Competencies and objectives
Course context for academic year 2024-25
Esta asignatura se ubica en el módulo Fundamental y dentro de él en la materia "Geometría Diferencial". Dicha materia incluye además la asignatura: "Curvas y superficies".
Como todas las asignaturas de Geometría, el objetivo último consiste en desarrollar la visión espacial del estudiante y su capacidad de relacionar las formas de los objetos con su descripción analítica. La asignatura pretende introducir los conceptos necesarios para saltar de la "geometría local" desarrollada en la asignatura "Curvas y superficies" a la "geometría global", en la que influye de manera importante la Topología.
Siempre que se abordan problemas globales en geometría se impone sobre los objetos en cuestión alguna condición de "totalidad" que evite que aparezcan como soluciones "trozos" de superficies más grandes. Una de esas condiciones es claramente la compacidad, que se debilita frecuentemente a la de completitud geodésica; cuando se considere el punto de vista extrínseco, se puede sustituir esta última condición por la algo más fuerte de ser un subconjunto cerrado de R3. Estas restricciones posibilitan utilizar la herramienta analítica de la integración de modo eficaz.
La asignatura se divide en dos bloques: en el primero de ellos se hará un estudio intrínseco de las superficies sin referencias al espacio ambiente; en el segundo se hará un estudio extrínseco en el que se relacionará la geometría de la superficie con la de su espacio ambiente R3.
Course content (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2024-25
Specific Competences (CE)
- CE10 : Communicate, both orally and in writing, mathematical knowledge, procedures, results and ideas.
- CE2 : Understand rigorous demonstrations of certain classical theorems in different fields of Mathematics.
- CE3 : Assimilate the definition of a new mathematical object in terms of others already known and be able to use said object in different contexts.
- CE5 : Propose, analyse, validate and interpret models of simple real-life situations, using the most appropriate mathematical tools for the purpose.
- CE6 : Solve mathematical problems using basic calculus skills and other techniques, planning their resolution according to the tools available and any time and resource restriction.
Specific Generic UA Competences
- CGUA1 : Understand scientific English.
- CGUA2 : Possess computer skills relevant to the field of study.
- CGUA3 : Acquire or possess basic Information and Communications Technology skills and correctly manage the information gathered.
Generic Degree Course Competences
- CG1 : Develop the capacity for analysis, synthesis and critical reasoning.
- CG2 : Show the capacity for effective and efficient management/direction: entrepreneurial spirit, initiative, creativity, organisation, planning, control, decision making and negotiation.
- CG3 : Solve problems effectively.
- CG4 : Show capacity for teamwork.
- CG5 : Commitment to ethics, the values of equality and social responsibility as a citizen and professional.
- CG6 : Self-learning.
- CG7 : Show the capacity to adapt to new situations.
- CG9 : Show the ability to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.
Learning outcomes (Training objectives)
No data
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2024-25
No data
General
Code:
25036
Lecturer responsible:
ALBUJER BROTONS, ALMA LUISA
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
1,32
Practical credits:
1,08
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
MATHEMATICS
Area: GEOMETRY AND TOPOLOGY
Theoretical credits: 1,32
Practical credits: 1,08
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DOUBLE DEGREE IN PHYSICS AND MATHEMATICS
Course type: COMPULSORY (Year: 3)
-
DEGREE IN MATHEMATICS
Course type: COMPULSORY (Year: 3)