Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Un robot de servei és un robot que opera de forma semi o totalment autònoma per proporcionar serveis útils al benestar dels éssers humans o dels equips, excloent les operacions de manufactura. Els robots de serveis tenen nombrosos camps d'aplicació des de l'ajuda domèstica o assistencial fins a la seva utilització en entorns de risc i professionals. En aquesta assignatura s'avaluaran diferents aspectes relacionats amb la robòtica de serveis. D'una banda, s'analitzarà el concepte d'interacció humà-robot i els diferents mètodes disponibles per dur-la a terme. En un segon bloc, s'estudiaran els aspectes principals de la robòtica cognitiva, incloent l'anàlisi d'arquitectures cognitives i s'aprofundirà en robòtica humanoide. Finalment, s'analitzaran les aplicacions de la robòtica de serveis en diferents àmbits.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals del títol (CG)
- CG3 : Tenir i comprendre els coneixements que possibiliten ser original en el desenvolupament o l'aplicació d'idees per a resoldre problemes d'enginyeria nous o multidisciplinaris, després d'analitzar i entendre les especificacions plantejades.
- CG4 : Conèixer les necessitats tecnològiques de la societat i la indústria i ser capaç de millorar serveis i processos de producció, aplicant tecnologia actual de robòtica, mitjançant l'elecció, adquisició i posada en marxa de sistemes robòtics en diverses aplicacions, tant industrials com de servei.
- CG6 : Concebre, calcular, dissenyar i engegar algorismes, equips o instal·lacions en l'àmbit de la robòtica, per a aplicacions industrials o de serveis, tenint en compte aspectes de qualitat, seguretat, criteris mediambientals i ús racional i eficient de recursos.
- CG7 : Saber aplicar noves tecnologies de robòtica als diversos sectors empresarials, especialment els industrials i de serveis, per a millorar-ne la competitivitat.
- CG8 : Ser capaç d'integrar robots en la societat, aplicant els criteris ètics adequats si cal i saber transmetre els beneficis que la robòtica pot aportar, sense ignorar els riscos d'una incorrecta aplicació.
Competències específiques (CE)
- CE24 : Estar al corrent de les noves tendències en sistemes robòtics, especialment en robots industrials, humanoides, bioinspirats, nanorobòtica i microrobòtica, robòtica social, telerobòtica, robots assistencials i saber els camps d'aplicació en què són eficaces.
- CE27 : Conèixer les tècniques d'intel·ligència artificial utilitzades en robòtica industrial i de serveis, saber com utilitzar-les en aplicacions robòtiques fixes i mòbils.
- CE29 : Ser capaç d'aplicar tècniques per a la interacció entre sistemes robòtics i persones. Conèixer els sistemes cognitius i d'aprenentatge que es poden aplicar a la robòtica.
- CE34 : Tenir capacitat per a dissenyar i projectar sistemes robòtics i la implantació industrial i en l'àmbit dels serveis d'aquests.
Competències transversals
- CT1 : Capacitats informàtiques i informacionals.
- CT2 : Ser capaç de comunicar-se correctament tant de forma oral com escrita.
- CT3 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CT4 : Capacitat d'organització i planificació.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer les diverses arquitectures cognitives (basades en objectius, conductes, híbrides, etc.) i l'aplicació que se'n fa.
- Conèixer i saber aplicar les diverses tècniques d'interacció home-robot (gestos, parla, comunicació multimodal, etc.).
- Ser capaç de dissenyar l'interfície home-robot adequada a les necessitats d'una aplicació.
- Conèixer les noves aplicacions i oportunitats de negoci dels robots de serveis, en entorns com robòtica mèdica, assistencial, humanoides, entreteniment, educació, etc.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
- Conèixer els principals aspectes de la robòtica cognitiva i la seua importància.
- Conèixer els diferents tipus d'arquitectures cognitives (p. ex. basades en objectius, conductes, híbrides, etc.) i la seua aplicació.
- Conèixer i saber aplicar les diferents tècniques d'interacció humà-robot (p. ex. gestos, parla, comunicació multimodal, etc.).
- Ser capaç de dissenyar l'interfície humà-robot adequat para de les necessitats d'una aplicació de robòtica de serveis.
- Conèixer les noves aplicacions i oportunitats de negoci dels robots de serveis en entorns com a robòtica en medicina, assistencial, humanoides, entreteniment, educació, etc.
Dades generals
Codi:
33733
Professor/a responsable:
Ubeda Castellanos, Andres
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FISICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA
Àrea: ENGINYERIA DE SISTEMES I AUTOMATICA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
LLENGUATGES I SISTEMES INFORMATICS
Àrea: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMATICS
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
CIENCIA DE LA COMPUTACIO I INT. ARTIF.
Àrea: CIENCIA DE LA COMPUTACIO, INTEL·LIGENCIA ARTIFICIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
SOCIOLOGIA I
Àrea: SOCIOLOGIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ENGINYERIA ROBÒTICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)