Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

El grau de Publicitat i Relacions Públiques ha de proporcionar un coneixement exhaustiu de tots els elements que conformen i s'interrelacionen en el sistema de la comunicació, especialment publicitària i de les relacions públiques, per a la seua aplicació a la realitat de les organitzacions i per al desenvolupament d'una actitud estratègica. Els graduats han de ser capaços de comunicar-se i expressar-se amb coherència i correcció en el seu exercici professional; han de ser capaços de construir, planificar i avaluar accions i discursos propis de la comunicació publicitària i de les relacions públiques per a l'elaboració de campanyes de comunicació i han de conèixer les teories, categories i conceptes que més han incidit en les diferents branques d'investigació, desenvolupament i innovació de la comunicació empresarial i institucional, així com la seua necessitat d'autoregulació per les seues conseqüències ètiques i socioculturals. És precisament amb aquest últim objectiu amb el qual es connecta l'assignatura Deontologia de la Publicitat i de les RR.PP. L'objectiu genèric de Deontologia de la Publicitat i de les RR.PP., amb el descriptor "Estudi de les bases ètiques, del marc legal i de les institucions que han de regular els discursos i les relacions entre els agents de la comunicació estratègica. Anàlisi de casos. Coneixement i aplicació del professionalisme i la direcció de persones en la Publicitat i Relacions Públiques", és el d'ajudar a l'alumnat a saber fer (bé) la seua feina, ajudar a l'alumnat perquè demà puga ser un bon professional. En aquest sentit, la nostra meta no només és incrementar la capacitat cognitiva del professionalisme i l'ètica, sinó també la seua capacitat per liderar, actuar responsablement i relacionar-se.

El Pla d'Estudis per a l'obtenció del Grau en Publicitat i Relacions Públiques contempla per a això el Mòdul 7. Deontologia, autoregulació professional i regulació jurídica, de caràcter mixt. Així, el bloc està format per dues assignatures quadrimestrals de sis crèdits cadascuna que s'imparteixen en dos cursos. Una, de formació bàsica, Introducció al Dret per a la Comunicació i la Publicitat, s'imparteix en el primer curs. L'altra, Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques, obligatòria, es situa en el tercer curs.

 

 

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua catalana o llengua castellana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències generals:>>Instrumentals

  • CG1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CG2 : Capacitat de posar en pràctica coneixements.
  • CG3 : Coneixement bàsic del camp d'estudi.
  • CG4 : Coneixement bàsic de la professió.

 

Competències generals:>>Interpersonals

  • CG10 : Habilitat per a treballar en un equip interdisciplinari.
  • CG11 : Destreses en relacions interpersonals.
  • CG12 : Reconeixement de la diversitat i la multiculturalitat.
  • CG13 : Compromís ètic.
  • CG14 : Habilitats crítiques i autocrítiques.

 

Competències específiques:>>competències de coneixement (saber)

  • CES27 : Coneixement de l'ètica i deontologia professional de la publicitat, les relacions públiques i qualsevol altre tipus de comunicació.
  • CES28 : Coneixement dels processos d'autoregulació de la comunicació comercial i no comercial.
  • CES29 : Coneixement de l'ordenament jurídic de la comunicació publicitària.

 

Competències específiques:>>competències professionals (saber fer)

  • CE41 : Capacitat per a exercir la pràctica professional respectant els drets humans fonamentals i dels valors, individuals i col·lectius, emmarcats en diferents corrents culturals i civilitzadores, que la comunicació persuasiva ha de respectar i potenciar.
  • CE42 : Capacitat per a implementar el coneixement teoricopràctic de l'ètica i deontologia de la publicitat i les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic.
  • CE43 : Capacitat per a identificar, analitzar, utilitzar i resoldre els conflictes morals que es plantegen entre subjectes i objectes del sistema de la comunicació comercial i no comercial, partint de l'individual al global.
  • CE44 : Destreses, habilitats i tècniques per a la direcció de persones per al treball en equip i per a l'assumpció de lideratge en l'àmbit de la comunicació comercial i no comercial.
  • CE45 : Capacitat per a entendre i interpretar l'entorn i adaptar-se al canvi.
  • CE48 : Capacitat per a interpretar les implicacions i efectes culturals de la comunicació publicitària i les relacions públiques.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer i usar adequadament els recursos que possibiliten les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Utilitzar adequadament les normes ortogràfiques i gramaticals en el llenguatge oral i escrit.
  • Comprendre raonar i sintetitzar continguts de diversos àmbits de coneixement.
  • Emprendre accions i prendre decisions a partir dels coneixements teòrics adquirits.
  • Conèixer i identificar els principals conceptes teòrics, àmbits i mètodes de recerca del camp d'estudi.
  • Conèixer i identificar els perfils professionals del sector i les funcions que en defineixen l'exercici.
  • Adquirir i implementar estratègies de col·laboració i habilitats que afavorisquen el treball cooperatiu reconeixent les aportacions d'altres àmbits del saber com a factor enriquidor de l'exercici professional.
  • Adquirir i posar en pràctica habilitats socials i comunicatives que afavorisquen la interacció.
  • Valorar la pluralitat i l'enriquiment que comporta el contacte amb altres cultures.
  • Reconèixer i defensar els drets fonamentals de qualsevol individu.
  • Emetre judicis i posicionar-se críticament davant les diverses situacions vitals i professionals, sense ometre la consideració crítica sobre les accions i opinions pròpies.
  • Reconèixer i apreciar els valors fonamentals de la comunicació comercial en la societat actual i els drets que satisfà.
  • Incrementar la capacitat cognoscent del professionalisme i l'ètica de la comunicació estratègica.
  • Conèixer els principals sistemes, processos i mecanismes i institucions de control que tenen la publicitat i les relacions públiques, a més del seu funcionament.
  • Conèixer les directives, normes, lleis i decrets que afecten la comunicació comercial i les principals repercussions que tenen.
  • Despertar la sensibilitat moral i l'interés per les qüestions relacionades amb la deontologia i l'ètica de valors.
  • Fomentar el sentit de la professionalitat, l'honestedat i la justícia.
  • Transmetre a l'alumnat, com a ciutadans i professionals, el valor de la tolerància, del pensament crític i la responsabilitat.
  • Considerar els drets i les responsabilitats morals que adquireix el comunicador estratègic. 
  • Aprendre les normes generals (legals i deontològiques) que han de presidir el comportament d'un bon professional.
  • Familiaritzar-se amb els principals codis deontològics de la professió i usar-los.
  • Saber aplicar les generialitats de l'ètica a les circumstàncies específiques de la professió. 
  • Desenvolupar habilitats socials i capacitat de negociació.
  • Conèixer i desenvolupar capacitats directives (intratègiques i estratègiques).
  • Ser capaç de prendre decisions i d'argumentar-les des d'una perspectiva ètica.
  • Ser capaç de treballar en equip i posar en pràctica el lideratge compartit.
  • Identificar i valorar problemes ètics i especialment els d'un comunicador en l'exercici de la professió.
  • Ser capaç d'enfrontar-se a conflictes i resoldre'ls.
  • Desenvolupar habilitats socials i capacitat de negociació.
  • Augmentar la capacitat de diàleg i discussió.
  • Fomentar l'observació i la capacitat d'interpretació.
  • Desenvolupar el pensament sintètic i analític que puga servir per a entendre i resoldre problemes i per a avaluar críticament els continguts, els processos i els sistemes de la comunicació comercial.
  • Potenciar la intel·ligència intuïtiva.
  • Incentivar la capacitat d'anàlisi de la comunicació comercial com a distribuïdora de significats clau i representadora de l'acció humana a través de l'acció simbòlica i del significat cultural.
  • Iniciar l'alumnat en l'estudi i l'aplicació de l'ètica dels valors.
  • Desenvolupar la sensibilitat social i la prudència quant a les repercussions que, en el futur, el treball d'un comunicador pot tenir sobre la societat.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

El fi general de la Deontologia de la Publicitat i de les Relacions Públiques és ajudar a l'alumne a saber fer (bé) la seua feina, ajudar a l'alumne perquè demà puga ser un bon professional. En aquest sentit, la nostra meta no només és incrementar la capacitat cognoscitiva del professionalisme i l'ètica, sinó també la seua capacitat per liderar, actuar de manera responsable i relacionar-se.

Des del punt de vista cognitiu, pretenem que l'alumne:

• Reconega els valors fonamentals de la publicitat en la societat actual i els drets als quals satisfà;
• Considere els drets i responsabilitats morals que adquireix el publicitari;
• Aprenga les normes generals (legals i deontològiques) que han de presidir el comportament d'un bon professional;
• Identifique alguns dels problemes ètics als quals s'enfrontarà en l'exercici de la seua professió;
• Conega els principals sistemes de control que té la publicitat i el seu funcionament;
• S'aproxime als principals codis deontològics de la professió;
• Sàpiga aplicar el saber genèric de l'ètica a les circumstàncies específiques de la professió.

Des del punt de vista de les habilitats, el nostre interès és que l'alumne:

• Sàpiga manejar alguns dels instruments bàsics de la disciplina;
• Sigui capaç de treballar en equip i de posar en pràctica el lideratge compartit;
• Augmente la seua capacitat de diàleg i de discussió;
• Desenvolupe les seues habilitats socials i la seua capacitat de negociació;
• Sigui capaç d'enfrontar-se i resoldre conflictes;
• Sigui capaç de prendre decisions i d'argumentar-les des d'una perspectiva ètica;
• Sigui capaç d'avaluar fets i idees;
• Desenvolupe l'autocrítica i l'autoavaluació;
• Perfeccione la seua expressió oral i escrita.

Des del punt de vista actitudinal, el nostre interès radica en:

• Despertar en l'alumne la sensibilitat moral i l'interès per les qüestions relacionades amb la deontologia;
• Fomentar en l'alumne el sentit de la professionalitat, l'honestitat i la justícia;
• Transmetre a l'alumne com a ciutadà i professional el valor de la tolerància, del pensament crític i la responsabilitat;
• Inculcar-li la sensibilitat social i la prudència mostrant-li les opinions sobre les repercussions que, demà, el seu treball pot tindre sobre la societat.

 

 

Dades generals

Codi: 22526
Professor/a responsable:
BAEZA DEVESA, VICENTA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,50
Crèdits pràctics: 0,90
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
    Crèdits teòrics: 1,5
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix