Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

DADES GENERALS

DENOMINACIÓ DE L'ASSIGNATURA: CONTRAST DE LLENGÜES A PARTIR DEL CATALÀ

CODI: 30051
CURS: QUART
SEMESTRE: OPTATIVA PRIMER SEMESTRE
CRÈDITS ECTS: 6
DEPARTAMENT i ÀREES: FILOLOGIA CATALANA
ESTUDIS EN ELS QUALS S'IMPARTEIX: Grau EN FILOLOGIA CATALANA
CONTEXT DE L'ASSIGNATURA: Assignatura que condueix a l’obtenció del nivell de llengua C1 de Valencià. 

PROFESSOR/A RESPONSABLE: Vicent Beltran Calvo
PROFESSORAT: Vicent Beltran Calvo

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Competències transversals

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Capacitat de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua i a la literatura catalanes com a expert en la matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-lo amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG4 : Capacitat per a gestionar i per a usar els recursos aportats per les tecnologies de la informació i la comunicació i per a aplicar-los a les indústries de la llengua i la literatura.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a comunicar-se en llengua catalana en situacions comunicatives (orals i escrites) per a fer viable una comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en què l'alumne exercirà la seua activitat, tenint en compte el coneixement de la realitat històrica, social, institucional, cultural i artística de l'àmbit propi.
  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
  • CE2 : Capacitat per a conèixer les característiques morfològiques, sintàctiques, fonètiques i lexicosemàntiques per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
  • CE3 : Capacitat per a conèixer les característiques pragmàtiques, textuals i discursives de la llengua catalana per a utilitzar, transmetre i aplicar els coneixements a l'anàlisi, la comprensió i la producció del català en les manifestacions orals i escrites.
  • CE6 : Ser capaç d'utilitzar el model estàndard (i els diferents subestàndars) de la llengua catalana, i també conèixer i saber aplicar els mecanismes de creació i innovació lèxica per a adequar-se a les necessitats comunicatives del món actual.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG4 : Capacitat per a comunicar-se en la segona llengua oficial de la Comunitat Valenciana.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC6 : Capacitat per a la comunicació efectiva i el coneixement del sistema lingüístic de la llengua catalana.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Analitzar i contrastar llengües diferents, en el camp fonètic, morfològic, sintàctic i semàntic.
  • Corregir els errors més freqüents que deriven de la interferència de l’estructura d’una llengua sobre l’altra.
  • Explicar com a partir de les llengües estudiades es pot visualitzar l’ideari cultural compartit.
  • Utilitzar adequadament les aïnes bàsiques del treball científic com ara: la bibliografia disponible, les noves tecnologies aplicades a l’anàlisi contrastiva, la síntesi de la informació teòrica, l’organització del material.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Objectius formatius:

1.    Analitzar i contrastar llengües diferents, en el camp fonètic, morfològic, sintàctic i semàntic.
2.    Corregir els errors més freqüents que deriven de la interferència de l’estructura d’una llengua sobre l’altra.
3.    Explicar com a partir de les llengües estudiades es pot visualitzar l’ideari cultural compartit.
4.    Utilitzar adequadament les aïnes bàsiques del treball científic com ara: la bibliografia disponible, les noves tecnologies aplicades a l’anàlisi contrastiva, la síntesi de la informació teòrica, l’organització del material.
5.    Explicar el valor i l'aprofitament del plurilingüisme en la nostra societat.

6. Expressar-se oralment i per escrit en un registre formal adequat per a l’àmbit acadèmic.

 

Objectius específics aportats pel professorat:

1. Fer servir correctament i amb eficàcia comunicativa la normativa (especialment la sintaxi però també la pronúncia, l’ortografia, la lexicosemàntica i la fraseologia) que regula l’ús de la llengua en el registre formal de l’àmbit acadèmic, sobretot dels textos expositivoargumentatius (en el canal oral: exposició, debat i entrevista; en el registre escrit: informe, treball acadèmic i ressenya).

2. Fer servir correctament les convencions ortotipogràfiques del registre formal escrit de l’àmbit acadèmic.

3. Identificar els errors previsibles qua apareixen quan s'aprén una L2 i que s'arrosseguen de la llengua de partida.
4. Resoldre els errors comesos amb eficàcia.

5. Identificar els elements culturals que coincideixen i que oposen els dos pobles contrastats des del punt de vista lingüístic.
6. Explicar quins són els elements lingüísticopculturals que entren en joc i cercar l'equivalent més exacte des del punt de vista de la traducció.

7. Explicar la matèria estudiada a classe segons el corrent de la lingüística que millor s’hi adirà i aplicar críticament la informació que fornirà la bibliografia i les noves tecnologies.
8. Recaptar, tractar i interpretar adequadament les dades; ateses les dades, elaborar una hipòtesi i sotmetre-la a crítica, i elaborar una conclusió.

9. Explicar el valor i els avantatges que proporciona el plurilingüisme en la nostra societat.
10. Explicar com es pot aprofitar en la nostra societat el plurilingüisme.

 

 

Dades generals

Codi: 30051
Professor/a responsable:
Beltran Calvo, Vicent
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA CATALANA
    Àrea: FILOLOGIA CATALANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix