Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La reciente incorporación de la figura del readaptador a los clubes deportivos ha supuesto una gran oportunidad laboral para los graduados en ciencias de la A.F y el deporte que pretenden acompañar a los deportistas en sus procesos de recuperación. Desde que se produce la lesión de un deportista hasta que el deportista puede volver a la práctica deportiva regular, así como la competición, se produce un proceso (más o menos largos en función de la naturaleza de la lesión) en el que ha de intervenir un equipo multidisciplinar entre los cuales la figura del readaptador deportivo graduado en CAFD puede ser de gran importancia. Por ello, será fundamental un elevado conocimiento del funcionamiento a nivel anatómico y biomecánico del cuerpo humano, así como de las lesiones más comunes que se producen en diferentes ámbitos deporitvos y cómo serán sus tratamientos a la hora de abordar dichas lesiones. Aunque principalmente la asignatura se contextualice en un marco de rendimiento deportivo, la figura del readaptador deportivo en el ámbito de la A.F y la salud también está cobrando especial relevancia en los últimos años, haciendo que numerosos entrenadores personales se hayan especializado en lesiones y patologías concretas y acompañen a sus clientes en procesos de recuperación y/o mejora en los procesos de dolor de dichas patologías. Por ello, también se buscará dotar de herrramientas a los alumnos que cursen esta asignatura para que trabajen con diferentes perfiles de población a los que puedan ayudar en sus lesiones, más allá del ámbito exclusivo del rendimiento deportivo.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
- CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
- CG4.1 : Habilitat en les relacions interpersonals, afectives i en el control emocional en el treball en equip i el desenvolupament del lideratge en l'execució d'activitats i treballs d'aprenentatge en les matèries de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG4.2 : Desenvolupament de la responsabilitat i la capacitat d'iniciativa, esperit emprenedor i originalitat en l'aprenentatge instrumental de les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
Competències Específiques
- AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
- AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
- AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
- AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
- AC2.5 : Saber readaptar, reentrenar i/o reeducar a persones, grups o equips amb lesions i patologies (diagnosticades i/o prescrites per un metge), competisquen o no, mitjançant activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les seues característiques v necessitats.
- AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
- AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
- AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
- AC3.3 : Articular i desplegar programes de promoció, orientació, coordinació, supervisió i avaluació tecnicocientífica d'activitat física, exercici físic i esport per a tota la població, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial, amb presència d'un professional o realitzada de manera autònoma pel ciutadà, en els diferents tipus d'espais i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) segons les possibilitats i necessitats dels ciutadans, amb la finalitat d'aconseguir la seua autonomia, la comprensió, i la major i adequada pràctica d'activitat física i esport.
- AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
- AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.
- AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer els principals riscos de la pràctica d'activitats fisicoesportives.
- Conéixer les principals estratègies en matèria de prevenció de lesions.
- Adquirir coneixements específics de la readaptació de lesions esportives.
- Conéixer i aplicar els protocols específics per a la readaptació fisicoesportiva.
- Comunicar de manera eficient, sabent donar les correccions i pautes de realització de determinats exercicis i moviments.
- Utilitzar adequadament les diferents eines en instruments disponibles en la readaptació fisicoesportiva.
- Establir estàndards de comportament en el tracte amb l'usuari/client.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Los objetivos de la asignatura son los siguientes:
- Conocer los principales riesgos de la práctica de actividades físico-deportivas.
- Conocer las principales estrategias en materia de prevención de lesiones.
- Adquirir conocimientos específicos de la readaptación de lesiones deportivas, así como una elevada base de conocimiento anatómico y biomecánico para abordar diferentes lesiones.
- Conocer las lesiones más comunes en modalidaes deportivas de diverso índole y los protocolos de abordaje de dichas lesiones en cuanto a su readaptación.
- Comunicar de manera eficiente, sabiendo dar las correcciones y pautas de realización de determinados ejercicios y movimientos.
- Utilizar adecuadamente las diferentes herramientas en instrumentos disponibles en la readaptación físico-deportiva.
- Establecer estándares de comportamiento en el trato con el usuario/cliente.
Dades generals
Codi:
16631
Professor/a responsable:
Sellés Pérez, Sergio
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)