Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Uno de los primeros aspectos que preocupa al docente cuando inicia su andadura profesional es la evaluación. En el momento en el que comienza a diseñar una programación didáctica está pendiente de cómo se va a valorar cada una de las partes que la compone. Se trata de un tema controvertido, ya que coexisten dificultades intrínsecas y extrínsecas que condicionan -y en muchas ocasiones determinan- el eslabón evaluador, encargado de comprobar el comportamiento del resto de componentes de la cadena (contexto, objetivos, contenidos, metodología, cronograma, proceso de enseñanza, de aprendizaje, de la própia evaluación).

Evaluamos para saber cómo progresan nuestros alumnos, para determinar sus cualidades y carencias, para comprobar si el aprendizaje se desarrolla como tenemos previsto, para delimitar los aspectos del currículo que requieren en cada momento de mayor atención, para reconocer los puntos fuertes de nuestra acción docente junto con los aspectos susceptibles de mejora, para comprobar el nivel de coherencia del equipo docente y su acción departamental.

En educación física, además, la evaluación constituye en ocasiones en un acto irrepetible, condicionado al momento en el que se realiza, a los instrumentos disponibles, al contexto en el que se desarrolla. La influencia que tiene en el proceso de enseñanza-aprendizaje es indiscutible. Pero la evaluación debe ser un proceso que también permita al alumno conocer cómo está haciendo las cosas y qué tiene que hacer para mejorarlo, no simplemente algo que sucede al final de un proceso y que no da opción ni plazo al discente para la corrección.

Durante el desarrollo de la asignatura nos dedicaremos a definir sobre qué tenemos que evaluar, cómo debemos hacerlo, cuándo se evalúa, quién evalúa y, sobre todo, para qué lo tenemos que hacer.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CGUA1 : Competències en idioma estranger.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
  • CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.

 

Competències Específiques

  • AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
  • AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
  • AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
  • AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
  • AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
  • AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
  • AC3.4 : Promoure l'educació, difusió, informació i orientació constant a les persones i als dirigents sobre els beneficis, significació, característiques i efectes positius de la pràctica regular d'activitat física i esportiva i exercici físic, dels riscos i perjudicis d'una inadequada pràctica i dels elements i criteris que identifiquen la seua execució adequada, així com la informació, orientació i assessorament de les possibilitats d'activitat física i esport apropiada en el seu entorn en qualsevol sector d'intervenció professional.
  • AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
  • AC5.1 : Analitzar, diagnosticar i avaluar els elements, estructura, situació i característiques de tots els tipus d'organitzacions d'activitat física i esport així com els elements legislatius i jurídics vinculats a l'activitat física i esportiva.
  • AC5.2 : Identificar, organitzar, dirigir, planificar, coordinar, implementar, i realitzar avaluació tecnicocientífica dels diversos tipus d'activitats físiques i esportives adaptades al desenvolupament, característiques i necessitats dels individus i la tipologia de l'activitat, espai i entitat, en tots els tipus de serveis d'activitat física i esport, inclosos esdeveniments esportius, i en qualsevol mena d'organització, població, context, entorn i població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) garantint la seguretat, eficiència i professionalitat en l'activitat exercida en el compl
  • AC5.3 : Identificar, organitzar, dirigir, planificar, coordinar, implementar i avaluar l'acompliment professional dels recursos humans, amb èmfasis en la direcció, coordinació, planificació, supervisió i avaluació tecnicocientífica de l'activitat, acompliment realitzat i de la prestació de serveis pels professionals d'activitat física i esport, en tots els tipus de serveis i en qualsevol mena d'organització, context, entorn i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport garantint la seguretat, eficiència i professionalitat en l'activitat exercida en el compliment de la normativa vigent.
  • AC6.1 : Conèixer i comprendre les bases de la metodologia del treball científic.
  • AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
  • AC7.3 : Comprendre, saber explicar i difondre les funcions, responsabilitats i importància d'un bon professional Graduat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport així com analitzar, comprendre, identificar i reflexionar de manera crítica i autònoma sobre la seua identitat, formació i acompliment professional per a aconseguir les finalitats i beneficis propis de l'activitat física i esport de manera adequada, segura, saludable i eficient en tots els serveis fisicoesportius oferits i prestats i en qualsevol sector professional d'activitat física i esport.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer, comprendre i analitzar els conceptes, principis i criteris del procés d'avaluació en l'educació física i l'esport en les etapes formatives d'educació secundària i formació professional.
  • Comprendre, identificar i aplicar els diferents models i tipus d'avaluació, així com el seu disseny i finalitat en l'ensenyament de l'educació física i l'esport en les etapes formatives d'educació secundària i formació professional.
  • Conéixer, seleccionar i aplicar els procediments i instruments d'avaluació per a dur a terme el disseny avaluatiu segons les necessitats i característiques dels individus i segons el compliment de la normativa vigent en educació física.
  • Analitzar, reflexionar sobre els processos avaluatius dissenyats i implementats per al foment de la presa de decisions i de la capacitat crítica i reflexiva.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Conocer y aplicar los elementos de evaluación que constituyen los procesos de enseñanza y aprendizaje de la actividad física y el deporte así como en otros contextos del centro.
  • Diferenciar entre Evaluación y calificación
  • Conocer y analizar los distintos modelos de evaluación y calificación en Educación Física y Deportiva, así como distintos instrumentos para la correcta realización de la misma.
  • Capacitar al alumno para la evaluación; tanto de la adquisición de conocimientos y/o habilidades, como del proceso enseñanza-aprendizaje, y de la propia actividad docente, llegando a alcanzar conclusiones que permitan la adecuación de los métodos de enseñanza oportunos.
  • Aplicar diferentes  metodologías e instrumentos de evaluación en Educación Física, siendo capaz de adaptarlos a las características de cada contexto.
  • Saber diseñar, evaluar y administrar en la práctica programas de actividad física y el deporte.

 

 

Dades generals

Codi: 16642
Professor/a responsable:
Navarro Montero, Jose Antonio
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO CORPORAL
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix