Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Els ensenyaments proposats per l'Àrea de Projectes Arquitectònics s'agrupen en 9 assignatures disposades al llarg de tots els cursos del Grau en Fonaments de l'Arquitectura. En el seu conjunt, constitueixen l'espina dorsal en la formació del/a arquitecte/a.
Conforme als objectius de l'Espai Europeu d'Educació Superior, la pedagogia de Projectes Arquitectònics desenvolupa un mètode d'ensenyament centrat en l'aprenentatge de l'alumnat amb atenció individualitzada. A través del Taller de Projectes cada estudiant va imbricant els seus interessos personals en els objectius i sistemàtiques proposats pels enunciats de cada Taller. Aquest procés potencia la investigació i el treball personal com les bases sobre les quals cada estudiant construeix una metodologia que comporta la idea de "educació al llarg de tota la vida".

En el blog de projectes arquitectònics es pot trobar informació actualitzada sobre el dia de dia de l'àrea. Especialment, els temes que es desenvoluparan en cadascun dels grups/tallers que componen l'assignatura. Aquests temes arranquen de les diferents sensibilitats i línies d'investigació de cada unx de lxs profesorxs adscrits a cada grup:
http://blogs.ua.es/proyectosarquitectonicos/

Abans de realitzar la matrícula per al curs, lxs estudiants han d'estudiar en aquest blog els temes proposats per cada grup per a triar de manera rigorosa el grup on vol cursar l'assignatura.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG.1 : Conèixer la història i les teories de l'arquitectura, així com les arts, tecnologies i ciències humanes relacionades amb aquesta.
  • CG.2 : Conèixer el paper de les belles arts com a factor que pot influir en la qualitat de la concepció arquitectònica.
  • CG.3 : Conèixer l'urbanisme i les tècniques aplicades en el procés de planificació.
  • CG.4 : Comprendre els problemes de la concepció estructural, de construcció i d'enginyeria vinculats als projectes d'edificis, a més de les tècniques de resolució d'aquests.
  • CG.5 : Conèixer els problemes físics, les diverses tecnologies i la funció dels edificis, per tal de dotar-los de condicions internes de comoditat i protecció dels factors climàtics.
  • CG.6 : Conèixer les indústries, organitzacions, normatives i procediments per a plasmar els projectes en edificis i integrar els plànols en la planificació.
  • CG.7 : Comprendre les relacions entre les persones i els edificis i entre aquests i l'entorn, a més de la necessitat de relacionar els edificis i els espais situats entre aquests en funció de les necessitats i de l'escala humanes.

 

Habilitats/Destreses

  • CB 1 : Que els estudiants hagen demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB 2 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB 3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB 4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CB 5 : Que els estudiants hagen desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals cognitives

  • CT.13 : Habilitat per a l'estètica i la forma. Capacitat de posicionar-se críticament davant la bellesa.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT.1 : Capacitat d'ús d'una segona llengua. Capacitat d'utilitzar l'anglés amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la pròpia vida professional.

 

Competències transversals pròpies:>>instrumentals metodològiques

  • CT.17 : Habilitat per a resoldre problemes. Capacitat per a orientar la informació i els instruments d'acció cap a la resolució de conflictes prèviament diagnosticats.

 

Competències transversals pròpies:>>interpersonals socials

  • CT.28 : Habilitat per a dissenyar i gestionar propostes que incorporen responsabilitat social i mediambiental. Capacitat per a entendre el compromís amb l'entorn social i físic que impliquen els processos de transformació d'aquest.
  • CT.29 : Habilitat per a les relacions interpersonals i la comunicació. Capacitat per a gestionar processos que impliquen negociació d'idees en diferents fòrums.

 

Competències transversals pròpies:>>sistèmiques d'assoliment

  • CT.33 : Motivació per la superació d'obstacles. Capacitat per a no deixar-se intimidar pels obstacles i saber superar-los sense patir pèrdues personals importants. Capacitat per a optimitzar les nostres energies i orientar-les cap a metes possibles i autoregeneradores.

 

Competències específiques:>>Bloc Projectual

  • CE.34T : Aptitud per a suprimir barreres arquitectòniques.
  • CE.35T : Aptitud per a resoldre el condicionament ambiental passiu, incloent-hi l'aïllament tèrmic i acústic, el control climàtic, el rendiment energètic i la il·luminació natural.
  • CE.37T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar projectes bàsics i d'execució, croquis i avantprojectes.
  • CE.39T : Capacitat per a concebre, practicar i desenvolupar la direcció d'obres.
  • CE.40T : Capacitat per a elaborar programes funcionals d'edificis i espais urbans.
  • CE.41T : Capacitat per a intervenir en el patrimoni construït, a més de conservar-lo, restaurar-lo i rehabilitar-lo.
  • CE.42T : Capacitat per a exercir la crítica arquitectònica.
  • CE.43T : Capacitat per a realitzar projectes de seguretat, evacuació i protecció en immobles.
  • CE.48 : Coneixement adequat de les teories generals de la forma, la composició i els tipus arquitectònics.
  • CE.50 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi dels processos de simbolització, les funcions pràctiques i l'ergonomia.
  • CE.51 : Coneixement adequat dels mètodes d'estudi de les necessitats socials, la qualitat de vida, l'habitabilitat i els programes bàsics d'habitatge.
  • CE.52 : Coneixement adequat de l'ecologia, la sostenibilitat i els principis de conservació de recursos energètics i mediambientals.
  • CE.53 : Coneixement adequat de les tradicions arquitectòniques, urbanístiques i paisatgístiques de la cultura occidental, a més dels seus fonaments tècnics, climàtics, econòmics, socials i ideològics.
  • CE.54 : Coneixement adequat de l'estètica, la teoria i la història de les belles arts i les arts aplicades.
  • CE.55 : Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
  • CE.56 : Coneixement adequat de les bases de l'arquitectura vernacla.
  • CE.57 : Coneixement adequat de la sociologia, la teoria, l'economia i la història urbanes.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Al llarg del curs, els estudiants deuran, en aproximacions complesives, APRENDRE A:

1/ Mobilitzar els afectes i recursos interpersonals en benefici del conjunt del grup, de la marxa del treball i de la meua pròpia formació com arquitectx

2/ Participar en les diferents activitats col·lectives proposades des de l'Àrea que innoven eines projectuals

3/ Articular els objectius d'aprenentatge proposats per les assignatures de projectes arquitectònics anteriors en els continguts de l'assignatura actual

4/ Consolidar un camp d'interessos que anticipen l'estructura d'investigació del porfolio personal

5/ Interpretar la dimensió ètica i política del projecte arquitectònic i a articular-la en els propis processos arquitectònics

6/ Abordar el projecte arquitectònic des de la seua dimensió ecosistèmica, atenta a la diversitat de les seues interaccions, multiescalaridad dels seus efectes, i multiplicitat dels agents implicats en els seus processos de producció

7/ Buscar, filtrar i seleccionar informacions útils per al projecte i pertinents per a una agenda global, i aconseguir traduir-les a decisions projectuals recognoscibles

8/ Emprendre de manera coherent metodologies de disseny arquitectònic en la seua qualitat de procés d'acoblaments heterogenis (tecnologies, matèries, sistemes, energies, cultures, polítiques, )

9/ Utilitzar el projecte arquitectònic com a laboratori arriscat des d'on produir innovacions, dissidències i divergències respecte dels sabers canònics

10/ Acoblar tecnologies, xarxes infraestructurals, energies, sistemes constructius i tot tipus de materialitats en assajos, prototips i desenvolupaments projectuals successius

 

 

Dades generals

Codi: 35537
Professor/a responsable:
GISBERT ALEMANY, ESTER
Crèdits ECTS: 12,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 4,80
Càrrega no presencial: 7,20

Departaments amb docència

  • Dep.: EXPRESSIÓ GRÀFICA, COMPOSICIÓ I PROJECTES
    Àrea: PROJECTES ARQUITECTÒNICS
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 4,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix