Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

L'assignatura Desenvolupament de Programari en Arquitectures Paral·leles forma part del mòdul o tecnologia específica de “Enginyeria de Computadors” del grau en Enginyeria Informàtica que capacitarà a l'alumnat per a treballar sobre arquitectures paral·leles, així com desenvolupar i optimitzar programari per a aquestes.

La computació d'alt rendiment (HPC) ha sigut usada durant dècades, tant a nivell científic com industrial, com a instrument de suport per a problemes d'enginyeria amb una gran quantitat i potència de càlcul. La velocitat en la computació té uns límits i restriccions als quals gradualment es va arribant. Nous increments en la velocitat dels computadors s'han de buscar en el paral·lelisme, el qual consisteix a replicar unitats de tractament d'informació amb l'objectiu de repartir tasques entre aquestes, espacial o temporalment, i realitzar l'execució del programa en qüestió, en un temps inferior. A les arquitectures d'aquesta mena de computadors se les denomina arquitectures paral·leles, i és en la computació matricial on aquestes arquitectures poden considerarse especialment adequades, ja que aquest camp conté un alt grau de paral·lelisme implícit. A més la computació matricial posseeix multitud d'aplicacions entre les quals podem citar les aplicacions en problemes de control i les aplicacions en el processament del senyal. Exemples d'aquest problema es poden trobar en processament de senyals biomèdics, processament d'imatges i reconeixement de la parla, processament de senyals sísmics, etc.

En els últims anys, la computació d'alt rendiment ha patit un ràpid canvi cap a implementacions de HPC de menor cost usant múltiples elements de computació (nodes) que col·laboren per a resoldre una tasca en comú en paral·lel: estaríem parlant dels clústers. De fet, els clústers basats en microprocessadors són ara l'arquitectura HPC dominant, pujant des d'un 6.6% en el Top 500 l'any 2000 fins al voltant del 90% en l'actualitat.

L'aparició d'aquests computadors paral·lels ha donat lloc no sols a una adequació dels algorismes clàssics de computació per a la seua implementació i execució en aquests computadors, sinó que a més es pretén la cerca de nous mètodes que obtinguen un bon rendiment de la màquina.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències específiques (tecnologia específica):>>Enginyeria de Computadors

  • CEIC3 : Capacitat d'analitzar i avaluar arquitectures de computadors, incloent plataformes paral·leles i distribuïdes, així com desenvolupar i optimitzar programari per a les mateixes.

 

Competències bàsiques

  • CB3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Capacitat per a definir, avaluar i seleccionar plataformes de maquinari i programari per a desenvolupar i executar sistemes, aplicacions i serveis informàtics, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.
  • Capacitat per a concebre i desenvolupar sistemes, o arquitectures informàtiques, centralitzats o distribuïts, integrant maquinari, programari i xarxes, d'acord amb els coneixements adquirits segons la planificació dels ensenyaments.
  • Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies que capaciten per a aprendre i desenvolupar nous mètodes i tecnologies, a més de les que donen versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Mostrar la importància, la innovació i la necessitat de la computació d'altes prestacions.
  • Dotar d'un coneixement general sobre programació paral·lela i sistemes paral·lels.
  • Conéixer diferents models de programació i tècniques per al disseny, avaluació i implementació d'algorismes paral·lels.
  • Dotar de certa experiència en la resolució paral·lela i distribuïda de problemes a fi de millorar les prestacions.
  • Conéixer els entorns de programació més difosos per al desenvolupament de sistemes paral·lels.
  • Aplicar els coneixements en situacions pràctiques, principalment amb la formulació d'estratègies per a problemes reals.

 

 

Dades generals

Codi: 34051
Professor/a responsable:
PENADES MARTINEZ, JOSE LEANDRO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Àrea: CIÈNCIA DE LA COMPUTACIÓ I INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix