Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

  La asignatura “Geografía Económica”, que se imparte en el segundo curso del Grado de Geografía y Ordenación del Territorio de la Universidad de Alicante, está dedicada al estudio y análisis de los espacios económicos, de las relaciones internas y dinámica de los factores que los componen y de las interrelaciones que se establecen entre todos los elementos que componen y configuran el territorio, sobre todo en la medida en que se aboga por la utilización de un enfoque sistémico, holístico y crítico. Esta asignatura ofrece al alumnado una formación geográfica básica desde una perspectiva humana y social, al mismo tiempo que facilita la adquisición de conocimientos fundamentales para complementar los contenidos que puedan relacionarse con la demanda laboral en aspectos vinculados con la ordenación del territorio.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG10 : Compromís ètic amb la sostenibilitat, el respecte als drets fonamentals, la igualtat entre homes i dones, els valors democràtics, la multiculturalitat, la pau.
  • CG2 : Capacitat d'organització i planificació.
  • CG3 : Capacitat per a gestionar adequadament la informació, especialment, amb l'ús de la TIC.
  • CG4 : Capacitat per a fer treballs de manera individual o en equip segons el context i la situació.
  • CG5 : Capacitat d'aprenentatge autònom i d'adaptació a noves situacions.
  • CG6 : Capacitat d'aplicar els coneixements a la pràctica.
  • CG7 : Capacitat de comunicar-se oralment o per escrit de manera clara i adequada al context.
  • CG8 : Actitud sistèmica de cura i precisió en el treball.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat per a fer propostes d'ordenació territorial i de localització de serveis i activitats des d'una perspectiva de desenvolupament sostenible.
  • CE2 : Capacitat per a comprendre i usar adequadament els conceptes, la metodologia i les tècniques de la geografia i l'ordenació del territori.
  • CE3 : Capacitat per a comprendre i utilitzar adequadament els conceptes d'altres disciplines, especialment de la història, l'economia, el dret i la urbanística.
  • CE4 : Capacitat per a combinar les dimensions temporal i espacial en l'anàlisi i la interpretació del territori.
  • CE5 : Capacitat per a llegir i interpretar adequadament la informació territorial continguda en quadres estadístics, gràfics, mapes, plànols, imatges de satèl·lit.
  • CE6 : Capacitat per a transformar i sintetitzar la informació territorial en taules estadístiques, gràfics, mapes o plànols.
  • CE7 : Capacitat per a determinar i interpretar els elements del territori que es considere segons l'escala d'anàlisi.
  • CE8 : Capacitat per a analitzar el territori com un sistema complex, interrelacionat i interdependent.
  • CE9 : Capacitat per a exposar i transmetre coneixements relacionats amb l'anàlisi del territori de manera ordenada, senzilla i clara, adequada al context.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar les activitats econòmiques i les pautes de localització d'aquestes en el territori.
  • Conèixer i analitzar els criteris de competitivitat que ofereix el territori.
  • Identificar els factors que potencien o limiten el desenvolupament local i regional.
  • Analitzar els efectes econòmics i territorials de la globalització.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

 Objetivos específicos que el profesor añade: 1.) Es importante que el alumnado comprenda que el territorio no se puede fragmentar en departamentos-estancos porque supondría su desnaturalización. El espacio se debe considerar como un todo complejo, interrelacionado e interdependiente, donde se teje una trama de relaciones complementarias, conflictivas, mutuamente dependientes y en continuo movimiento. 2.) El alumnado debe asimilar que el estudio de los espacios económicos se debe abordar desde un enfoque sistémico y holístico, pues no se pueden comprender las características globales de un sistema (el territorio) y su funcionamiento analizando por separado las partes que lo componen. 3.) El alumnado debe asumir la importancia de adquirir una perspectiva amplia y dialéctica a la hora de estudiar el territorio, sus características y las manifestaciones económicas que alberga. 4.) El alumnado debe asumir que el territorio y sus actividades socioeconómicas no se reducen al panorama o paisaje observable (tierras, recursos naturales, ciudades, pueblos, fábricas, infraestructuras, redes de transporte, equipos), pues los fenómenos y relaciones menos visibles también permiten comprender, y quizás con mayor intensidad y precisión, la organización del espacio (poderes políticos, económicos y financieros,  relaciones y conflictos de clase, toma de decisiones, inversiones selectivas, flujos del capital, difusión de las innovaciones, mercados o las economías externas, entre otros).  

 

 

Dades generals

Codi: 33024
Professor/a responsable:
SEGRELLES SERRANO, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,80
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: GEOGRAFIA HUMANA
    Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 1,8
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix