Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

En la actuación del/la logopeda, una de las fases prImordiales de su trabajo es la correcta valoración de las circunstancias que rodean a la persona sobre la que se va a realizar la actuación. Incluida en esa valoración, está el diagnóstico educativo que se basará en los fundamento educativos que rigen la actuación de este/a profesional.

El objetivo fundamental de esta asignartura es capacitar al alumnado en las técnicas de evaluación y diagnóstico en la actuación del/la profesional que actue como logopeda.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
  • CT3 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències generals

  • CG13 : Ser capaç de desenvolupar habilitats com: regular el seu propi aprenentatge, resoldre problemes, raonar críticament i adaptar-se a situacions noves
  • CG16 : Conèixer i valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en Logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.
  • CG18 : Elaborar i redactar informes d'exploració, diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
  • CG20 : Manejar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • CG22 : Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica, integrant els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
  • CG23 : Ser capaç d'exercir la professió, respectant l'autonomia del pacient, els seus determinants genètics, demogràfics, culturals i econòmics, aplicant els principis de justícia social i comprenent les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • CG3 : Usar les tècniques i instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-los en el conjunt de la informació.
  • CG4 : Dominar la terminologia que permeta interactuar eficaçment amb altres professionals
  • CG7 : Assessorar famílies i a l'entorn social dels usuaris, afavorint la seua participació i col·laboració en el tractament logopèdic.
  • CG8 : Ser capaç de treballar en els entorns escolar, assistencial, sanitari, soci-sanitari, així com en equips uniprofesionales i multiprofessionals. Assessorar en l'elaboració, execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la prevenció i assistència logopèdica.

 

Competències Específiques

  • CE01.04 : Conèixer i integrar els fonaments educatius de la Logopèdia: Processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • CE04.04 : Conèixer les característiques diferencials de la intervenció logopèdica en els àmbits familiar, escolar, clínic-sanitari i assistencial.
  • CE04.11 : Conèixer, aplicar i valorar críticament les tècniques pedagògiques, així com els recursos metodològics i didàctics per a l'ensenyament del llenguatge.
  • CE04.13 : Conèixer l'organització d'institucions educatives, sanitàries i socials.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Contextualitzar la intervenció logopèdica en l'àmbit educatiu relacionant-la amb el marc legislatiu vigent i les finalitats de l'educació.
Conèixer i integrar els fonaments pedagògics de la intervenció logopèdica en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Adquirir els fonaments teoricopràctics necessaris per a realitzar una avaluació psicològica en l'àmbit escolar.
Identificar les necessitats educatives de l'alumnat derivades de trastorns específics de l'aprenentatge, de la parla i/o del llenguatge.
Planificar la resposta educativa en el marc d'un model inclusiu d'intervenció.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Generales.

-Contextualizar la intervención logopédica en el ámbito educativo relacionándola con el marco legislativo
vigente y los fines de la educación.

-Conocer e integrar los fundamentos pedagógicos de la intervención logopédica en el proceso de enseñanzaaprendizaje.

-Adquirir los fundamentos teórico-prácticos necesarios para realizar una evaluación psicológica en el ámbito
escolar.

-Identificar las necesidades educativas del alumnado derivadas de trastornos específicos del aprendizaje, del
habla y/o del lenguaje.

-Planificar la respuesta educativa en el marco de un modelo inclusivo de intervención.

 

Específicos.

-Conocer los fundamentos educativos de la atención a la diversidad y la inclusión en el sistema educativo.


-Conocer las funciones y roles del/la logopeda en el contexto escolar.


-Defininir y clasificar las dificultades específicas del aprendizaje, el habla y el lenguaje.


-Identificar, evaluar y diagnósticar las necesidades educativas derivadas de las dificultades
específicas del aprendizaje, el habla y el lenguaje.


-Responder educativamente para la inclusión del alumnado con dificultades específicas del aprendizaje, el habla y el
lenguaje.


-Asesorar a la familia y al profesorado para la prevención de los retrasos y problemas de desarrollo del
habla y del lenguaje.

 

 

 

Dades generals

Codi: 27609
Professor/a responsable:
González Gómez, Juan Pablo
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: METODES D'INVESTIGACIO, DIAGNOSTIC EN EDUCACIO
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
    Àrea: HISTORIA DE LA CIENCIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PUBLICA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0

Estudis en què s'imparteix