Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

La asignatura de Óptica I es una materia de carácter obligatorio que se imparte en el primer semestre del tercer curso del Grado de Física y está dentro del bloque dedicado a “Electromagnetismo y Óptica”.


Con anterioridad a esta asignatura,  el alumnado ya ha recibido una introducción básica a la Óptica en la asignatura de Física II, que se imparte en el segundo semestre del primer curso y también ha alcanzado conocimientos más específicos sobre campo eléctrico y campo magnético en la asignatura de Electromagnetismo I, que se da en el segundo semestre de segundo curso.

En Óptica I se comienza estudiando las características geométricas de un sistema óptico cualquiera, el trazado de las trayectorias de los rayos a través de él para la formación de imagen. A continuación, se analiza la formación de imagen en sistemas ópticos reales y en diversos instrumentos ópticos. Posteriormente, se introduce el modelo de onda electromagnética para la luz, el cual aporta el concepto de energía en el estudio de la propagación de la luz a través de diferentes medios. Además, haciendo uso del carácter transversal de las ondas electromagnéticas, este modelo permite incorporar aspectos relacionados con la polarización.


Esta materia tiene relación con otras asignaturas del grado, especialmente con Técnicas Experimentales II del primer semestre, de tercer curso, y también con Óptica II y Electromagnetismo II del segundo semestre de tercer curso.

 

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

General Competences (CG)

  • CG1 : Develop the capacity for analysis, synthesis and critical reasoning.
  • CG3 : Solve problems effectively.
  • CG9 : Show the ability to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.

 

Specific Competences (CE)

  • CE1 : Understand and apply the fundamental concepts of physics.
  • CE10 : Be able to use computing tools to model and solve physical problems.
  • CE11 : Solve qualitative and quantitative problems using previously developed models.
  • CE12 : Recognize and analyze new problems and devise strategies to address them.
  • CE13 : Understand the most important physical theories.
  • CE14 : Prepare, present and defend scientific reports both in writing and orally in front of an audience
  • CE15 : Be able to locate and use relevant literature.
  • CE16 : Devise, analyze, validate and interpret models of real situations.
  • CE2 : Recognize and assess physical processes in everyday life.
  • CE3 : Be able to estimate ranges of magnitude in order to interpret various phenomena. To carry out the approximations required in order to reduce problems to a manageable level. Develop intuition in Physics.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CGUA3 : Possess computer skills relevant to the field of study.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

No data

 

 

General

Code: 26234
Lecturer responsible:
Fuentes Rosillo, Rosa Maria
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,44
Practical credits: 0,96
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: OPTICS, PHARMACOLOGY AND ANATOMY
    Area: OPTICS
    Theoretical credits: 1,44
    Practical credits: 0,96
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught