Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

El Grado de Medicina tiene como objetivo formar a profesionales con competencias relacionadas con: 1. Valores profesionales, actitudes, comportamientos y ética. 2. Fundamentos científicos de la Medicina. 3. Habilidades clínicas. 4. Habilidades de comunicación. 5. Salud pública y sistemas de salud. 6. Manejo de la información. 6. Análisis crítico e investigación.
La epidemiología es una disciplina de la medicina dentro del área de la salud pública que tiene relación directa o indirecta con la mayoría de las competencias médicas, al estar centrada en estudiar la frecuencia y distribución de las enfermedades y problemas de salud en los individuos y poblaciones según las características de las personas, el lugar y el tiempo; y estudiar los factores que influyen o determinan su distribución con el fin de contribuir a prevenir y controlar las enfermedades, promocionar y proteger la salud, y a la mejores prácticas profesionales en el ámbito de la atención sanitaria.
La epidemiología tiene una diversidad de campos de trabajo. Además de la epidemiología clínica, centrada en las enfermedades infecciosas y crónicas, los conocimientos de la epidemiología se aplican a múltiples campos; como la epidemiología genética, la epidemiología ambiental, la epidemiología social y política, …).
La asignatura de epidemiología se compone de temas eminentemente de carácter metodológico para entender el método epidemiológico que es necesario en el ámbito de las ciencias médicas, e imprescindible en el de la salud pública; y aunque se trata de una asignatura en la que el cálculo está muy presente, el interés básico está en la comprensión de los conceptos y en su interpretación. Se trabaja para ello, dentro del marco de las competencias generales y transversales establecidas en la Memoria del Grado de Medicina de la Universidad de Alicante, y siguiendo las competencias específicas CE2-05, CE2-06, CE2-09, CE2-11, CE2-13, CE2-15, CE2-16.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG10 : Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
  • CG12 : Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques basant-se en l'evidència científica disponible.
  • CG15 : Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
  • CG24 : Establir una bona comunicació interpersonal que capacite per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
  • CG27 : Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan siga apropiat, tant per a la provisió de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • CG30 : Coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de legislació sanitària.
  • CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
  • CG33 : Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seua posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.

 

Competències específiques:>>Mòdul II: Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació

  • CE2.05 : Saber valorar els factors de risc i prevenció de la malaltia. Reconèixer els determinants de salut de la població. Indicadors sanitaris. Conèixer els sistemes de planificació, programació i avaluació de programes de salut. Comprendre les actuacions en la prevenció i protecció davant malalties, lesions i accidents. Saber avaluar la qualitat assistencial i les estratègies de seguretat del pacient. Conèixer la importància de les vacunes. Comprendre els conceptes generals en epidemiologia i demografia. Conèixer la planificació i administració sanitària a nivell mundial, europeu, espanyol i autonòmic. Conèixer les implicacions econòmiques i socials que comporta l'actuació mèdica, considerant criteris d'eficàcia i eficiència. Conèixer les estratègies en salut i medi ambient, en seguretat alimentària i en salut laboral.
  • CE2.06 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica, per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
  • CE2.09 : Usar els sistemes de cerca i recuperació de la informació biomèdica. Manejar amb autonomia un ordinador personal.
  • CE2.11 : Comprendre i interpretar críticament textos científics. Conèixer els principis del mètode científic, la investigació biomèdica i l'assaig clínic.
  • CE2.13 : Conèixer i manejar els principis de la medicina basada en la (millor) evidència.
  • CE2.15 : Redactar històries, informes, instruccions i altres registres, de manera comprensible a pacients, familiars i altres professionals.
  • CE2.16 : Realitzar una exposició en públic, oral i escrita, de treballs científics i/o informes professionals.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Concepte i usos de l'Epidemiologia. Fonts d'informació d'interès en epidemiologia. Mesures de freqüència, de l'efecte i impacte potencial en Epidemiologia. Epidemiologia descriptiva. Persona, lloc i temps. Epidemiologia analítica. Inferència causal. Tipus d'estudis epidemiològics (transversals i ecològics, assajos comunitaris i clínics, estudis cohorts, estudis de casos i controls, estudis qualitatius). Biaixos i factors de confusió en epidemiologia. Estratègies per al seu control. Revisions sistemàtiques i Metaanálisis. Vigilància Epidemiològica: Sistemes d'informació sanitària: registres i sistemes de notificació. Investigació de brots. Bases de l'epidemiologia clínica i social. Aplicació de l'epidemiologia a la realització de pràctiques clíniques preventives. Estudis epidemiològics des de la perspectiva de gènere.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Para superar la asigntura el/La estudiante debe ser capaz de:

1. Comprender los conceptos generales en epidemiología para el estudio de la salud y las enfermedades y problemas de salud de individuos y poblaciones, desde el enfoque de la salud pública.

2. Determinar agentes causantes y factores de riesgo de los estados de salud y el desarrollo de la enfermedad a través del conocimiento y aplicación de los distintos tipos de estudios epidemiológicos y cualitativos.

3. Utilizar las fuentes de información sanitarias y en salud pública.

4. Reconocer los conceptos generales de la epidemiología clínica.

5. Comprender la importancia de la prevención y el manejo de las enfermedades y sus limitaciones metodológicas.

6. Realizar el estudio de un brote epidémico.

7. Evaluar las intervenciones preventivas y de promoción de la salud.

8. Analizar textos científicos de forma crítica, creativa, con escepticismo constructivo desde los fundamentos de la epidemiología.

9. Incluir la perspectiva de género en investigación y la práctica profesional de la medicina.

 

 

 

 

 

Dades generals

Codi: 27216
Professor/a responsable:
Chico Sánchez, Pablo
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,00
Crèdits pràctics: 1,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PUBLICA
    Crèdits teòrics: 1
    Crèdits pràctics: 1,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix