Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
En la actuación del/la logopeda, una de las fases prImordiales de su trabajo es la correcta valoración de las circunstancias que rodean a la persona sobre la que se va a realizar la actuación. Incluida en esa valoración, está el diagnóstico educativo que se basará en los fundamento educativos que rigen la actuación de este/a profesional.
El objetivo fundamental de esta asignartura es capacitar al alumnado en las técnicas de evaluación y diagnóstico en la actuación del/la profesional que actue como logopeda.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
- CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
- CT3 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
Competències generals
- CG13 : Ser capaç de desenvolupar habilitats com: regular el seu propi aprenentatge, resoldre problemes, raonar críticament i adaptar-se a situacions noves
- CG16 : Conèixer i valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en Logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.
- CG18 : Elaborar i redactar informes d'exploració, diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
- CG20 : Manejar les tecnologies de la comunicació i la informació.
- CG22 : Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica, integrant els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
- CG23 : Ser capaç d'exercir la professió, respectant l'autonomia del pacient, els seus determinants genètics, demogràfics, culturals i econòmics, aplicant els principis de justícia social i comprenent les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
- CG3 : Usar les tècniques i instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-los en el conjunt de la informació.
- CG4 : Dominar la terminologia que permeta interactuar eficaçment amb altres professionals
- CG7 : Assessorar famílies i a l'entorn social dels usuaris, afavorint la seua participació i col·laboració en el tractament logopèdic.
- CG8 : Ser capaç de treballar en els entorns escolar, assistencial, sanitari, soci-sanitari, així com en equips uniprofesionales i multiprofessionals. Assessorar en l'elaboració, execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la prevenció i assistència logopèdica.
Competències Específiques
- CE01.04 : Conèixer i integrar els fonaments educatius de la Logopèdia: Processos d'ensenyament i aprenentatge.
- CE04.04 : Conèixer les característiques diferencials de la intervenció logopèdica en els àmbits familiar, escolar, clínic-sanitari i assistencial.
- CE04.11 : Conèixer, aplicar i valorar críticament les tècniques pedagògiques, així com els recursos metodològics i didàctics per a l'ensenyament del llenguatge.
- CE04.13 : Conèixer l'organització d'institucions educatives, sanitàries i socials.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Contextualitzar la intervenció logopèdica en l'àmbit educatiu relacionant-la amb el marc legislatiu vigent i les finalitats de l'educació.
Conèixer i integrar els fonaments pedagògics de la intervenció logopèdica en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Adquirir els fonaments teoricopràctics necessaris per a realitzar una avaluació psicològica en l'àmbit escolar.
Identificar les necessitats educatives de l'alumnat derivades de trastorns específics de l'aprenentatge, de la parla i/o del llenguatge.
Planificar la resposta educativa en el marc d'un model inclusiu d'intervenció.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Generales.
-Contextualizar la intervención logopédica en el ámbito educativo relacionándola con el marco legislativo
vigente y los fines de la educación.
-Conocer e integrar los fundamentos pedagógicos de la intervención logopédica en el proceso de enseñanzaaprendizaje.
-Adquirir los fundamentos teórico-prácticos necesarios para realizar una evaluación psicológica en el ámbito
escolar.
-Identificar las necesidades educativas del alumnado derivadas de trastornos específicos del aprendizaje, del
habla y/o del lenguaje.
-Planificar la respuesta educativa en el marco de un modelo inclusivo de intervención.
Específicos.
-Conocer los fundamentos educativos de la atención a la diversidad y la inclusión en el sistema educativo.
-Conocer las funciones y roles del/la logopeda en el contexto escolar.
-Defininir y clasificar las dificultades específicas del aprendizaje, el habla y el lenguaje.
-Identificar, evaluar y diagnósticar las necesidades educativas derivadas de las dificultades
específicas del aprendizaje, el habla y el lenguaje.
-Responder educativamente para la inclusión del alumnado con dificultades específicas del aprendizaje, el habla y el
lenguaje.
-Asesorar a la familia y al profesorado para la prevención de los retrasos y problemas de desarrollo del
habla y del lenguaje.
Dades generals
Codi:
27609
Professor/a responsable:
González Gómez, Juan Pablo
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA DE LA SALUT
Àrea: METODES D'INVESTIGACIO, DIAGNOSTIC EN EDUCACIO
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
Àrea: HISTORIA DE LA CIENCIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PUBLICA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN LOGOPÈDIA
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)