Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La asignatura “Sociolingüística: lenguaje y sociedad” constituye un acercamiento a una de las ramas de la Lingüística más fructíferas hoy en día. A partir de su historia, sus fundamentos teóricos y sus modelos de investigación, se propone un acercamiento a las relaciones entre el lenguaje y la sociedad con la variación como eje central. Se abordan, además, cuestiones del ámbito de la Sociología del Lenguaje, especialmente los relacionados con el multilingüismo y el contacto de lenguas.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
- CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Conceptuals
- Conèixer el concepte de sociolingüística en l'àmbit de la lingüística general, com una de les principals branques d'aquesta.
- Comprendre l'evolució del pensament sociolingüístic, atenent a les característiques específiques dels diversos períodes de la història de la sociolingüística.
- Conèixer les diverses actituds i creences sociolingüístiques desenvolupades per la societat cap a les llengües i les varietats i els parlants d'aquestes.
- Conèixer les dimensions social, geogràfica i estilística de les llengües.
- Conèixer les repercussions lingüístiques i interculturals del contacte de llengües.
- Conèixer les diverses visions del fenomen del biligüisme i les conseqüències socials que té.
- Adquirir coneixement teòric i aplicat dels models i les tècniques de la política i la planificació lingüística.
- Comprendre les relacions entre llengua, cultura i ideologia.
- Conèixer els fonaments teòrics de l'acte de comunicació en la societat.
- Conèixer les claus d'anàlisi de diversos fets pragmàtics.
Procedimentals
- Delimitar el concepte de sociolingüística.
- Avaluar críticament les diverses aportacions teòriques de la sociolinguística.
- Relacionar les varietats lingüístiques amb les característiques estratificacionals dels usuaris.
- Establir les claus d'interacció de la sociolingüística amb altres disciplines i àmbits relacionats.
- Familiaritzar-se amb les tècniques i els mètodes de recerca sociolingüística.
- Adquirir les destreses necessàries per a avaluar la situació sociolingüística d'una llengua determinada.
- Reconèixer i avaluar les diverses actituds i creences sociolingüístiques.
- Comprendre la descripció sociolingüística d'una llengua en particular.
- Distingir les varietats lingüístiques en relació amb les característiques estratificacionales dels usuaris.
- Identificar les repercussions lingüístiques i interculturals del contacte de llengües.
- Aplicar les diverses concepcions del bilingüisme a la realitat lingüística circumdant i detectar-ne les conseqüències socials.
- Avaluar diversos models i tècniques de la planificació lingüística.
- Analitzar els diversos fets pragmàtics des d'una perspectiva sociolingüística.
Actitudinals
- Ser conscient de l'estreta relació entre llenguatge i societat.
- Ser conscient de les característiques associades als fenòmens de multilingüisme.
- Demostrar la capacitat d'aplicar els coneixements sociolingüístics adquirits a la pràctica professional.
- Desenvolupar un pensament crític sobre els fenòmens sociolingüístics.
- Demostrar la capacitat de diàleg i debat constructiu amb els companys de classe, quant a qüestions sociolingüístiques.
- Integrar els coneixements sociolingüístics adquirits en una perspectiva interdisciplinària.
- Mostrar-se favorable a localitzar, fer servir i aprofitar la informació continguda en diverses fonts de referència.
- Participar de manera activa en el desenvolupament de l'assignatura, defensant amb arguments els plantejaments personals i acceptant els aliens.
- Aplicar determinades pautes d'actuació a situacions noves.
- Integrar els coneixements adquirits a l'habilitat de continuar estudiant autònomament.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
- Utilizar las nuevas tecnologías para el reconocimiento de fenómenos sociolingüísticos.
- Detectar los patrones sociolingüísticos que se manifiestan en las redes sociales.
- Comprender las relaciones entre lengua, cultura e ideología.
- Reconocer y evaluar las distintas actitudes y creencias sociolingüísticas.
- Analizar los distintos hechos pragmáticos desde una perspectiva sociolingüística.
Dades generals
Codi:
31752
Professor/a responsable:
ALBUJER LAX, MIGUEL ANGEL
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FIL.ESPANYOLA, LING.GENERAL I Tª LITERA.
Àrea: LINGÜISTICA GENERAL
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)