Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

The subject "Chemical Fundamentals of Civil Engineering" is a basic training subject for the first semester of the degree in Civil Engineering. As a first semester subject, there is no requirement to take it.

The subject is divided into theory, group tutoring and laboratory. All these face-to-face activities are focused on giving the future graduate a basic scientific-technical training that will allow them to develop the rest of their degree with the necessary tools to understand processes of great importance in Civil Engineering. The basic orientation of the subject has a special impact on the general knowledge of matter and its properties. Said knowledge is applied with special emphasis in the area of metallic materials and binders, where their basic and applied properties are developed, as well as the main conditions related to their durability, since these are the most used materials in applications of Civil Engineering.

 

RELATION WITH THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDG):

SDG 04 – Quality education
SDG 06 – Clean water and sanitation
SDG 08 – Decent work and economic growth
SDG 09 - Industry, innovation and infrastructure
SDG 12 – Responsible consumption and production
SDG 13 – Climate action


DIGITIZATION:

Use of Excel spreadsheets.
 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG4 : Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps i ones i electromagnetisme i la seua aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.

 

Competencias Generales (Objetivos)

  • O1 : Capacitación científica-técnica para el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico de Obras Públicas y conocimiento y ejercicio de las funciones de asesoría, análisis, planificación, diseño, cálculo, proyecto, dirección, construcción, gestión, mantenimiento, conservación y explotación en el ámbito de la Ingeniería Civil.
  • O2 : Comprensión de los múltiples condicionamientos de carácter técnico y legal que se plantean en la construcción de una obra pública, y capacidad para emplear métodos contrastados y tecnologías acreditadas, con la finalidad de conseguir la mayor eficacia en la construcción dentro del respeto por el medio ambiente y la protección de la seguridad y salud de los trabajadores y usuarios de la obra pública.
  • O7 : Capacidad para la gestión, el mantenimiento, conservación y explotación de infraestructuras, en el ámbito de la Ingeniería Civil.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT11 : Capacitat d'aprendre i aplicar, de forma autònoma i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant a nivell acadèmic com a professional.
  • CT14 : Capacitat d'autocrítica necessària per a l'anàlisi i millora de la qualitat d'un projecte.
  • CT6 : Capacitat d'utilitzar la llengua anglesa amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat i poder ser autosuficient en la preparació de la seua vida professional.
  • CT7 : Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT8 : Capacitat de planificar tasques i comprometre's en el compliment d'objectius i terminis.
  • CT9 : Capacitat de treball en grup.

 

Specific Competences (Civil Branch)

  • CE11 : Capacitat per a aplicar metodologies d'estudis i avaluacions d'impacte ambiental.
  • CE2 : Coneixement teòric i pràctic de les propietats químiques, físiques, mecàniques i tecnològiques dels materials més utilitzats en construcció.
  • CE3 : Capacitat per a aplicar els coneixements de materials de construcció en sistemes estructurals. Coneixement de la relació entre l'estructura dels materials i les propietats mecàniques que se'n deriven.
  • CE6 : Coneixement del comportament de les estructures de formigó armat, de formigó pretesat i de les estructures metàl·liques, i capacitat per a concebre, projectar, construir i mantenir aquest tipus d'estructures.

 

Specific Competences (Specific Technology):>>Civil Construction

  • CEC8 : Coneixement i comprensió dels sistemes de proveïment i sanejament, així com del seu dimensionament, construcció i conservació.

 

Specific Competences (Specific Technology):>>Hydrology

  • CEH2 : Coneixement i comprensió del funcionament dels ecosistemes i els factors ambientals.
  • CEH4 : Conocimiento y comprensión de los sistemas de abastecimiento y saneamiento, así como de su dimensionamiento, construcción y conservación.

 

Basic Transversal Competences

  • CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una manera professional i tinguen les competències que se solen demostrar a través de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CB3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

At the end of the course every student should:
a) Know and be capable of using properly the basic terminology of chemistry.
b) Know, understand, and be able to use correctly the basic laws, concepts and scientific theories about the chemical behavior of the different substances
c) Know the most relevant chemical reactions in the field of the Civil Engineering, both from the point of view of the correct application of the construction materials, as from the point or view of the possible degradation of those materials.
d) the students should understand and learns the thermodynamic and kinetic basics that will condition the development of the different reactions related to the Civil Eng.
e) Know and understand how does the chemical composition affect the micro and macroscopic properties of the materials, and as a consequence the possible application of the materials.
f) Know and understand the possible mechanisms of air pollution, related with the Civil Engineering, and the different methods to minimize the environmental impact of any activity.
g) Every student should learn the chemical processes related with the water pollution, as well as the basics of the waste water treatment.
h) After passing the subject, the student should be capable of finding information, and analyzing it critically on his/her own.

i) Be able to organize a technical laboratory report, clearly written, and should be able to extract in a reasoned way the main conclusions from the obtained data.
j) After finishing the subject students should have improve their skills in group working, as well as for the public presentations of the works assigned to them.
k) The student should improve his/her skills for reading scientific texts in other languages, especially English language. This will allow them to increase the field from which he could obtain important information for his professional career.
l) Every student should learn how to manage his time to fulfill the tasks both individual and group, in time, according to the previously established deadlines.

 

 

 

General

Code: 33502
Lecturer responsible:
GARCES TERRADILLOS, PEDRO
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: CHEMICAL ENGINEERING
    Area: CHEMICAL ENGINEERING
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 0
  • Dept: CIVIL ENGINEERING
    Area: CONSTRUCTION ENGINEERING
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught