Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La asignatura propone un estudio de las principales corrientes filosóficas e ideológicas que han marcado y continúan marcando en la actualidad la cultura francófona. Esta asignatura pretende aportar a los estudiantes del 3er curso de Estudios franceses una formación en técnicas de análisis de textos, así como completar su formación lingüística y literaria con el bagaje ideológico necesario, para comprender y aprehender la cultura francófona.
La asignatura se relaciona con:
- Estudio de textos franceses I: Actualidad de Francia y los países francófonos (cód. 30513)
- Panorama general de la literatura francesa hasta el siglo XIX (30522)
- Lengua francesa: comunicación escrita I (30510)
- Lengua francesa: comunicación escrita II (30523)
- Poesía francesa de los siglos XIX y XX (cód. 30539)
- Manifestaciones artísticas y culturales francesas de los siglos XIX y XX (cód. 30534)
- Literatura francesa y género (cód. 30536)
- Relaciones de la literatura francesa con otras literaturas (cód. 30538).
Esta asignatura se impartirá en lengua francesa.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències específiques (CE)
- CE1 : Capacitat de comunicar-se oralment i per escrit en llengua francesa amb la fluïdesa, correcció i complexitat adequades a cada context i situació.
- CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
- CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
- CE3 : Comprensió de la situació sociolingüística de la llengua i la literatura francesa en la producció i en l'anàlisi de textos.
- CE5 : Capacitat de valorar les característiques, evolució i influències de les tendències literàries, artístiques i culturals com a manifestacions de l'activitat creativa en l'àmbit francès.
- CE6 : Capacitat d'anàlisi i crítica del text literari com a manifestació creativa i reflex del context soci cultural.
- CE7 : Capacitat d'analitzar textos en llengua francesa des dels punts de vista lingüístic, literari i cultural.
- CE8 : Capacitat d'interpretar i comprendre les principals aportacions dels moviments i tendències dels gèneres literaris en llengua francesa, en la construcció del pensament literari clàssic i contemporani i valorar el seu impacte en l'àmbit social.
- CE9 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar explicativa i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics de la disciplina.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
- CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
- CG2 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.
- CG4 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques, culturals i literàries aplicades a la llengua francesa i a les seues literatures com a expert en aquesta matèria en els seus diferents perfils professionals.
- CG6 : Capacitat de transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
- CG8 : Capacitat de generar noves idees (creativitat) i de dissenyar i gestionar projectes.
- CG9 : Capacitat de prendre decisions i resoldre problemes en l'àmbit acadèmic i professional.
Competències genèriques de la UA
- CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els principals corrents del pensament francés, des de l'edat mitjana fins a l'actualitat, a través dels textos.
- Mostrar una actitud científica a l'hora d'analitzar i abordar textos filosòfics i literaris.
- Conèixer els principals autors i obres, les seues característiques i la importància que tenen en l'evolució del pensament.
- Relacionar les manifestacions filosòfiques franceses amb el context històric i cultural en què es produeixen.
- Utilitzar recursos bibliogràfics i informàtics per a recollir informació.
- Valorar la importància de l'evolució del pensament francés com una de les fonts bàsiques de la cultura occidental.
- Fer treballs en grup.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
OBJETIVOS CONCEPTUALES
-Conocer las principales corrientes filosóficas e ideológicas que han marcado y marcan la cultura francófona desde la Edad media hasta la actualidad, a través de los textos.
-Conocer a los principales autores y obras que han marcado y marcan la evolución del pensamiento francés.
-Contextualizar a los autores y las obras en la época en la que han surgido.
-Destacar las aportaciones de los diferentes autores y obras a la evolución de las ideas y su influencia en otras culturas.
-Conocer las características morfológicas, sintácticas, fonéticas, pragmáticas, léxico-semánticas, textuales y discursivas propias de la lengua francesa y aplicarlas en la expresión y comprensión escrita y al análisis de textos.
OBJETIVOS PROCEDIMENTALES
-Leer y analizar los diferentes textos propuestos por el profesor,
-Relacionar los textos filosóficos e ideológicos estudiados con otros textos de la misma época o de épocas distintas.
-Aplicar las técnicas de análisis y comentario de texto a los textos estudiados.
-Utilizar recursos bibliográficos e informáticos para obtener información sobre las diferentes corrientes filosóficas e ideológicas.
OBJETIVOS ACTITUDINALES
-Valorar la importancia de la evolución del pensamiento francés como una de las fuentes básicas del pensamiento occidental.
-Mostar una actitud científica a la hora de analizar e interpretar los textos estudiados.
-Mostrar una actitud responsable a la hora de realizar trabajos en grupo.
-Respetar los plazos de entrega de las distintas actividades previstas.
Dades generals
Codi:
30535
Professor/a responsable:
Arraez Llobregat, Jose Luis
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIES INTEGRADES
Àrea: FILOLOGIA FRANCESA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)