Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Esta asignatura pretende completar la formación del alumnado a través del estudio y el trabajo de la literatura juvenil, del cómic y de la novela negra, todo ello muy relevante y profundamente anclado en el ámbito cultural del Hexágono y de los países de habla francesa.

Se abordarán las distintas temáticas desde un enfoque teórico-práctico, dando un espacio importante a la implicación del alumnado y al desarrollo de su creatividad.

Igualmente se atenderá al perfeccionamiento de las competencias lingüísticas en francés del y de la estudiante, paralelamente al trabajo con contenidos.

Esta asignatura está relacionada con otras asignaturas, como: "Literatura francesa contemporánea", "Taller de expresión creativa oral y escrita en francés" y  "Lengua francesa. Comunicación oral II" y "Lengua francesa. Comunicación escrita II".

Esta asignatura se impartirá en lengua francesa.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.
  • CG5 : Ser capaç de conèixer les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
  • CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
  • CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
  • CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA1 : Comprendre i expressar-se en un idioma diferent dels oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC15 : Coneixement de les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
  • CC16 : Adquisició del nivell B1 del MCER en una segona llengua.
  • CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP19 : Capacitat per a identificar els corrents crítics literaris, les seues categories, conceptes i nomenclatura, com a eina fonamental per a desenvolupar la capacitat d'anàlisi i crítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari, etc.) en tant manifestació creativa i reflex del context sociocultural.
  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer de la novel·la juvenil francesa contemporània, atenent a les temàtiques i tècniques narratives més rellevants.
    Reconèixer els diferents recursos, codis i convencions del còmic, especialment en l'àmbit francòfon.
    Conèixer les implicacions culturals del còmic, així com l'especificitat del seu llenguatge en l'àmbit francòfon.
    Conèixer a alguns representants de la novel·la negra a França, així com de les seues obres més rellevants.
    Conèixer i diferenciar diferents tipus de còmics, analitzant els trets i recursos de major importància.
    Conèixer els trets que permeten identificar a la novel·la negra, així com les tendències i autors més característics de França.
  • Conèixer la novel·la juvenil francesa contemporània, atenent a les temàtiques i tècniques narratives més rellevants.
  • Reconèixer els diversos recursos, codis i convencions del còmic, especialment en l'àmbit francòfon.
  • Conèixer les implicacions culturals del còmic, a més de l'especificitat del seu llenguatge en l'àmbit francòfon.
  • Conèixer alguns representants de la novel·la negra a França i les obres més rellevants.
  • Conèixer i diferenciar diversos tipus de còmics i analitzar-ne els trets i recursos de major importància.
  • Conèixer els trets que permeten identificar la novel·la negra, a més de les tendències i els autors més característics de França.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Objetivos formativos
- Conocer la novela juvenil contemporánea de expresión francesa atendiendo a las temáticas y técnicas narrativas más relevantes
- Reconocer los distintos recursos, códigos y convenciones del cómic, especialmente en el ámbito francófono
- Conocer las implicaciones culturales del cómic, así como la especificidad de su lenguaje en el ámbito francófono
- Conocer a algunos representantes de la novela negra en Francia, así como de sus obras más relevantes
- Conocer y diferenciar distintos tipos de cómics, analizando los rasgos y recursos de mayor importancia
- Conocer los rasgos, las tendencias y autores más característicos de novela juvenil en Francia y países de expresión francesa

 Objetivos actitudinales
- Mostrar una actitud positiva y abierta al trabajo en grupo
- Valorar la importancia de la literatura juvenil, la novela negra y el cómic francés en el proceso de formación académica
- Comprender la importancia de la literatura juvenil, la novela negra y el cómic francés como manifestación cultural
- Capacidad para realizar trabajos en grupo.
- Relacionar las principales manifestaciones literarias de la literatura juvenil, la novela negra y el cómic francés con el contexto histórico y cultural en las que se producen
- Respetar los plazos de entrega de las distintas actividades previstas.

 Objetivos conceptuales
- Obtener una visión panorámica de la literatura juvenil, la novela negra y el cómic de expresión francesa.

- Conocer las principales manifestaciones y los distintos aspectos culturales que contienen de la historia y de la cultura de Francia y de los países francófonos a partir de las obras literarias propuestas.

- Comprender las diferentes características de las principales manifestaciones literarias francesas de la literatura juvenil, la novela negra y el cómic de expresión francesa.

-Profundizar en los aspectos lingüísticos de los textos literarios: elementos que lo cohesionan, conectores, estructura, etc.

-Conocer más de cerca la cultura del mundo francófono a través de su reflejo en esta literatura.

-Perfeccionar la competencia comunicativa del alumno en francés a partir del estudio de la lengua partiendo de estos textos.

 Objetivos procedimentales

- Descubrir y leer los diferentes textos propuestos por el profesor.

- Analizar la estructura de los textos, su composición, los componentes lingüísticos que lo vertebran. 

- Reflexionar sobre la naturaleza de los textos y el reflejo en ellos de la cultura francesa.

- Relacionar con la vida real los contenidos lingüísticos de los textos con los países de expresión francesa.

- Utilizar recursos bibliográficos e informáticos para obtener información sobre la literatura juvenil, la novela y el cómic de expresión francesa.

- Desarrollar técnicas de lectura, análisis y síntesis, como herramienta fundamental de la competencia literaria.

 

 

Dades generals

Codi: 30552
Professor/a responsable:
Soria Berrocosa, María Soledad
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIES INTEGRADES
    Àrea: FILOLOGIA FRANCESA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix