Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La asignatura Psicología Médica constituye una de las materias de Formación Básica del Grado en Medicina de la Universidad de Alicante. El estudio de sus contenidos permitirá al alumnado adquirir los conocimientos necesarios para comprender el comportamiento humano normal y patológico, así como los procesos psicológicos básicos y su psicopatología. A lo largo del desarrollo de la asignatura, el estudiantado conocerá los principios psicológicos que modulan el proceso de salud y enfermedad, así como los modelos teóricos sobre los que se basan las intervenciones dirigidas a la promoción de la salud, la adherencia al tratamiento y la prevención de la enfermedad. Además, el alumnado adquirirá conocimientos sobre el desarrollo cognitivo, emocional y de personalidad de los individuos en cada una de las etapas del ciclo vital, así como su relación con los procesos de salud y enfermedad. Asimismo, a lo largo del estudio de la asignatura, los y las estudiantes conocerán los principios básicos de los modelos de psicoterapia actuales, así como los aspectos clave de la relación médico-paciente y la importancia del autocuidado y la gestión del estrés en los profesionales de la medicina.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1 : Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent-hi els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el/la pacient.
  • CG10 : Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
  • CG11 : Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • CG12 : Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques basant-se en l'evidència científica disponible.
  • CG13 : Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.
  • CG14 : Realitzar un examen físic i una valoració mental.
  • CG15 : Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
  • CG16 : Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.
  • CG17 : Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • CG18 : Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • CG2 : Comprendre la importància d'aquests principis per al benefici del pacient, de la societat i la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • CG21 : Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • CG22 : Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
  • CG23 : Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant verbalment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
  • CG24 : Establir una bona comunicació interpersonal que capacite per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
  • CG25 : Reconèixer els determinants de salut en la població, tant els genètics com els dependents del sexe i estils de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • CG26 : Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • CG27 : Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan siga apropiat, tant per a la provisió de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • CG28 : Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • CG29 : Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • CG3 : Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • CG30 : Coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de legislació sanitària.
  • CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
  • CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
  • CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
  • CG37 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
  • CG4 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seues creences i cultura.
  • CG5 : Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • CG6 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats de treball en equip.
  • CG8 : Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seues alteracions.
  • CG9 : Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.

 

Competències específiques:>>Mòdul III: Formació clínica humana

  • CE3.20 : Conèixer el desenvolupament cognitiu, emocional i psicosocial en la infància i adolescència. Conèixer els fonaments biològics, psicològics i socials de la personalitat i la conducta.
  • CE3.21 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns psiquiàtrics. Conèixer les principals línies en psicoteràpia. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals intoxicacions.
  • CE3.24 : Conèixer la medicina familiar i comunitària. Conèixer l'entorn vital de la persona malalta, i facilitar la promoció de la salut en l'àmbit familiar i comunitari.
  • CE3.25 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les situacions de risc vital.
  • CE3.26 : Saber hacer una anamnesis completa, centrada en el paciente y orientada a las diversas patologías, interpretando su significado.
  • CE3.27 : Saber hacer una exploración física por aparatos y sistemas, así como una exploración psicopatológica, interpretando su significado.
  • CE3.30 : Dissenyar i aplicar un pla d'actuació, enfocat a les necessitats del pacient i l'entorn familiar i social, coherent amb els símptomes i signes del pacient.

 

Competències específiques:>>Mòdul IV: Procediments diagnòstics i terapèutics

  • CE4.01 : Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics.
  • CE4.22 : Conèixer els fonaments de la rehabilitació, de la promoció de l'autonomia personal, de l'adaptació funcional a l'entorn, i d'altres procediments físics en la morbiditat, per a la millora de la qualitat de vida.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Conèixer els processos psicològics bàsics i la seua interrelació amb el comportament humà normal i patològic. Conèixer les principals funcions psíquiques i la seua psicopatologia. Comprendre la relació de la conducta amb la salut i la malaltia. Conèixer els components psicològics dels processos de salut i malaltia. Saber identificar les conductes de risc per a la salut. Conèixer el desenvolupament cognitiu, emocional i de personalitat dels individus en cadascuna de les etapes del desenvolupament i la seua relació amb els processos de salut i malaltia. Adquirir coneixements bàsics per a realitzar una exploració psicopatològica. Conèixer els aspectes psicològics de la relació metge-pacient. Adquirir habilitats per a l'entrevista clínica i l'avaluació de l'estat mental del pacient. Conèixer la utilitat dels aspectes psicològics en l'elaboració de la història clínica. Conèixer els principis bàsics de la psicoteràpia. Sensibilitzar al futur professional de la medicina en la importància i determinació de l'esfera psicològica en el seu futur acompliment professional.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Aplicar los conocimientos sobre los procesos psicológicos básicos y sus alteraciones en la práctica profesional.

Analizar la influencia de los procesos psicológicos en el proceso de salud-enfermedad.

Aplicar los conocimientos sobre los principios psicológicos que regulan la interacción médico-paciente en la práctica asistencial.

 

 

Dades generals

Codi: 27211
Professor/a responsable:
Ruiz Robledillo, Nicolas
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix