Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Literatura Catalana Actual és una assignatura de segon curs (6 crèdtis) que ofereix una introducció general a la narrativa de ficció catalana contemporània (de finals del segle XX i principis del segle XXI), centrada especialment en l'estudi d'algunes de les obres més importants i emblemàtiques d'aquest període recent, amb una atenció específica als fets i a les idees literàries historicoculturals que són a la base dels grans canvis estètics que s'hi produeixen. Aquesta assignatura aplica perspectiva de gènere en els continguts, tal com es reflecteix en els Blocs 2 i 4 del temari
Els coneixements i les competències que l'alumne hi pot assolir contribueixen a l'adquisició d'unes competències literària, cultural i lingüística, que li permetran adquirir una formació vàlida per a les tasques docents, investigadores, de crítica literària, d'assessorament i dinamització culturals o de creació pròpies del grau de Filologia Catalana.
Igualment important resulta continuar treballant aspectes actitudinals presents en altres assignatures de primer, com ara el desenvolupament del sentit crític de l'alumne i el foment d'una actitud positiva cap a la literatura per, així, despertar la seua curiositat vers d'altres manifestacions culturals.
Així mateix, aquesta assignatura es coordina especialment amb la resta d'assignatures de literatura catalana contemporània i amb altres de primer com ara "Introducció a la l¡teratura catalana medieval", per tal que l'alumne obtinga una formació òptima que abaste tots els períodes i gèneres. També es relaciona amb les assignatures de continguts lingüístics "Taller d'Expresssió oral i escrita" i "Pràctica de la normativa catalana".
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
- CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
- CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
- CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
- CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
- CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
- CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
- CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
- CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
- CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
- CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
- CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.
Competències específiques (CE)
- CE13 : Conèixer i analitzar les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
- CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
Competències transversals
- CGUA1 : Ser capaç de comunicar-se en una llengua estrangera diferent de l'àrab en l'àmbit de la seua disciplina.
- CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
- CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Competències genèriques de grau
- CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
Competències genèriques de la UA
- CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CC15 : Coneixement de les principals etapes, moviments, autors i obres de la literatura de la segona llengua.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.
Competències específiques (CE):>>actitudinals
- CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
- CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
- CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Capacitar l'alumne, a través de la lectura de textos, per a descobrir i desenvolupar el plaer de la lectura i la comprensió dels textos segons el context en què s'insereixen.
- Aprendre a localitzar les obres literàries i entendre les característiques estilístiques segons els influències que han rebut.
- Ser capaç d'entendre el conjunt d'obres canòniques i saber explicar les raons de la seua posició segons estudiosos, crítics i lectors.
- Saber detectar els valors ideològics de les obres literàries, així com la seua transmissió en el conjunt de missatges que generen. Especialment pel que fa a qüestions de classes socials, gènere, opcions sexuals, posicions al si de grups perifèrics o hegemònics en una societat.
- Descobrir els valors cognitus de la literatura i incloure'ls en una perspectiva més àmplia amb altres formes del coneixement: psicològic, filosòfic o artístic.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
1. Entendre els textos segons el context en el qual s'insereixen, tot relacionant els diversos components de les obres amb els valors, creences o aspiracions de cada època.
2. Aprendre a localitzar les obres literàries i entendre les característiques estilístiques segons les influències que han rebut.
3. Entendre el conjunt d'obres canòniques isaber explicar les raons de la seua posició segons estudiosos, crítics i lectors.
4. Saber detectar els valors ideològics de les obres literàries així com la seua transmissió en el conjunt de missatges que generen. Especialment pel que fa a les qüestions de classes socials, gènere, opcions sexuals, posicions al si de grups perifèrics i/o hegemònics en una societat.
5. Descobrir els valors cognitius de la literatura i incloure'ls en una perspectiva més àmplia amb altres formes del coneixement: psicològic, filosòfic, artístic, etc.
6. Saber aplicar recursos didàctics diversos (incloent l'ús de TIC) per a l'ensenyament de la literatura.
7. Fomentar el gust per la lectura i estimular la curiositat intel·lectual i la reflexió de l'estudiant.
8. Fomentar la capacitat crítica i l'expressió d'opinions formades.
9. Apreciar la diversitat d'escriptures literàries.
10. Valorar els referents culturals i literaris propis.
11. Expressar-se oralment i per escrit en un registre formal adequat per a l’àmbit acadèmic.
12. Comprometre's a treballar per la igualtat entre homes i dones i valorar la múltiple conformació de la societat actual, amb una actitud de respecte cap als drets fonamentals de les persones.
Dades generals
Codi:
30120
Professor/a responsable:
Esteve Guillén, Anna Isabel
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
FILOLOGIA CATALANA
Àrea: FILOLOGIA CATALANA
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN HUMANITATS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESTUDIS ANGLESOS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESTUDIS FRANCESOS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)