Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Aquesta assignatura presenta els fonaments de la Lingüística general com a disciplina, tant des d’un punt de vista històric com en l’actualitat. Constitueix un primer acostament al fenomen del llenguatge natural humà a través de les seues múltiples manifestacions (simbòlica, biològica i social).
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
- CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
- CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
- CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
- CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
- CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
- CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
- CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
- CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre les teories clau de les disciplines vinculades amb els Estudis Àrabs i Islàmics i aplicar-les en la pràctica per a desembolicar-se adequadament en els diferents perfils professionals per als quals capacita el títol o emprendre estudis posteriors amb alt grau d'autonomia.
- CE3 : Comprendre les característiques lingüístiques específiques de la llengua àrab per a utilitzar-la correctament i aplicar aquestes característiques a l'anàlisi, la comprensió, la producció i l'adequació de l'àrab en les seues manifestacions orals i escrites, així com el contrast lingüístic i la traducció.
- CE4 : Conèixer les varietats geogràfiques de l'àrab i comunicar-se en àrab dialectal (magrebí i oriental) per a interactuar satisfactòriament en els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
- CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
Competències transversals
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
- CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE)
- CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
- CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
- CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Competències específiques (CE)
- CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
- CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG2 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.
- CG4 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques, culturals i literàries aplicades a la llengua francesa i a les seues literatures com a expert en aquesta matèria en els seus diferents perfils professionals.
Competències genèriques de la UA
- CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Capacitat de comunicar i d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
- CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP18 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard de la llengua espanyola, així com els mecanismes de creació i innovació lèxica com a membre actiu d'una societat en constant evolució, per a adequar la llengua espanyola a les necessitats comunicatives dels seus parlants.
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG4 : Capacitat de treball i lideratge en equip.
- CG5 : Habilitat per a treballar de manera autònoma.
- CG6 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG8 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
Competències específiques (CE)
- CE17 : Ser capaç de comprendre i interioritzar els corrents teòrics i metodològiques de la lingüística.
- CE25 : Ser capaç d'identificar i plantejar la resolució de problemes, així com localitzar, utilitzar i avaluar críticament informació bibliogràfica o la informació continguda en bases de dades.
Competències transversals bàsiques de la UA
- UA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
GRAU EN ESPANYOL:LLENGUA I LITERATURES
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
- Valorar el lloc que ocupa la lingüística en relació amb altres àrees del saber.
- Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
- Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
- Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
- Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
- Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
- Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
- Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
- Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
- Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
- Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les principals característiques d'aquella amb les de la comunicació humana.
- Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
- Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
- Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
- Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
- Conèixer el fenomen de la varietat lingüística, en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
- Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
- Conèixer les llengües parlades al món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
- Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
- Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics, i identificar les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.
- Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
- Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
- Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
- Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
- Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, i distingir èpoques, escoles i autors més rellevants.
- Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones.
- Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
- Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
- Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
- Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
- Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
- Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
- Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
- Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
- Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
- Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
- Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les seues principals característiques amb les de la comunicació humana.
- Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
- Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
- Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
- Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
- Conèixer el fenomen de la varietat lingüística en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
- Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
- Conèixer les llengües parlades al món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
- Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
- Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics, identificant les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
- Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
- Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
- Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
- Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
- Conèixer l'evolució del pensament lingüístic i distingir èpoques, escoles i autors més rellevants.
- Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
- Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
- Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
- Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
- Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
- Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les seues principals característiques amb les de la comunicació humana.
- Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
- Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
- Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
- Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
- Conèixer el fenomen de la varietat lingüística en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
- Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
- Conèixer les llengües parlades al món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
- Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
- Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics i identificar les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.
- Tenir coneixement actiu de la variació en els seus aspectes formals, socials i culturals.
- Valorar el lloc que ocupa la lingüística entre les diferents àrees del saber.
- Comprendre l'objecte d'estudi i els mètodes utilitzats.
- Conèixer les diverses disciplines lingüístiques i les diverses propostes de classificació.
- Entendre l'organització teòrica i pràctica de les dues assignatures que constitueixen el mòdul de Lingüística General.
- Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
- Comprendre la relació existent entre lingüística i semiòtica a partir de les propostes dels diferents autors.
- Comprendre les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic.
- Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge.
- Valorar l'aportació dels diferents autors que s'han acostat a l'estudi del llenguatge des d'un punt de vista instrumental.
- Conèixer les bases semiòtiques de la comunicació diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
- Entendre les raons que justifiquen l'estudi del la comunicació animal i relacionar les seues principals característiques amb les de la comunicació humana.
- Conèixer el plantejament científic actual sobre els orígens del llenguatge.
- Conèixer els fonaments neuropsicològics del llenguatge, comprendre l'organització cerebral del llenguatge, precisar els centres corticales rellevants i relacionar els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
- Conèixer els estudis clínics i experimentals rellevants sobre l'adquisició de les capacitats lingüístiques.
- Comprendre la noció d'afàsia i els seus diferents tipus i valorar l'aportació de la lingüística en el seu estudi.
- Conèixer el fenomen de la varietat lingüística en relació amb la història, la societat, la situació geogràfica i el context comunicatiu.
- Conèixer les diferents propostes teòriques per a explicar la diversitat interna i externa de les llengües.
- Conèixer les llengües parlades en el món, la seua distribució geogràfica i com es classifiquen.
- Conèixer el fenomen de l'escriptura, el seu origen, desenvolupament i situació actual.
- Conèixer les alteracions patides pel binomi oralitat/escriptura en el nostre temps, amb els nous gèneres electrònics i identificar les característiques actuals dels processos de lectura i escriptura electròniques.
- Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objectius conceptuals
1. Reflexionar sobre el paper del llenguatge i les llengües, tenint en compte la seua importància en el desenvolupament personal dels éssers humans i en la configuració de la vida social.
2. Entendre la rellevància de la Lingüística com a disciplina dedicada a l'estudi del llenguatge i les llengües.
3. Adquirir un coneixement general sobre els principis, objectius, disciplines i mètodes de la Lingüística actual.
4. Conèixer l'evolució del pensament lingüístic, distingint èpoques, escoles i autors més rellevants.
5. Aprofundir en les característiques del llenguatge natural humà com a sistema semiòtic,
coneixent les principals teories sobre els seus orígens i funcionament.
6. Entendre el caràcter comunicatiu del llenguatge, coneixent les bases semiòtiques de la comunicació i diferenciant entre el llenguatge verbal com a sistema semiòtic i els aspectes no verbals de la comunicació.
7. Conèixer els fonaments neuropsicológicos del llenguatge, comprenent l'organització cerebral del mateix, precisant els centres corticales rellevants i relacionant els hemisferis cerebrals amb les diferents potencialitats lingüístiques.
8. Analitzar la situació de les llengües en el món (el nombre de llengües, la seua distribució geogràfica i la seua possible classificació).
Objectius procedimentals
9. Aplicar les tècniques instrumentals per a la recerca lingüística.
10. Desenvolupar les destreses per a la utilització d'aquestes tècniques.
11. Desenvolupar la capacitat de comprendre i elaborar discursos propis de l'àmbit acadèmic, manejant les nocions bàsiques i les teories més rellevants de les disciplines lingüístiques i aprenent els procediments de treball intel·lectual.
12. Aplicar els coneixements teòrics en la realització d'una sèrie d'activitats pràctiques sobre els continguts de l'assignatura.
Objectius actitudinals
13. Ser conscient del paper de les llengües en la conformació de les cultures de les comunitats que les parlen.
14. Ser conscient de la importància d'aquesta disciplina en la configuració dels estudis filològics, situant-la en el conjunt de les ciències humanes.
15. Desenvolupar una visió personal i raonada de la disciplina lingüística.
16. Valorar la importància de la diversitat lingüística, entendre la igualtat de les llengües i ser sensible a les conseqüències negatives de la desaparició de les llengües.
17. Desenvolupar una actitud de respecte i interès cap a totes les llengües, a partir de la identificació dels patrons formals i funcionals comuns a totes elles.
Dades generals
Codi:
31710
Professor/a responsable:
Pastor Cesteros, Susana
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FIL.ESPANYOLA, LING.GENERAL I Tª LITERA.
Àrea: LINGÜISTICA GENERAL
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN FILOLOGIA CATALANA
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)