what we will do it): that of the history of type, even to answer it, and the geography of the territory, also cultural. Both investigations correspond strictly and literally to Architecture and Urbanism. A project is not always an investigation, but it always supposes it. This research is, therefore, a necessary condition of the project, to which it 'approaches' us with knowledge of the facts and in a pertinent way.

Investigating is not an easy task in Architecture and Urbanism, and there are many different ways of investigating: testing and proposing or searching among what exists to make it useful in the present for the future, even if it is delving into the past, perhaps recent, and rewriting it (if necessary) or highlighting what seemed hidden in plain sight. Investigating, also in Architecture and Urbanism, requires an interest (one question, or several) and then: will, tenacity, patience, imagination, creativity and a certain background to know how to discriminate and advance knowledge. Research and Knowledge are different things, but very close: the first usually results in an increase of the second. Tools, methods and information banks (to be built) are required. This subject deals with all this as an introduction to research in Architecture and Urban Planning, proposing the writing of a synthetic article, a research bedfore of tfm or a database that can adopt very different formats.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG3 : Comprender la profesión de arquitecto y su función en la sociedad, en particular, elaborando proyectos que tengan en cuenta los factores sociales.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Aptitud para concebir, calcular, diseñar e integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar: estructuras de edificación.
  • CE2 : Aptitud para concebir, calcular, diseñar e integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar: sistemas de división interior, carpintería, escaleras y demás obra acabada.
  • CE3 : Aptitud para concebir, calcular, diseñar e integrar en edificios y conjuntos urbanos y ejecutar: sistemas de cerramiento, cubierta y demás obra gruesa.
  • CE5 : Aptitud para la concepción, la práctica y el desarrollo de proyectos básicos y de ejecución, croquis y anteproyectos.
  • CE7 : Aptitud para la concepción, la práctica y el desarrollo de dirección de obras.

 

Skills/Skills

  • CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • CB7 : Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
  • CB8 : Sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
  • CB9 : Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.

 

Transversal Competences

  • CT12 : Capacidad de trabajo en equipo con responsabilidades compartidas, entendida como capacidad de participar en un trabajo colectivo donde se asumen tareas o roles de liderazgo, investigación y comunicación, estableciendo la participación de cada uno de los integrantes.
  • CT3 : Habilidad para la investigación y la innovación, entendidas como mecanismos para intervenir eficazmente en la construcción del futuro, a partir de los datos del pasado y de las urgencias del presente.
  • CT4 : Habilidad para la toma de decisiones, entendida como capacidad para entender el carácter de los contextos donde operamos para tomar decisiones creativas en ellos de manera responsable.
  • CT5 : Capacidad para adoptar el método científico en el planteamiento y realización de trabajos diversos tanto a nivel académico como profesional.
  • CT9 : Capacidad de asimilar y adaptarse a la evolución de la tecnología en el ámbito de desarrollo profesional, y en el marco de la sostenibilidad como horizonte de trabajo compartido.

 

Competencias Básicas y Generales >>Básicas

  • CB6 : Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

The Study Plans of the Degree in Architecture or, as in our case, the Degree in Fundamentals of Architecture, do not contemplate, with exceptions and always through the optional subjects, the training of architects as researchers and, however, , as has been explained in the Context of this subject, any project worthy of this name should entail prior research that, in principle, we undertake more from intuition than from knowledge.
To remedy this, the offer of this subject appears in this Master's program in Architecture, enabling professional practice, which basically aims to introduce architects to the discipline of research, its approaches, its methods, its formulas, its tools, its structures and its possible channels both for shaping results and for disseminating them.

 

 

General

Code: 35676
Lecturer responsible:
MARTINEZ MEDINA, ANDRES
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,40
Practical credits: 0,80
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: GRAPHIC EXPRESSION, COMPOSITION AND PROJECTS
    Area: ARCHITECTURAL COMPOSITION
    Theoretical credits: 0,4
    Practical credits: 0,8
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught