Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La asignatura Comedia latina forma parte del Itinerario de Estudios Clásicos, que se ofrece en 4º curso a todo el alumnado de los Grados en Filología. El Itinerario constituye una aproxima¬ción a la literatura clásica y, especialmente, a la producción dramática griega y latina de diferentes épocas, prestando particular atención a las ricas conexiones entre escena y literatura, literatura griega y literatura latina, y literatura clásica y otras manifestaciones artísticas.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
- CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
- CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
- CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
- CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
- CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
- CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
- CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
- CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències específiques (CE)
- CE13 : Conèixer i analitzar les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
- CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
Competències transversals
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
- CG6 : Ser capaç d'adquirir una formació bàsica en una de les dues llengües clàssiques (llatí o grec).
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
- CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
- CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC15 : Coneixement de les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
- CC17 : Formació bàsica en una llengua clàssica.
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP19 : Capacitat per a identificar els corrents crítics literaris, les seues categories, conceptes i nomenclatura, com a eina fonamental per a desenvolupar la capacitat d'anàlisi i crítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari, etc.) en tant manifestació creativa i reflex del context sociocultural.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer l'origen, les característiques i l'evolució del teatre llatí fins al segle I a. de C.
- Adquirir una panoràmica clara dels principals autors i obres: Plaute i Terenci.
- Analitzar i comentar des del punt de vista filològic textos còmics llatins.
- Relacionar la comèdia llatina amb les literatures europees.
- Utilitzar els recursos bibliogràfics i les eines informàtiques per a cercar informació i fer comentaris de text.
- Conèixer i valorar la tradició de la comèdia llatina en la constitució de la cultura i la literatura occidentals.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
1. Objetivos cognitivos.
- Conocer el desarrollo, evolución y principales características de la comedia latina desde sus orígenes hasta la época republicana, estudiando el género en su contexto histórico y literario.
- Conocer las principales características de la obra de Plauto y Terencio.
- Adquirir una panorámica clara de la tradición y pervivencia de las comedias de Plauto y de Terencio en la literatura europea.
2. Objetivos procedimentales
- Realizar comentario y análisis filológico de textos latinos pertenecientes a las obras y autores estudiados, empezando por su traducción.
- Acceder y manejar recursos bibliográficos, fuentes de información y herramientas informáticas que sirvan de apoyo para el análisis y comentario de textos latinos, así como para el estudio de su pervivencia.
3. Objetivos actitudinales
- Valorar la importancia de la comedia latina para la conformación de la cultura y literaturas europeas.
Dades generals
Codi:
31953
Professor/a responsable:
MARIN PALOMARES, ALEJANDRO
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PREHIST.,ARQ.,HªANTIGA,FIL.GR.I FIL.LLA.
Àrea: FILOLOGIA LLATINA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)