Competencies and objectives

Provisional information. Pending approval by the School/Faculty Board.

 

Course context for academic year 2024-25

The subject Contemporary Arabic Texts, taught in the second term of the second year of the Degree, aims to deepen the knowledge of Arabic language and literature through the analysis of relevant literary texts from a formal, pragmatic and generic perspective. The course will build on and complement the knowledge acquired and skills developed in the first two years of the degree, particularly in the subjects of Arabic Language, Maghrebi Arabic Dialect and Arabic Literature: Contemporary Period. The texts will be studied in their original language (Arabic) and/or in Spanish, depending on their difficulty and length, with emphasis on the grammatical aspects of the Arabic language.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Comprendre les teories clau de les disciplines vinculades amb els Estudis Àrabs i Islàmics i aplicar-les en la pràctica per a desembolicar-se adequadament en els diferents perfils professionals per als quals capacita el títol o emprendre estudis posteriors amb alt grau d'autonomia.
  • CE10 : Conèixer l'espai originari de l'Islam, la seua expansió i els referents bàsics religiosos, evolució històrica i social en les societats islàmiques i en les d'acolliment, per a comprendre i interpretar els diferents materials culturals, literaris, artístics i filosòfics que són producte de la cultura islàmica.
  • CE11 : Interpretar la història social i política del món àrab per a comprendre i interpretar el paper dels fenòmens socials i polítics en la construcció del pensament clàssic i contemporani.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.
  • CE7 : Conèixer les característiques i evolució de la literatura en llengua àrab per a comprendre el paper de les seues manifestacions en la construcció del pensament literari clàssic i contemporani i valorar el seu impacte en l'àmbit social àrab així com les seues relacions amb altres literatures.
  • CE8 : Identificar els corrents crítics literaris, les seues categories, conceptes i nomenclatura com a eina per a l'anàlisi i la crítica del text literari en llengua àrab.
  • CE9 : Analitzar i interpretar textos i discursos històrics, geogràfics, religiosos, científics àrabs, utilitzant les tècniques d'anàlisis apropiades.

 

Transversal Competences

  • CGUA1 : Ser capaç de comunicar-se en una llengua estrangera diferent de l'àrab en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

LEARNING OBJECTIVES
4.1. General objectives

1. To deepen the knowledge of contemporary Arabic literary texts, in their original language and through translations.
2. To provide the student with the methodological knowledge necessary for the study of contemporary Arabic literary texts.
3. To enable students to interpret and analyse Arabic literary texts of the period on the basis of their main rhetorical, stylistic and referential features.
4. To introduce the student to the bibliographical information tools necessary for the study of contemporary Arabic literature.
5. To encourage students' ability to search for and synthesise information with respect to the contents of the subject.
6. To encourage students' critical reasoning with respect to the bibliography, the materials and the methodology observed for the subject as a whole.
7. To deepen students' knowledge and understanding of the Arabic language.

4.2. Specific objectives
Conceptual

1. Know the main genres and themes of contemporary Arabic literature, as well as their evolution.

2. Know Arabic grammar to the extent necessary to understand the texts.

3. Know the basic tools for the analysis and translation of contemporary Arabic texts.

Procedural

1. Analyse contemporary Arabic literary texts in terms of their form and message.
2. Relate contemporary Arabic literary texts to the historical, political, social, cultural and geographical environment in which they have been produced.
3. Distinguish and identify the different genres of contemporary Arabic literature.
4. Recognise the literary currents or trends to which contemporary Arabic texts are related.
5. Search for, sort and synthesise information on contemporary Arabic literature and its critical interpretation.
6. Recognise the relationships between contemporary Arabic literature and other literary traditions.
7. Put into practice the basic tools of literary translation in selected fragments.
8. Present orally or in writing arguments of personal evaluation on the texts under study.

Attitudinal

1. Show a reflective and non-exclusionary critical spirit with respect to the cultural, social and political paradigms of Arab civilisation as represented in its literature.
2. Consider personal values and attitudes towards the Arab world in general, taking into account an open and comprehensive view of the realities reflected in literary texts.
3. Develop the habit of reading texts and works of contemporary Arabic literature through translations and the original texts.
4. To develop an interest in knowledge of the world through literature, and in understanding it through knowledge of the world.

 

 

General

Code: 29524
Lecturer responsible:
BENAICHA ZIANI, M. NAIMA
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: MIXED LANGUAGES
    Area: ARABIC AND ISLAMIC STUDIES
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught