Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

En la investigació social, els i les professionals de la sociologia sovint es troben davant d'un volum d'informació qualitativa que, per la manera com s'obté, no està estructurada. Dades textuals de tècniques qualitatives que presenten una gran diversitat. Per la forma de producció (treball amb documents, l'entrevista no estructurada, el grup de discussió i observació) i per la seva naturalitat (transcripcions, textos icònics, enregistraments). En tots els casos, tota la informació s'ha de transformar mitjançant diferents procediments per a la seva anàlisi.

L'anàlisi de la informació qualitativa és una eina bàsica per entendre la realitat social. Està vinculat al conjunt d'apartats metodològics de Sociologia i contribueix a l'adquisició de competències per als tres perfils professionals que es guien per estudis: Intervenció Social, Investigació Social Aplicada i Polítiques Públiques. Per a les polítiques d'intervenció, la recerca de consum i la comunicació i planificació, cal revisar i avaluar críticament la producció de dades així com la interpretació d'aquestes. La interpretació és un camp d'especial sensibilitat en el procés d'investigació, en el sentit de dotar de rigor l'estudi de la producció i circulació del sentit.

Els continguts, habilitats i competències que s'adquireixen en aquest treball ens permeten connectar les diferents perspectives que s'han de tenir a l'hora de dissenyar un projecte de recerca. És per això que aquesta designació està vinculada a la resta de temes metodològics que abasten tot el pla d'estudis. La relació més propera la manté amb l’assignatura de tècniques qualitatives, però també s'assumeix que hi ha una complementació necessària de diferents mètodes d'investigació social: quantitatiu, històric, comparatiu i crític.

En l'àmbit tecnològic, l'anàlisi qualitativa de la informació fa una incursió en el programari d'anàlisi textual (CAQDAS; Anàlisi de dades qualitativa assistida per ordinador). En aquesta assignatura, l'estudiant ha d'assolir el domini del programa Atlas.ti per als principals procediments d'anàlisi textual: basat en la precodificació - Anàlisi de continguts - i basat en la postcodificació - Anàlisi qualitativa de textos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CTUA2 : Competències informàtiques i informacionals.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT2 : Capacitat d'organització i planificació.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

- Assimilar els mètodes d'anàlisi qualitativa basades en anàlisi de discurs

- Conèixer les metodologies de la grounded theory i la inducció analítica

- Conèixer els processos de precodificació i postcodificació de dades

- Aplicar la metodologia de l'anàlisi de contingut

- Aplicar la reducció de dades a partir d'informació textual

- Diferenciar entre el nivell textual i conceptual en l'anàlisi de dades textuals

- Conèixer les principals tècniques d'anàlisis de contingut

- Reconèixer i aplicar la simultaneïtat de tasques en la metodologia qualitativa

- Dissenyar un esquema de classificació per a la codificació automàtica de textos

- Integrar les perspectives qualitativa i quantitativa en els dissenys d'investigació

- Ser capaç d'aplicar els controls de qualitat de la investigació qualitativa

- Conèixer de manera avançada les eines informàtiques en l'anàlisi de dades textuals (Atlas.tu o similars)

- Elaborar xarxes semàntiques

- Redactar i exposar l'informe qualitatiu

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

- Assimilar els mètodes d'anàlisi qualitativa basats en l'anàlisi del discurs
- Conèixer les metodologies de la Teoria Fonamentada
- Entendre els processos de precodificació i postcodificació de dades
- Aplicar la metodologia d'anàlisi de contingut
- Aplicar la reducció de dades a partir de la informació textual
- Diferenciar el nivell textual i conceptual en l'anàlisi de dades textuals
- Conèixer les principals tècniques d'anàlisi de contingut
- Reconèixer i aplicar la simultaneïtat de tasques en la metodologia qualitativa.
- Disseny d'un esquema de classificació per a la codificació automàtica de textos
- Integrar les perspectives qualitatives i quantitatives en els dissenys de recerca
- Ser capaç d'aplicar controls de qualitat per a la recerca qualitativa
- Coneixements avançats d'eines informàtiques en l'anàlisi de dades textuals (Atlas.ti o similar)
- Desenvolupar xarxes semàntiques
- Redactar i presentar l'informe qualitatiu

 

 

Dades generals

Codi: 23027
Professor/a responsable:
PENALVA VERDU, CLEMENTE ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix