Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

L'Enginyeria del Programari exerceix un paper crucial en el camp de la intel·ligència artificial (IA) en proporcionar les metodologies, eines i millors pràctiques necessàries per al desenvolupament, implementació i manteniment de sistemes de IA robustos i eficients. A mesura que els sistemes de IA es tornen més complexos, l'Enginyeria del Programari garanteix que aquests sistemes siguen escalables, de confiança i sostenibles al llarg del temps. Això inclou la gestió del cicle de vida del programari, des de la planificació i disseny fins a la implementació, proves i monitoratge, assegurant que els models de IA s'integren adequadament en aplicacions pràctiques i es mantinguen actualitzats enfront de noves necessitats i tecnologies emergents.

L'assignatura aborda conceptes clau com a disseny i programació orientada a objectes, refactorización, metodologies àgils, desenvolupament dirigit per proves i les principals arquitectures per al desplegament de sistemes de IA. Aquests coneixements permeten als estudiants desenvolupar models de IA modulars i reutilitzables, garantir la precisió i confiabilitat mitjançant proves rigoroses, estructurar sistemes eficients i crear interfícies intuïtives per als usuaris finals.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT01 : Utilitzar de manera habitual les eines informàtiques, així com les tecnologies de la informació i les comunicacions, en tot el seu acompliment professional.
  • CT02 : Comunicar de manera oral i escrita transmetent informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències generals

  • CG3 : Analitzar fonts documentals i adquirir coneixements de l'àmbit de la intel·ligència artificial per a seguir els últims avanços en aquesta àrea, determinar la seua aplicabilitat per a la resolució de problemes i #adaptar a nous escenaris futurs.
  • CG4 : Obtindre solucions eficients, òptimes i/o probables aplicant els principis propis de l'enginyeria i el mètode científic, descrivint de forma adequada el problema i realitzant una avaluació sòlida de la proposta
  • CG5 : Comunicar de manera clara i precisa coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de la intel·ligència artificial
  • CG6 : Concebre, desenvolupar i aplicar sistemes d'intel·ligència artificial per a millorar els sectors productius i la societat actual, determinant la seua idoneïtat i àmbit d'aplicació
  • CG7 : Resoldre problemes d'intel·ligència artificial nous o multidisciplinàries, mostrant iniciativa i originalitat en el desenvolupament, després d'analitzar i entendre les especificacions plantejades

 

Competències Específiques

  • CE21 : Analitzar, dissenyar, construir, provar i mantindre solucions d'intel·ligència artificial de manera robusta, segura i eficient seguint les metodologies i principis de l'enginyeria del programari

 

Competències bàsiques

  • CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen #demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi
  • CB4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Desenvolupar un conjunt de bones pràctiques per a documentar adequadament els programes.

2. Integrar un sistema de control de versions per al codi tant en el seu desenvolupament a nivell individual com en grup.

3. Dissenyar l'arquitectura d'un sistema respectant els requeriments i explotandolos patrons de programari en el context de la IA.

4. Escriure i integrar en el desenvolupament d'una aplicació els diferents tipus de proves del programari (de caixa blanca o caixa negra, unitàries o d'interfície, etc.).

5. Escriure programes i refactorizarlos per a obtindre codi net, mantenible, extensible i llegible.

6. Valorar la conveniència d'usar metodologies eficients de treball a l'hora de desenvolupar sistemes i aplicacions.

7. Integrar pràctiques d'integració, desplegament i monitoratge continus en el desplegament de solucions basades en IA.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Comprendre el cicle de vida dels projectes de IA i els diferents rols que exerceixen els enginyers des de la planificació fins a la seua posada en producció.
  • Conéixer les metodologies de desenvolupament més adequades per a sistemes de IA.
  • Ser capaç de garantir la qualitat del programari desenvolupat mitjançant l'ús de proves automatitzades.
  • Conéixer i saber usar tècniques de disseny per a obtindre codi extensible i mantenible, així com per a facilitar la comprensió de codi escrit per altres persones.
  • Conéixer les patrons arquitecturals més adequats per a sistemes de IA.

 

 

Dades generals

Codi: 33666
Professor/a responsable:
PEREZ SANCHO, CARLOS
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMÀTICS
    Àrea: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMÀTICS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix