Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Contexto de la asignatura:
La asignatura expresión corporal, música y movimiento pretende unir contenidos propios de la música con las ciencias de la educación física debido a los vínculos que poseen ambas materias. A través de ellos, el profesorado pretende aportar recursos didácticos para que el alumno sepa en cuestión como abordar aspectos de movimiento relacionados con la música, la expresión corporal y la percusión corporal (BAPNE).
La Expresión Corporal es una disciplina que optimiza la comunicación mediante el uso del cuerpo y el movimiento, estimulando la creatividad. En el contexto educativo, fomenta la libertad de exploración individual y grupal además, sostiene que la educación debe activar las dimensiones intelectual, emocional y física para enriquecer al estudiante a través de su propia investigación y experiencia.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
- CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
- CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.
Competències Específiques
- AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
- AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
- AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
- AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
- AC3.3 : Articular i desplegar programes de promoció, orientació, coordinació, supervisió i avaluació tecnicocientífica d'activitat física, exercici físic i esport per a tota la població, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial, amb presència d'un professional o realitzada de manera autònoma pel ciutadà, en els diferents tipus d'espais i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) segons les possibilitats i necessitats dels ciutadans, amb la finalitat d'aconseguir la seua autonomia, la comprensió, i la major i adequada pràctica d'activitat física i esport.
- AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
- AC5.2 : Identificar, organitzar, dirigir, planificar, coordinar, implementar, i realitzar avaluació tecnicocientífica dels diversos tipus d'activitats físiques i esportives adaptades al desenvolupament, característiques i necessitats dels individus i la tipologia de l'activitat, espai i entitat, en tots els tipus de serveis d'activitat física i esport, inclosos esdeveniments esportius, i en qualsevol mena d'organització, població, context, entorn i població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) garantint la seguretat, eficiència i professionalitat en l'activitat exercida en el compl
- AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer, comprendre i reflexionar sobre els fonaments bàsics i els conceptes de l'expressió corporal.
- Identificar i aplicar els aspectes didàctics en les activitats d'expressió corporal i danses en tots els sectors d'intervenció professional de l'ensenyament formal i informal.
- Comprendre, desenvolupar i aplicar el valor educatiu de l'expressió corporal i les danses com a mitjà d'expressió cultural.
- Desenvolupar procediments per al domini de les habilitats motrius en relació amb el cos com a mitjà d'expressió i comunicació.
- Transmetre els principis i fonaments de la música aplicats al moviment.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Objetivos generales.
- Conocer, comprender y reflexionar sobre los fundamentos básicos de la expresión corporal, la música y el movimiento, así como, las principales características de las diferentes técnicas que esta engloba.
- Desarrollar sus habilidades motrices en relación con la expresión corporal ligada a la música y movimiento y a su vez sea consciente de sus capacidades para el análisis de problemas concretos y la toma de decisiones por lo que al ámbito de la expresión corporal educativa se refiere.
- Apreciar el valor educativo de la expresión corporal, música y movimiento y comprendan los principios que contribuyen a la formación cultural, personal y social desde la motricidad y el movimiento.
- Identificar y aplicar los aspectos didácticos en las actividades de expresión corporal, la música y el movimento en todos los sectores de intervención profesional de la enseñanza formal e informal.
Objetivos específicos:
- Se inicien en el movimiento según las metodologías más relevantes a nivel musicalespecialmente en BAPNE.
- Desarrolla el sentido rítmico y su coordinación a través de metodologías musicales y corporales, sincronizando voz, movimiento y ejecución instrumental.
- Desarrollen la capacidad de expresión, improvisación y creación del cuerpo en el propio espcio, el espacio total y compartido.
- Investiguen sobre el movimiento y la creación en la busqueda de la expresión propia y la comunicación de grupo.
- Descubran los elementos del lenguaje musical partiendo de la audición activa, la interpretación instrumental y vocal y el movimiento.
- Conozcan el currículum de la educación artística (por lo que se refiere a su aspecto musical y de las ciencias de la educación física) y desarrollen los contenidos mediante recursos didácticos adecuados.
- Aplica las diferentes Estilos de enseñanza en el ámbito educativo con la atención de las características individuales, del grupo y la naturaleza de la actividad.
- Conozcan diferentes recursos en educación relacionados con esta materia (materiales didácticos, equipamiento, medios audiovisuales e informáticos).
- Adapta la nueva información, estableciendo relaciones y síntesis de la materia, mostrando un interés más allá de la evaluación.
Dades generals
Codi:
16624
Professor/a responsable:
Vega Ramirez, Lilyan Mercedes
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Didàctica General i Didàctiques Específiques
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO CORPORAL
Crèdits teòrics: 0,3
Crèdits pràctics: 0,9
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
Innovació i Formació Didàctica
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO MUSICAL
Crèdits teòrics: 0,3
Crèdits pràctics: 0,9
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)

