Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Esta asignatura forma parte de la formación básica que permitirá al estudiantado de Logopedia un acercamiento a la Psicología como ciencia que estudia el comportamiento humano y su relación con la práctica de la Logopedia.

La Psicología como ciencia y profesión aporta unos conocimientos muy relevantes para llegar a comprender la conducta humana, el desarrollo cognitivo y emocional, así como los procesos mentales relacionados con la comunicación y el lenguaje.

Esta materia ofrece una introducción al estudio de los procesos psicológicos básicos fundamentales, como base para el estudio de otros contenidos del ámbito de la Logopedia.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
  • CT3 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències generals

  • CG13 : Ser capaç de desenvolupar habilitats com: regular el seu propi aprenentatge, resoldre problemes, raonar críticament i adaptar-se a situacions noves
  • CG15 : Conèixer els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • CG20 : Manejar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • CG4 : Dominar la terminologia que permeta interactuar eficaçment amb altres professionals
  • CG9 : Comprendre els fonaments científics que sustenten la logopèdia i la seua evolució, valorant de manera crítica la terminologia, assajos clínics i metodologia pròpies de la investigació relacionada amb la logopèdia.

 

Competències Específiques

  • CE01.02 : Conèixer i integrar els fonaments psicològics de la Logopèdia: el desenvolupament del llenguatge, el desenvolupament psicològic, la Neuropsicologia del llenguatge, els processos bàsics i la Psicolingüística
  • CE01.06 : Identificar que l'exercici professional està assentat en el respecte a l'autonomia del pacient; descriure els elements propis del maneig de la documentació clínica amb especial atenció als aspectes de confidencialitat; identificar els criteris bàsics de gestió clínica, economia de la salut i ús eficient dels recursos.
  • CE01.07 : Adquirir habilitats de treball en equip com a unitat en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal relacionats amb l'avaluació diagnòstica i tractament logoterápico.
  • CE04.04 : Conèixer les característiques diferencials de la intervenció logopèdica en els àmbits familiar, escolar, clínic-sanitari i assistencial.
  • CE04.13 : Conèixer l'organització d'institucions educatives, sanitàries i socials.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

Analitzar i estudiar els processos psicològics bàsics en relació amb el comportament humà normal i adaptatiu
Integrar els fonaments psicològics relacionats amb la logopèdia
Conéixer la terminologia psicològica i els paradigmes experimentals més representatius dins d'aquest àmbit d'estudi
Descriure els processos psicològics involucrats en la transmissió-recepció de la parla i en la percepció del llenguatge escrit.
Comprendre els models bàsics d'aprenentatge i la seua aplicació en l'àmbit logopèdic.
Conéixer els diferents processos psicològics bàsics: sensació i percepció, atenció, estats de consciència, memòria, aprenentatge, motivació i emoció, llenguatge i pensament, intel·ligència i personalitat.
  • Analitzar i estudiar els processos psicològics bàsics en relació amb el comportament humà normal i adaptatiu
  • Integrar els fonaments psicològics relacionats amb la logopèdia
  • Conéixer la terminologia psicològica i els paradigmes experimentals més representatius dins d'aquest àmbit d'estudi
  • Descriure els processos psicològics involucrats en la transmissió-recepció de la parla i en la percepció del llenguatge escrit.
  • Comprendre els models bàsics d'aprenentatge i la seua aplicació en l'àmbit logopèdic.
  • Conéixer els diferents processos psicològics bàsics: sensació i percepció, atenció, estats de consciència, memòria, aprenentatge, motivació i emoció, llenguatge i pensament, intel·ligència i personalitat.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Concienciar al estudiantado de la importancia de la aplicación de los procesos psicológicos básicos en la práctica profesional en Logopedia.
  • Comprender e integrar los procesos psicológicos básicos que subyacen a la actividad mental y la conducta del ser humano y su aplicación en el ámbito logopédico.

 

 

Dades generals

Codi: 27605
Professor/a responsable:
Antón Ruiz, Josefa Antonia
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Psicologia de la Salut
    Àrea: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: Psicologia de la Salut
    Àrea: PSICOLOGIA BASICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: Infermeria
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0

Estudis en què s'imparteix