Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Psicología del desarrollo y adquisición del lenguaje es una asignatura que forma parte del módulo de formación básica de Psicología, del Plan de Estudios del Grado de Logopedia. Esta asignatura se encuentra ubicada en el primer curso junto con otras asignaturas de las áreas de Educación, Anatomía Humana, Fisiología, Lingüística, Comunicación, Historia y Estadística, y que contribuye a la formación inicial del alumnado en los conocimientos básicos del ámbito logopédico. Los contenidos de la psicología del desarrollo y adquisición del lenguaje se centran en el conocimiento del desarrollo humano y particularmente del lenguaje en las primeras etapas del ciclo vital, en la infancia y en la adolescencia, así como en el aprendizaje de una segunda lengua o bilingüismo. En esta asignatura se analizan por tanto los procesos psicológicos implicados en el desarrollo del lenguaje a diferentes niveles (fonológico, léxico, semántico, sintáctico, morfológico y pragmático) así como los procedimientos educativos empleados en el proceso de enseñanza-aprendizaje de una segunda lengua.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
- CT3 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
Competències generals
- CG13 : Ser capaç de desenvolupar habilitats com: regular el seu propi aprenentatge, resoldre problemes, raonar críticament i adaptar-se a situacions noves
- CG14 : Conèixer i ser capaç d'integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
- CG4 : Dominar la terminologia que permeta interactuar eficaçment amb altres professionals
- CG9 : Comprendre els fonaments científics que sustenten la logopèdia i la seua evolució, valorant de manera crítica la terminologia, assajos clínics i metodologia pròpies de la investigació relacionada amb la logopèdia.
Competències Específiques
- CE01.02 : Conèixer i integrar els fonaments psicològics de la Logopèdia: el desenvolupament del llenguatge, el desenvolupament psicològic, la Neuropsicologia del llenguatge, els processos bàsics i la Psicolingüística
- CE04.04 : Conèixer les característiques diferencials de la intervenció logopèdica en els àmbits familiar, escolar, clínic-sanitari i assistencial.
- CE04.13 : Conèixer l'organització d'institucions educatives, sanitàries i socials.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer les principals aproximacions teòriques al desenvolupament humà. Descriure les diferents etapes del desenvolupament humà des del naixement. Conéixer les principals teories de l'adquisició del llenguatge.
- Conéixer i explicar les característiques del llenguatge en l'etapa infantil.
- Conéixer i explicar les característiques del llenguatge en l'etapa de la infantesa i l'adolescència. Conéixer i descriure els principals components del llenguatge.
- Conéixer i explicar les característiques dels xiquets bilingües i de l'aprenentatge d'una segona llengua.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
- Conocer las principales aproximaciones teóricas al desarrollo humano.
- Describir las diferentes etapas del desarrollo humano desde el nacimiento.
- Conocer las principales teorías de la adquisición del lenguaje.
- Conocer y explicar las características del lenguaje en la etapa infantil.
- Conocer y explicar las características del lenguaje en la etapa de la niñez y la adolescencia.
- Conocer y describir los principales componentes del lenguaje.
- Conocer y explicar las características de los niños bilingües y del aprendizaje de una segunda lengua.
Dades generals
Codi:
27606
Professor/a responsable:
Aparisi Sierra, David
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA DE LA SALUT
Àrea: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIO
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN LOGOPÈDIA
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)