Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Esta assignatura constituïx una aproximació a les llengües de signes com a llengües naturals i a la Comunitat Sorda com a comunitat lingüística i cultural.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
- CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals
- Reflexionar sobre la diversitat de modalitat del llenguatge i les llengües (visuals/acústiques), tenint-ne en compte la importància en el plantejament de l'origen filogenètic i ontogenètic del llenguatge humà.
- Reflexionar sobre el procés íntegre de la comunicació, distingint la funció dels elements paralingüístics i extralingüístics en la comunicació oral i en la signada.
- Adquirir un coneixement general sobre la història dels estudis lingüístics sobre les llengües de signes i sobre la història de l'educació de les persones sordes.
- Fer servir els conceptes bàsics i les teories més rellevants de la signolingüística.
- Analitzar la situació de les llengües de signes arreu del món (nombre, distribució geogràfica i tipologia), especialment de la LSE, LSC, BSL, ASL i LSF.
Procedimentals
- Aplicar les tècniques instrumentals de l'anàlisi lingüística a la llengua de signes espanyola.
- Desenvolupar les destreses lingüístiques (querològiques, lèxiques i gramaticals), per a la comunicació en llengua de signes espanyola (LSE).
- Desenvolupar les destreses necessàries per a l'escriptura alfabètica de la LSE.
- Desenvolupar les destreses lingüístiques (querològiques i lèxiques) per a la comunicació bàsica en el sistema de signes internacional.
- Aplicar l'anàlisi lingüística a les llengües de signes associades a cada filologia: LSF, BSE, ASL i LSC.
- Aplicar el coneixement lingüístic de les llengües de signes a camps concrets de l'activitat lingüística humana (ensenyament de llengües, traducció, patologies lingüístiques, etc.).
Actitudinals
- Ser conscient del paper de les llengües de signes en la configuració de les cultures de les comunitats sordes.
- Valorar la importància de la diversitat de modalitat lingüística.
- Ser conscient de les semblances estructurals de les llengües i de les diferències que les singularitzen.
- Ser conscient de la importància del canal visual en la representació de l'art verbal.
- Ser conscient del paper de les llengües de signes en l'educació de les persones sordes.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objectius conceptuals
- Reflexionar sobre la diversitat de modalitat del llenguatge i les llengües (visuales/acústicas) , tenint en compte la seua importància en el plantejament de l'origen tall i ontogenético del llenguatge humà.
- Reflexionar sobre el procés íntegre de la comunicació, distingint la funció dels elements paralingüístics i extralingüístics en la comunicació oral i en la signada.
- Adquirir un coneixement general sobre la història dels estudis lingüístics sobre les llengües de signes i sobre la història de l'educació de les persones sordes.
- Manejar els conceptes bàsics i les teories més rellevants de la signolingüística.
Objectius procedimentals
- Aplicar les tècniques instrumentals de l'anàlisi lingüístic a la llengua de signes espanyola.
- Desenrotllar les destreses lingüístiques (querológicas, lèxiques i gramaticals), per a la comunicació en llengua de signes espanyola (LSE).
- Desenrotllar les destreses necessàries per a l'escriptura alfabètica de la LSE.
- Desenrotllar les destreses lingüístiques (querológicas, lèxiques) per a la comunicació bàsica en el Sistema de Signes Internacional.
- Aplicar el coneixement lingüístic de les llengües de signes a camps concrets de l'activitat lingüística humana (ensenyança de llengües, traducció, patologies lingüísticas...).
Objectius actitudinals
- Ser conscient del paper de les llengües de signes en la configuració de les cultures de les comunitats sordes.
- Valorar la importància de la diversitat de modalitat lingüística.
- Ser conscient de les semblances estructurals de les llengües, així com a les diferències que les singularitzen.
- Ser conscient de la importància del canal visual en la representació de l'art verbal.
- Ser conscient del paper de les llengües de signes en l'educació de les persones sordes.
Dades generals
Codi:
31753
Professor/a responsable:
CASCALES RUIZ, INMACULADA
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FIL.ESPANYOLA, LING.GENERAL I Tª LITERA.
Àrea: LINGÜISTICA GENERAL
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)