Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

Esta asignatura centra su objeto de trabajo y de estudio en el cuidado de la salud de las personas adultas. Focaliza el cuidado enfermero desde el estudio de las necesidades/problemas reconociendo los más importantes, promoviendo su atención con especial enfasis en la prevención, asistencia y recuperación de la salud incluyendo a su familia, a la comunidad y a su entorno. En el proceso de aprendizaje no solo se incluye el cuidado de las personas enfermas hospitalizadas, sino también aquellas con problemas de salud prolongados y crónicos que necesitan cuidados domiciliarios, de educación y de apoyo, tomando en cuenta la ensañanza del paciente, familia y comunidad como estrategia de intervención para que las personas participen en el proceso de cuidados de su propia salud. Contribuyendo a la conservación y mantenimiento de la calidad de vida de la sociedad.

Se organizan los contenidos de manera que una parte muy importante de la asignatura está destinada al aprendizaje y adquisión de las habilidades/ capacidades que permitan al estudiante valorar, planificar y llevar a cabo las intervenciones que demuestren su competencia para el control de los procesos de salud más usuales en una planta de hospitalización y/o centro de atención primaria. Se inicia el aprendizaje específico ante los problemas de salud cardio-respiratorios básicos, digestivos/pacientes ostomizados, cuidados de la piel y tegumentos, dietoterapia nutrición para  las alteraciones matabólicas más importantes en el adulto.

Es importante resaltar que los contenidos se centran en que el alumnado adquiera las habilidades y competencias en el cuidado de las personas y de manera transversal la nutrición, la prescripción de productos sanitarios, administración de farmacos y medicamentos. También procedimientos generales de las unidades de hospitalización como: ingreso en planta médica o quirúrgica, cuidados preoperatorios y postoperatorios en planta de hospitalización.

En el contexto del plan de estudios antes de cursar esta asignatura el estudiante ha tenido la oportunidad de aprender a valorar la salud de la población en general y por grupos de población especificos, teniendo en cuenta a la persona, criterios epidemiologicos y de vulnerabilidad que afectan a la salud.

Todo ello a través de la participación en la claes teóricas/prácticas y complementandolo con su propio estudio bajo la tutela, motivación e incentivación de los profesores que participan en la docencia.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

Specific Competences (CE)

  • E02 : Base the interventions of Health Science professionals on scientific evidence and the available resources.
  • E19 : Capacity to make decisions in all fields of professional nursing activity.

 

General Competences of the Degree Course (CG):>>Common basic training module

  • 4 : Use of medicines, evaluating the expected benefits and the associated risks and/or effects derived from their administration and consumption.
  • 5 : Understand and evaluate the nutritional needs of healthy individuals and those with health problems throughout their life cycle, to promote and reinforce healthy eating habits.
  • 6 : Identify nutrients and foods in which they are found.
  • 7 : Identify the most significant nutritional problems and select the appropriate dietary recommendations.

 

General Competences of the Degree Course (CG):>>Nursing sciences module

  • 28 : Understand changes in the health of adults, identifying the manifestations that arise in the different stages.
  • 29 : Identify the caring needs derived from health problems.
  • 30 : Analyse data gathered during assessment, prioritise the problems of adult patients, establish and implement care plans and evaluate them.
  • 31 : Carry out nursing care techniques and procedures, establishing a therapeutic relationship with the patient and their relatives.

 

Specific transversal competences of the degree course :>>Foreign language proficiency

  • CT1 : Read and understand texts in a foreign language.

 

Specific transversal competences of the degree course :>>IT and information competences

  • CT2 : Show computer and information system skills and abilities.

 

Specific transversal competences of the degree course:>>Oral and written communication competences

  • CT3 : Show oral and written communication skills.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

Provide evidence/content and aspects related to essential care for adults in situations of illness.

To take into account the gender perspective in the development of the contents and the learning process. Making visible the differences, if any, in the diagnosis, treatment and care of people.

To allow students to be introduced to the study and prior training of the dynamics of work as an integral part of the interdisciplinary health team.

Motivate and encourage students to learn how to learn, proposing activities for self-learning that allow them to generate questions and obtain well-founded answers.

Participate in activities for the development of critical thinking, individually or in teams, by attending national or international online scientific events.

Assume an ethical attitude towards the values of the profession, the person and the community to which care is directed.

Identify functional difference and disability in individuals and groups through classroom work and simulation practices.

 

 

 

General

Code: 27019
Lecturer responsible:
Gutiérrez García, Ana Isabel
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,20
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: NURSING
    Area: NURSING
    Theoretical credits: 1,2
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught