Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

El entrenamiento deportivo es un proceso complejo que se debe basar en métodos científicos aplicados a la realidad del deportista a entrenar. Estos métodos son específicos en función del deporte o especialidad a entrenar y el nivel de rendimiento. Los deportes de resistencia presentan grandes diferencias a nivel específico entre ellos, pero las necesidades físicas, fisiológicas y psicológicas a desarrollar presentan similitudes basadas en estudios científicos que representan el conocimiento que debe tener, como base, el entrenador que diseñe y desarrolle el plan de entrenamiento. Además de las evidencias científicas generalizadas en el entrenamiento, debemos conocer aspectos más específicos y de un nivel de rendimiento elevado que representan la adaptación al proceso de entrenamiento deportivo, buscando que el entrenador tenga el mayor abanico posible de conocimientos que le permitan resolver las posibles situaciones que se le presenten en su futuro trabajo. Las diferencias de género, de nivel de rendimiento y de deportes, son tres aspectos básicos de los cuales se debe partir hasta evolucionar a mayores conocimientos.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CGUA1 : Competències en idioma estranger.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.

 

Competències Específiques

  • AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
  • AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
  • AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
  • AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
  • AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
  • AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
  • AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.
  • AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.
  • AC7.3 : Comprendre, saber explicar i difondre les funcions, responsabilitats i importància d'un bon professional Graduat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport així com analitzar, comprendre, identificar i reflexionar de manera crítica i autònoma sobre la seua identitat, formació i acompliment professional per a aconseguir les finalitats i beneficis propis de l'activitat física i esport de manera adequada, segura, saludable i eficient en tots els serveis fisicoesportius oferits i prestats i en qualsevol sector professional d'activitat física i esport.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer les últimes tendències en relació amb l'entrenament en esports de resistència.
  • Conéixer diferents procediments de control i avaluació del rendiment en esports de resistència.
  • Comunicar de manera eficient les pautes de realització de diferents exercicis, així com a l'hora de realitzar les correccions pertinents durant l'execució de diferents entrenaments.
  • Analitzar els factors claus del rendiment en esports de resistència i saber adaptar el coneixement cientificopràctic en matèria d'entrenament a la realitat concreta de cada esport.
  • Conéixer els diferents models de planificació més característics i utilitzats en els esports de resistència.
  • Establir els criteris per al dosatge de les càrregues d'entrenament en els esports de resistència.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1. Saber diseñar sesiones de entrenamiento en función del objetivo (físico, fisiológico, técnico o táctico), del nivel de rendimiento del deportista y del deporte a entrenar.

2. Saber diseñar, distribuir, cuantificar y controlar la carga de entrenamiento a lo largo de una planificación para un deporte individual.

3. Conocer y diseñar de manera específica entrenamiento para mujeres, conociendo su características y necesidades.

4. Conocer y utilizar los métodos existentes para el control de la adaptación a la carga de entrenamiento.

5. Conocer los métodos de entrenamiento en condiciones especiales, de recuperación y suplementación que mejoran el rendimiento deportivo.

 

 

Dades generals

Codi: 16639
Professor/a responsable:
Cejuela Anta, Roberto
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix