Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
1- CONTEXTO
Desde hace décadas se han venido utilizando, sin apenas cambios, métodos de entrenamiento de fuerza que pretenden mejorar el rendimiento de los deportistas. La asignatura pretende hacer un análisis crítico de esta forma de entender la fuerza y proponer una forma de trabajo más racional, eficaz y con el máximo rigor científico.
Adicionalmente, la asignatura pretende actualizar la terminología del entrenamiento de fuerza elimineando conceptos erróneos pero muy frecuentes en las salas de entrenamiento e intentar ayudar al alumno a entender mejor qué es la fuerza muscular y cómo se puede mejorar.
Por último, nos gustaría que el temario fuese una guía que, en un futuro, pudiese servir a los alumnos para dirigir sus propias salas de entrenamiento. Ya sea con objetivos que persigan la mejora de la salud, el rendimiento o la composición corporal de sus clientes.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
- CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
Competències Específiques
- AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
- AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
- AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
- AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
- AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
- AC6.1 : Conèixer i comprendre les bases de la metodologia del treball científic.
- AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
- AC6.4 : Articular i desplegar procediments, processos, protocols, anàlisis pròpies, amb rigor i actitud científica sobre assumptes d'índole social, jurídica, econòmica, científica o ètica, quan calga i pertinent en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer les últimes tendències en relació amb l'entrenament de la força.
- Aprofundir en diferents mètodes de control i avaluació de l'entrenament de la força.
- Comunicar de manera eficient les pautes de realització de diferents exercicis de força, així com a l'hora de realitzar les correccions pertinents durant l'execució de diferents tasques.
- Saber realitzar adequadament cerques d'informació bibliogràfica sobre els tòpics més rellevants de l'entrenament de força per a així crear una sòlida base de treball sustentada en el coneixement científic.
- Manejar diferents eines utilitzades per al control i anàlisi de l'entrenament de força en les seues diferents manifestacions.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objetivos Generales (español)
Conocer las últimas tendencias en relación con el entrenamiento de la fuerza.
Profundizar en diferentes métodos de control y evaluación del entrenamiento de la fuerza.
Comunicar de manera eficiente las pautas de realización de diferentes ejercicios de fuerza, así como a la hora de realizar las correcciones pertinentes durante la ejecución de diferentes tareas.
Saber realizar adecuadamente búsquedas de información bibliográfica sobre los tópicos más relevantes del entrenamiento de fuerza para así crear una sólida base de trabajo sustentada en el conocimiento científico.
Manejar diferentes herramientas utilizadas para el control y análisis del entrenamiento de fuerza en sus diferentes manifestaciones.
Dades generals
Codi:
16636
Professor/a responsable:
Carrasco Mateo, Francisco
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)