Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Aislamiento y Acondicionamiento Acústico es una asignatura obligatoria del quinto semestre (3º curso) del Grado en Ingeniería en Sonido e Imagen en Telecomunicación (GISIT) de la Universidad de Alicante. Para cursar esta materia son necesarios los conocimientos previos adquiridos en asignaturas como Matemáticas Básicas (1º semestre), Matemáticas I (2º semestre) y Acústica (3º semestre). Asimismo, la materia impartida hace uso de herramientas de otras asignaturas, siendo muy importante haber cursado con aprovechamiento el primer y segundo curso.
En la asignatura de Aislamiento y Acondicionamiento Acústico se abordan los fundamentos básicos de Acústica Arquitectónica de forma que permitan al alumnado adquirir las competencias propias del perfil de Ingeniero en Sonido e Imagen en Telecomunicación. Se profundiza sobre las principales teorías empleadas en acústica de salas, los parámetros necesarios para su caracterización y valoración, los diferentes modelos de predicción y los procedimientos de evaluación “in situ”, todo ello de acuerdo con las exigencias normativas actuales. La asignatura se divide principalmente en tres bloques. En el primero de ellos se lleva a cabo un repaso de los fundamentos básicos de acústica necesarios para el desarrollo de la asignatura. En segundo lugar, se introducen los conceptos relativos al acondicionamiento acústico de recintos: campo sonoro, propiedades acústicas de los materiales y principios básicos de acústica de salas. Finalmente, el tercer bloque se dedica al aislamiento acústico: transmisión de ruido y vibraciones, procedimientos de medida y evaluación del aislamiento acústico, etc. De forma transversal, se hace énfasis en las normas y leyes relacionadas con la materia y el desarrollo de la profesión. Los contenidos impartidos pueden ser ampliados posteriormente en asignaturas optativas como Vibroacústica o Diseño acústico de recintos.
La materia se organiza en clases de teoría, clases prácticas de problemas, y clases prácticas de laboratorio. Las actividades de teoría y problemas se llevarán a cabo en el aula de teoría, siendo necesario el uso de ordenadores para la realización de ejercicios. Por otro lado, los contenidos prácticos de la asignatura se impartirán principalmente en el laboratorio, donde se hará uso de la instrumentación necesaria en cada caso.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT10 : Capacitat d'afrontar, projectar i resoldre problemes reals demanats per la societat en l'àmbit de l'enginyeria.
  • CT11 : Capacitat d'aprendre i aplicar, de manera autònoma i interdisciplinària, nous conceptes i mètodes.
  • CT12 : Capacitat d'assimilar l'evolució contínua de la tecnologia en l'àmbit de desenvolupament professional i adaptar-s'hi.
  • CT13 : Capacitat d'adoptar el mètode científic en el plantejament i realització de treballs diversos tant en l'àmbit acadèmic com en el professional.
  • CT14 : Disposar de la capacitat d'autocrítica necessària per a l'anàlisi i millora de la qualitat d'un projecte.
  • CT6 : Capacitat d'utilitzar la llengua anglesa amb fluïdesa per a accedir a la informació tècnica, respondre a les necessitats de la societat, i poder ser autosuficient en la preparació de la seua vida professional.
  • CT7 : Capacitat d'exposició oral i escrita.
  • CT8 : Capacitat de planificar tasques i comprometre's en el compliment d'objectius i terminis.
  • CT9 : Capacitat de treball en grup.

 

Competències específiques:>>bàsiques

  • B3 : Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps i ones i electromagnetisme i la seua aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.

 

Competències transversals bàsiques

  • CT2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi.
  • CT3 : Que els estudiants tinguen la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seua àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguen una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CT4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CT5 : Que els estudiants hagen desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

Competències específiques: >> competències comunes a la branca de Telecomunicació

  • C3 : Capacitat per a utilitzar eines informàtiques de recerca de recursos bibliogràfics o d'informació relacionada amb les telecomunicacions i l'electrònica.
  • C8 : Capacitat per a comprendre els mecanismes de propagació i transmissió d'ones electromagnètiques i acústiques, i els seus corresponents dispositius emissors i receptors.

 

Competències específiques: >> competències específiques de So i Imatge

  • E3 : Capacitat per a realitzar projectes de locals i instal·lacions destinats a la producció i enregistrament de senyals d'àudio i vídeo.
  • E4 : Capacitat per a realitzar projectes d'enginyeria acústica sobre aïllament i condicionament acústic de locals; instal·lacions de megafonia; especificació, anàlisi i selecció de transductors electroacústicos; sistemes de mesurament, anàlisi i control de soroll i vibracions; acústica mediambiental, i sistemes d'acústica submarina.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Coneixement, comprensió i capacitat per a aplicar la legislació necessària durant el desenvolupament de la professió d'enginyer tècnic de Telecomunicació i facilitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment.
  • Coneixement de matèries bàsiques i tecnologies que capaciten per a aprenendre nous mètodes i tecnologies, i donen gran versatilitat per a adaptar-se a noves situacions.
  • Coneixements mesurar, calcular, valorar, taxar, peritar, estudiar, informar, planificar tasques i altres treballs anàlegs en l'àmbit especific de la telecomunicació.
  • Facilitat per a usar especificacions, reglaments i normes obligatòries.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

OBJETIVOS FORMATIVOS

• Conocer y comprender los principios fundamentales del Aislamiento y Acondicionamiento Acústico.
• Analizar las características acústicas de un recinto, interpretar los resultados y establecer las medidas correctoras oportunas.
• Entender y comparar las propiedades acústicas de los materiales.
• Conocer y comprender la legislación necesaria para el desarrollo de la profesión de Ingeniero/a Técnico de Telecomunicación
• Aplicar los procedimientos normativos sobre medidas acústicas en recintos.

OBJETIVOS ESPECÍFICOS

• Aplicar los conceptos fundamentales de las teorías estadística, geométrica y ondulatoria a la acústica de salas.
• Aplicar el concepto de tiempo de reverberación
• Aplicar los métodos y normativas para obtener experimentalmente el tiempo de reverberación.
• Conocer la fenomenología de la absorción para el control de la reverberación y las técnicas para obtener el coeficiente de absorción de un material
• Conocer los principales parámetros de calidad en acústica de salas
• Conocer los parámetros que caracterizan el aislamiento acústico entre recintos y los parámetros más utilizados como índices de calidad y molestia.
• Conocer modelos básicos de predicción de aislamiento entre recintos
• Conocer y comprender las normativas actuales para determinar el aislamiento a ruido aéreo y a impacto entre

 

 

Dades generals

Codi: 20020
Professor/a responsable:
RAMIS SORIANO, JAIME
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FÍSICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA DEL SENYAL
    Àrea: FÍSICA APLICADA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix