Competencies and objectives
Course context for academic year 2024-25
EXPERIMENTS WITH HABILITATION
This course has the function of rethinking with the students the architectural project, specifically the architectural project at the School of Alicante. This is the event to be taken care of: the one in which the students discover in the realisation of projects a vehicle for the integration of the practical, theoretical and cultural knowledge they have acquired over the years, in a process that reaffirms and reconstructs their autonomy and professional identity. If there is one thing that characterises the teaching of projects in Alicante, it is having recognised this process with pedagogical proposals such as the Personal Theoretical Project, the Career Initiation Project and, above all, having placed the student at the centre of the event with the principle of the Student/Actor. As a result, we are increasingly able to recognise ‘Emergencies’ that challenge the discipline of the project and its pedagogy. We are adept at dealing with the diversity of forms that this process of reaffirmation takes depending on the interests of each student. Perhaps the most important thing about all this experience is that it allows us to open up the debate about empowerment as an architect around their desires and possibilities.
Thus, this subject should serve as an instrument of critical-practical reflection for a better approach to the Master's Thesis of each student. Our main objective is to generate a practical, theoretical and experiential basis capable of supporting, from the field of design, the beginning and the adjustment of all those issues, interests, concerns and methodologies that support the realization of a Master's Thesis. To this end, the course takes as its starting and finishing point the academic, curricular and personal portfolio and interests of each student. From this situated reality, the aim is for each student to strengthen their own project culture, as well as informed links with the specific area of knowledge to which the development of the TFM is linked.
More updated information on the Architectural Projects Area in the blog: https://proyectosarquitectonicos.ua.es/docencia/grado/contra-ediciones-para-el-pfc/
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25
General Competences (CG)
- CG2 : Crear proyectos arquitectónicos que satisfagan a su vez las exigencias estéticas y las técnicas y los requisitos de sus usuarios, respetando los límites impuestos por los factores presupuestarios y la normativa sobre construcción.
- CG3 : Comprender la profesión de arquitecto y su función en la sociedad, en particular, elaborando proyectos que tengan en cuenta los factores sociales.
Specific Competences (CE)
- CE10 : Aptitud para ejercer la crítica arquitectónica.
- CE5 : Aptitud para la concepción, la práctica y el desarrollo de proyectos básicos y de ejecución, croquis y anteproyectos.
- CE8 : Aptitud para elaborar programas funcionales de edificios y espacios urbanos.
Skills/Skills
- CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
- CB7 : Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
- CB8 : Sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
- CB9 : Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
Transversal Competences
- CT1 : Habilidad para el razonamiento crítico, entendida como capacidad de confrontar líneas argumentales diversas, sistematizando la duda sobre cualquier afirmación presentada.
- CT10 : Habilidad para explicitar actuaciones de acuerdo a nuestras propias motivaciones, valores y opiniones, entendidas como capacidad para crear contextos operativos propios que expliciten nuestras aportaciones en el contexto profesional, social y cultural.
- CT13 : Capacidad de trabajo en equipos de carácter interdisciplinar e internacional, entendida como capacidad para entender los distintos modos de aproximación de cada uno de los miembros del equipo y considerarlos como oportunidades de aprendizaje.
- CT15 : Habilidad para la emulación y la Influencia inspiracional, entendida como capacidad para localizar en lo real modelos personales o sociales afines y entenderlos como una red de aliados sobre los que tejer relaciones.
- CT2 : Habilidad para la elaboración de pensamiento abstracto, entendida como capacidad para construir conceptos genéricos a partir de un conocimiento empírico.
- CT3 : Habilidad para la investigación y la innovación, entendidas como mecanismos para intervenir eficazmente en la construcción del futuro, a partir de los datos del pasado y de las urgencias del presente.
- CT4 : Habilidad para la toma de decisiones, entendida como capacidad para entender el carácter de los contextos donde operamos para tomar decisiones creativas en ellos de manera responsable.
- CT8 : Habilidad para la integración de las tecnologías de la información en las herramientas de trabajo, entendida como capacidad para integrar dichas tecnologías en los métodos de trabajo.
Competencias Básicas y Generales >>Básicas
- CB6 : Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25
Objective 1: Ability to convene, promote and participate in critical debates in the classroom, in accordance with the theoretical and practical proposals of the course.
Objective 2: Ability to select topics of study and to develop rigorous, up-to-date and creative critical analyses, in accordance with the guidelines of the course.
Objective 3: Ability to translate one's own critical interests into design practice through rigorous, up-to-date and creative material formats, in accordance with the guidelines of the course.
General
Code:
35671
Lecturer responsible:
Castro Domínguez, Juan Carlos
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
0,00
Practical credits:
2,40
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
GRAPHIC EXPRESSION, COMPOSITION AND PROJECTS
Area: ARCHITECTURAL PROJECTS
Theoretical credits: 0
Practical credits: 2,4
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN ARCHITECTURE
Course type: COMPULSORY (Year: 1)