Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La asignatura de Electrotecnia y Luminotecnia se encuadra en el 1º cuatrimestre del tercer curso del Grado en Ingeniería Civil. Tiene por finalidad, el desempeño y desarrollo de la actividad profesional de un Ingeniero Civil, que le obliga indefectiblemente a la utilización de la energía eléctrica, bien sea como herramienta para la ejecución de las obras, el diseño y desarrollo de infraestructuras o la explotación de las instalaciones en las que participe.


El curso se ha estructurado para conseguir que el alumno adquiera los conocimientos de electricidad suficientes que le permitan participar en proyectos y construcciones que utilicen este tipo de energía. Asimismo, la materia impartida sirve como base para el estudio de asignaturas específicas.


El desarrollo de los contenidos se lleva a cabo mediante clases teóricas, prácticas de problemas y prácticas de laboratorio, algunas de ellas mediante simulación de laboratorio virtual. El adecuado proceso de aprendizaje por parte del alumno requiere de una sólida formación previa en Física, en general, de circuitos de corriente continua, electromecánica, campos magnéticos, campos eléctricos, etc.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG4 : Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps i ones i electromagnetisme i la seua aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.

 

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT12 : Capacitat d'assimilar i adaptar-se a l'evolució contínua de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional.
  • CT13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com a professional.
  • CT9 : Capacitat de treball en grup.

 

Competències específiques (branca Civil)

  • CE10 : Coneixements fonamentals sobre el sistema elèctric de potència: generació d'energia, xarxa de transport, repartiment i distribució, així com sobre tipus de línies i conductors. Coneixement i aplicació de la normativa sobre baixa i alta tensió.

 

Competències transversals bàsiques

  • CB1 : Que els estudiants hagen demostrat tenir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, inclou també aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una manera professional i tinguen les competències que se solen demostrar a través de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Sense dades

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1. Comprender los conceptos básicos relacionados con circuitos de corriente continua y corriente alterna.
2. Obtener los conocimientos suficientes sobre sistemas trifásicos que les capacite para analizar y dimensionar instalaciones eléctricas.
3. Entender el funcionamiento de un transformador.
4. Analizar y evaluar las diferentes alternativas en cuanto a motores eléctricos se refiere, tanto de corriente alterna como continua. Sus métodos de arranque, su comportamiento como máquina reversible, etc.
5. Comprender los cálculos técnicos y su metodología para motores y/o generadores.
6. Analizar los resultados y tomar decisiones sobre las distintas posibilidades de elección de una máquina eléctrica.
7. Comprender las particularidades del sistema eléctrico de potencia.
8. Conocer las magnitudes fotométricas principales asociadas al cálculo luminotécnico que les permita diseñar instalaciones de alumbrado, tanto interiores como exteriores.
9. Que adquieran unos conocimientos sobre eficiencia energética en alumbrado.

Siguiendo el compromiso adoptado por la UA para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible promulgados por la ONU, la materia de Electrotecnia y Luminotecnia contribuye específicamente en la consecución de los objetivos siguientes:

ODS 7. Energía sostenible y no contaminante.
ODS 9. Industria, Innovación e Infraestructuras.
ODS 11. Ciudades y comunidades sostenibles.
ODS 12. Producción y consumo responsables.
ODS 13. Acción por el clima

 

 

Dades generals

Codi: 33520
Professor/a responsable:
VICENTE SAMPER, JOSE MARIA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CONSTRUCCIONS ARQUITECTONIQUES
    Àrea: CONSTRUCCIONS ARQUITECTONIQUES
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: FISICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA
    Àrea: FISICA APLICADA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: ENGINYERIA CIVIL
    Àrea: ENGINYERIA DE LA CONSTRUCCIO
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: ENGINYERIA CIVIL
    Àrea: ENGINYERIA ELECTRICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix