Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2024-25

Game Theory is one of the four optional subjects in the itinerary of Mathematics applied to Social Sciences. The other three subjects are Time Series, Social Choice Theory and Economics of Information and Uncertainty.

The subject is concerned with situation of strategic interdepence. This means that each agent recongnizes that her final payoffs or earnings depend not only on her own actions, but also on the actions of the other agents.

Game Theory is one of the most powerful tools in modern economic analysis and its applications extend to many situations that we will explore during this course.

 

 

Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25

Specific Competences (CE)

  • CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
  • CE11 : Ser capaç de resoldre problemes d'àmbit acadèmic, tècnic, financer o social mitjançant mètodes matemàtics.
  • CE12 : Saber treballar en equip, aportant models matemàtics adaptats a les necessitats col·lectives.
  • CE15 : Reconèixer i analitzar nous problemes i plantejar estratègies per a solucionar-los.
  • CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
  • CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
  • CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
  • CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.

 

Specific Generic UA Competences

  • CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
  • CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

Generic Degree Course Competences

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.
  • CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
  • CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25

- To understand the most important models, concepts and results of game theory

- To be able to model and analyse multiperson decision problems as games

- To be familiar with the connections between game theory and the social sciences

- To apply game theoretic analysis to problems of competitive and cooperative interaction presented in the social sciences

 

 

 

General

Code: 25071
Lecturer responsible:
CUEVA HERRERO, CARLOS
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,56
Practical credits: 0,84
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Area: FOUNDATIONS OF ECONOMIC ANALYSIS
    Theoretical credits: 1,56
    Practical credits: 0,84
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught