Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Esta asignatura, que se imparte en lengua francesa, parte de consideraciones teóricas generales de semántica francesa y aporta una perspectiva integrada de semántica y estilística en aplicaciones discursivas. Es complementaria de las asignaturas de Morfosintaxis de 3er curso y de Comunicación Escrita de 1º y 2º curso.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat de comunicar-se oralment i per escrit en llengua francesa amb la fluïdesa, correcció i complexitat adequades a cada context i situació.
  • CE10 : Capacitat de dur a terme tasques d'assessorament i correcció lingüística i d'estil en llengua francesa.
  • CE11 : Capacitat d'utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència i NTIC) com a aprenent autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
  • CE12 : Capacitat per a respectar, valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món francòfon.
  • CE2 : Capacitat per a reflexionar i descriure les característiques lingüístiques pròpies, peculiars i exclusives de la llengua francesa, així com les comunes a altres llengües, especialment les de la Comunitat Valenciana, i aplicar aquests coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del francès en les seues manifestacions orals i escrites.
  • CE3 : Comprensió de la situació sociolingüística de la llengua i la literatura francesa en la producció i en l'anàlisi de textos.
  • CE4 : Capacitat de comprendre l'origen i evolució de la llengua francesa, així com els factors històrics i socioculturals en els quals s'emmarca per a entendre fets lingüístics actuals.
  • CE7 : Capacitat d'analitzar textos en llengua francesa des dels punts de vista lingüístic, literari i cultural.
  • CE9 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar explicativa i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics de la disciplina.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG10 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG11 : Capacitat de respectar els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, el respecte i la promoció dels drets humans i els principis d'igualtat d'oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat.
  • CG12 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG2 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG3 : Capacitat d'interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar informació de manera crítica.
  • CG4 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques, culturals i literàries aplicades a la llengua francesa i a les seues literatures com a expert en aquesta matèria en els seus diferents perfils professionals.
  • CG6 : Capacitat de transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
  • CG8 : Capacitat de generar noves idees (creativitat) i de dissenyar i gestionar projectes.
  • CG9 : Capacitat de prendre decisions i resoldre problemes en l'àmbit acadèmic i professional.

 

Competències genèriques de la UA

  • CGUA2 : Capacitat d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Amb aquesta assignatura, cal aconseguir el nivell C1.1 del MCER.

  • Conèixer, des d'un punt teòric, les unitats i estructures semàntiques existents en la llengua francesa.
  • Reconèixer els comportaments d'aquestes unitats semàntiques en el discurs.
  • Saber descriure la teoria semàntica en context i cotext.
  • Analitzar les estructures semàntiques en context i cotext.
  • Utilitzar recursos informàtics que permeten a l'alumnat adquirir coneixements sobre els fets lingüístics de manera autònoma.
  • Consolidar els conceptes i la terminologia semàntica aplicant la teoria a l'anàlisi de textos francesos.
  • Conceptualitzar la pràctica dels elements apresos, des d'un punt de vista contrastiu, entre la llengua francesa, les llengües del País Valencià i la resta de llengües que conega l'alumnat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Objetivos formativos:

El nivel que deberá alcanzarse tras la realización de esta asignatura debe corresponder con el nivel C1.1. del MCER. Conocer, desde un punto de vista teórico, las unidades y estructuras semánticas existentes en la lengua francesa. Reconocer los comportamientos de dichas unidades semánticas y léxicas en el discurso. Saber describir la teoría semántica en contexto y cotexto. Analizar las estructuras semánticas en contexto y cotexto. Utilizar recursos informáticos que permitan a los estudiantes adquirir conocimientos sobre los hechos lingüísticos de forma autónoma. Afianzar los conceptos y la terminología semántica y léxica mediante la aplicación de la teoría al análisis de textos franceses. Conceptualizar la práctica de los elementos aprendidos, desde un punto de vista contrastivo, entre la lengua francesa y las lenguas de la Comunitat Valenciana.

Objetivos conceptuales:

Conocer las grandes líneas teóricas de la semántica. Conocer las características del léxico francés en sus vertientes semántica y morfológica. Familiarizarse con las principales figuras de estilo y manejarlas con facilidad en contexto

Objetivos procedimentales:

Saber aplicar correctamente la terminología y las nociones fundamentales de la semántica francesa. Comprender la significación de la unidades semánticas de la lengua francesa y saber reutilizarlas en contexto. Poder analizar el sentido oracional, así como las relaciones semánticas y pragmáticas del discurso. Saber hacer comentarios de texto con referencia precisa a problemas semánticos y estilísticos. Utilizar las herramientas necesarias para llevar a cabo análisis lexicográficos, semánticos y estilísticos a nivel oracional y enunciativo.

Objetivos actitudinales

Tener habilidad para buscar, seleccionar y valorar la información referida a semántica y estilística francesa, tanto en internet como en la bibliografía seleccionada por el/la profesor/a. Aplicar a documentos nuevos el método de análisis utilizado en clase. Ser capaz de planificar y organizar su propio aprendizaje. Tener buena disposición para autoevaluarse y autocorregirse en las prácticas de lengua francesa.

 

 

Dades generals

Codi: 30532
Professor/a responsable:
Latorre Jara, Alicia
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIES INTEGRADES
    Àrea: FILOLOGIA FRANCESA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix