Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Aquesta assignatura se situa en el mòdul Bàsic i dins d'ell en la matèria "Estadística". L'assignatura, com el seu propi nom indica, és una introducció a l'estadística. En aquest sentit, representa un primer acostament de l'alumne al mètode estadístic, fonamentalment des del punt de vista descriptiu. L'assignatura es complementarà amb les de cursos posteriors "Probabilitat" i "Inferència Estadística", i juntament amb aquestes, servirà de base per a aplicacions estadístiques més avançades com a "Sèries Temporals", "Anàlisis de dades II" o "Processos Estocàstics". Amb aquesta assignatura es pretén establir les bases per a aconseguir una comprensió del mètode estadístic i familiaritzar a l'alumne amb els conceptes, terminologia i notació estadística.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
  • CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
  • CE11 : Ser capaç de resoldre problemes d'àmbit acadèmic, tècnic, financer o social mitjançant mètodes matemàtics.
  • CE2 : Conèixer demostracions rigoroses d'alguns teoremes clàssics en diferents àrees de la matemàtica.
  • CE3 : Assimilar la definició d'un nou objecte matemàtic, en termes d'altres ja coneguts, i ser capaç d'utilitzar aquest objecte en diferents contextos.
  • CE4 : Saber abstraure les propietats estructurals (d'objectes matemàtics, de la realitat observada, i d'altres àmbits) per a distingir-les de les purament ocasionals i poder comprovar-les amb demostracions o refutar-les amb contraexemples, així com identificar errors en raonaments incorrectes.
  • CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
  • CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
  • CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
  • CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.

 

Competències genèriques específiques de la UA

  • CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
  • CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
  • CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
  • CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
  • CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
  • CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
  • CG6 : Aprendre de manera autònoma.
  • CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
  • CG8 : Adquirir una preocupació permanent per la qualitat i el medi ambient, el desenvolupament sostenible i la prevenció de riscos laborals.
  • CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Saber preparar i depurar un conjunt de dades per a analitzar-les després.
  • Conèixer i saber calcular els diversos estadístics unidimensionals, a més de les propietats i utilitats que tenen.
  • Saber estudiar la relació entre dues o més variables, amb els mètodes apropiats i la capacitat de proporcionar la bondat de l'ajust aplicat.
  • Sintetitzar i analitzar descriptivament un conjunt de dades, mitjançant un programa informàtic d'anàlisi estadística, aplicar-hi les eines estadístiques apropiades i interpretar-ne correctament els resultats.
  • Comprendre i fer servir els principis bàsics dels fenòmens aleatoris i la probabilitat.
  • Entendre i aplicar el concepte de probabilitat condicionada, a més dels teoremes de la probabilitat total i de Bayes.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Introduir a l'alumne en la terminologia, metodologia i maneig d'eines estadístiques.

 

 

Dades generals

Codi: 25017
Professor/a responsable:
MULLOR IBAÑEZ, RUBEN
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,32
Crèdits pràctics: 1,08
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FISICA APLICADA
    Àrea: FISICA APLICADA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: FONAMENTS DE L'ANALISI ECONOMICA
    Àrea: ECONOMIA APLICADA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: MATEMÀTIQUES
    Àrea: ESTADISTICA I INVESTIGACIO OPERATIVA
    Crèdits teòrics: 1,32
    Crèdits pràctics: 1,08
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix