Competencies and objectives
Course context for academic year 2024-25
La asignatura Física I pertenece a la materia de Física que se imparte en el primer año del Grado en Física como parte del módulo básico. Junto con las asignaturas Física II y III, constituye un primer curso de Física General. Representa, por tanto, un primer contacto del alumnado con los conceptos básicos de la Física. Tiene como objetivo general promover el desarrollo de la capacidad de análisis y el pensamiento crítico de los alumnos y pone énfasis en la resolución práctica de problemas. Al ser una asignatura del primer semestre, no hay asignaturas previas a las que dé continuidad, pero guarda estrecha relación con todas las asignaturas del módulo básico en el primer semestre. Se nutre de las matemáticas para desarrollar mejor sus contenidos; por tanto, es indispensable tener una buena formación previa en esa área. También sirve como base para las asignaturas de mecánica del segundo año. Aunque se introduce todo el andamiaje conceptual de la Física Clásica desde el principio, se espera que el alumnado haya tenido contacto previo con estos conceptos.
El desarrollo de la asignatura sigue un esquema dual, con dos líneas de presentación paralelas. Por una parte, se hace hincapié en los conceptos físicos. Se intenta presentarlos de manera intuitiva y se pide al alumnado que los trabaje. Por otra parte, se presta atención a la formalidad matemática, poniendo especial énfasis en el uso de la notación vectorial. Esta sistematización de la Física es probablemente la mayor diferencia con respecto a las enseñanzas recibidas en etapas previas de formación y representa la base desde la que se podrán abordar en cursos sucesivos teorías más avanzadas.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25
General Competences (CG)
- CG1 : Develop the capacity for analysis, synthesis and critical reasoning.
- CG3 : Solve problems effectively.
- CG6 : Self-learning.
- CG7 : Show the capacity to adapt to new situations.
- CG9 : Show the ability to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.
- CG9 : Show the ability to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.
Specific Competences (CE)
- CE1 : Understand and apply the fundamental concepts of physics.
- CE10 : Be able to use computing tools to model and solve physical problems.
- CE11 : Solve qualitative and quantitative problems using previously developed models.
- CE12 : Recognize and analyze new problems and devise strategies to address them.
- CE14 : Prepare, present and defend scientific reports both in writing and orally in front of an audience
- CE2 : Recognize and assess physical processes in everyday life.
- CE3 : Be able to estimate ranges of magnitude in order to interpret various phenomena. To carry out the approximations required in order to reduce problems to a manageable level. Develop intuition in Physics.
UA Basic Transversal Competences
- CGUA2 : Correct expression, both orally and in writing, in either of the official languages of the Valencian Community
- CGUA3 : Possess computer skills relevant to the field of study.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25
No data
General
Code:
26200
Lecturer responsible:
Chiappe Acosta, Guillermo
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
1,44
Practical credits:
0,96
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
APPLIED PHYSICS
Area: ASTRONOMIA I ASTROFISICA
Theoretical credits: 1,44
Practical credits: 0,96
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN PHYSICS
Course type: CORE (Year: 1)
-
DOUBLE DEGREE IN PHYSICS AND MATHEMATICS
Course type: CORE (Year: 1)