Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
En la última década, y hasta nuestros días, la realidad virtual ha tenido un gran crecimiento, tanto en la rama del entretenimiento (con la aparición de determinados dispositivos para consolas como XBox o Wii) como en un amplio rango de áreas: medicina, rehabilitación, educación, etc. Es posible encontrar sistemas de realidad virtual que ayudan a los terapeutas a tratar determinados tipos de fobias, o sistemas que ayudan a estudiantes de medicina y médicos a practicar determinados procedimientos, o simuladores que permiten aprender la manipulación de maquinaria o vehículos, o aplicaciones turísticas y museos virtuales, etc.
En esta asignatura se introducen los principios básicos de la realidad virtual y sus aplicaciones. Los estudiantes conocerán qué es la realidad virtual, cómo puede ser utilizada y cómo puede ser implementada y explotada. En el desarrollo de la asignatura se combinará la investigación de aspectos teóricos y prácticos mediante el desarrollo de un proyecto de realidad virtual.
Esta asignatura tiene un carácter optativo y se encuentra situada en el segundo semestre del cuarto curso del plan de estudios del Grado en Ingeniería Multimedia. Forma parte del itinerario “Creación y entretenimiento digital”.
Esta asignatura, junto las asignaturas optativas de 4º, seguirá la metodología de "Aprendizaje Basado en Proyectos" (ABP). Se planteará un proyecto común para el itinerario “Creación y entretenimiento digital” (“Proyectos Multimedia”, “Técnicas Avanzadas de Gráficos”, “Videojuegos I”, “Postproducción Digital”, “Técnicas de Diseño Sonoro” y “Videojuegos II”). El proyecto común tiene carácter profesional, se plantea para todas las asignaturas, y se realizará en equipo.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT1 : Competències en un idioma estranger.
- CT2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CT3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències específiques:>>optatives
- CO1 : Analitzar, dissenyar i construir sistemes i aplicacions que requerisquen tècniques de programació paral·lela, concurrent, distribuïda i de temps real.
- CO2 : Adquirir i aplicar els principis, les tècniques i les tecnologies de la realitat virtual.
- CO4 : Conèixer i aplicar tècniques de postproducció audiovisual avançada que integren diferents tipus de continguts tant els generats de forma sintètica com els procedents de fonts de captura.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Capacitat per a dissenyar, desenvolupar, avaluar i assegurar l'accessibilitat, ergonomia, usabilitat i seguretat dels sistemes, els serveis i les aplicacions multimèdia i de la informació que gestionen.
- Capacitat per a definir, avaluar i seleccionar plataformes de maquinari i programari, per a desenvolupar i executar sistemes, serveis i aplicacions multimèdia.
- Capacitat per a concebre, desenvolupar i mantenir sistemes, serveis i aplicacions multimèdia, emprant els mètodes de l'enginyeria del programari com a instrument per a assegurar-ne la qualitat.
- Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies que capaciten per a aprenendre i desenvolupar nous mètodes i tecnologies, a més de les que donen versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
- Capacitat per a resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per a saber comunicar i transmetre els coneixements, les habilitats i les destreses de la professió d'enginyer multimèdia.
- Capacitat de treballar en un grup pluridisciplinari i en un entorn multilingüe i de comunicar, tant per escrit com verbalment, les idees, els coneixements, els procediments i els resultats relacionats amb les tecnologies de la informació i de les comunicacions i, més concretament, amb els aspectes multimèdia d'aquestes tecnologies.
- Capacitat per a fer servir qualsevol font d'informació relacionada amb la titulació, incloent-hi bibliografia i materials en línia en forma de text, imatge, so o vídeo.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objetivos del ABP:
-
Desarrollar un proyecto que integre los contenidos de la asignatura
-
Fomentar el trabajo en equipo
-
Favorecer el aprendizaje autónomo
-
Reforzar las habilidades de comunicación
-
Mejorar la capacidad de planificación temporal
-
Desarrollar las capacidades críticas y de autogestión
-
Desenvolverse en situaciones reales
-
Reforzar la interdisciplinariedad de las asignaturas
Objetivos específicos de la asignatura:
- Conocer los conceptos fundamentales y los principios básicos de la realidad virtual.
- Conocer el potencial y las limitaciones de la realidad virtual.
- Conocer el desarrollo histórico de la realidad virtual.
- Entender el proceso de creación de un sistema de realidad virtual.
- Comprender, diseñar y generar entornos gráficos con las características necesarias para sistemas de realidad virtual.
- Conocer los diferentes sistemas, hardware y software, utilizados actualmente en aplicaciones de realidad virtual.
- Adquirir habilidades prácticas con el desarrollo de un proyecto relacionado con la realidad virtual.
Dades generals
Codi:
21040
Professor/a responsable:
Sempere Tortosa, Mireia Luisa
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
CIENCIA DE LA COMPUTACIO I INT. ARTIF.
Àrea: CIENCIA DE LA COMPUTACIO, INTEL·LIGENCIA ARTIFICIA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ENGINYERIA MULTIMÈDIA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)