Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

El entrenamiento deportivo se basa en el desarrollo de las capacidades físicas, técnicas y tácticas generales y específicas de cada modalidad deportiva para obtener el éxito. Los métodos de entrenamiento se han clasificado tradicionalmente en función de parámetros temporales y de intensidad. Desde el punto de vista de la preparación física, el objetivo fisiológico y físico, es el más adecuado para el desarrollo de diferentes métodos de entrenamiento que permitirán al GCAFD conocer las estrategias más adecuadas, basadas en evidencias científicas, para el desarrollo de las capacidades.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CGUA1 : Competències en idioma estranger.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.

 

Competències Específiques

  • AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
  • AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
  • AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
  • AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
  • AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
  • AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
  • AC5.2 : Identificar, organitzar, dirigir, planificar, coordinar, implementar, i realitzar avaluació tecnicocientífica dels diversos tipus d'activitats físiques i esportives adaptades al desenvolupament, característiques i necessitats dels individus i la tipologia de l'activitat, espai i entitat, en tots els tipus de serveis d'activitat física i esport, inclosos esdeveniments esportius, i en qualsevol mena d'organització, població, context, entorn i població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) garantint la seguretat, eficiència i professionalitat en l'activitat exercida en el compl
  • AC5.3 : Identificar, organitzar, dirigir, planificar, coordinar, implementar i avaluar l'acompliment professional dels recursos humans, amb èmfasis en la direcció, coordinació, planificació, supervisió i avaluació tecnicocientífica de l'activitat, acompliment realitzat i de la prestació de serveis pels professionals d'activitat física i esport, en tots els tipus de serveis i en qualsevol mena d'organització, context, entorn i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport garantint la seguretat, eficiència i professionalitat en l'activitat exercida en el compliment de la normativa vigent.
  • AC5.4 : Identificar, organitzar, dirigir, planificar, coordinar, implementar i realitzar avaluació tecnicocientífica dels recursos organitzatius i recursos materials i instal·lacions esportives, inclòs el seu disseny bàsic i funcional així com adequada selecció i utilització, per a cada tipus d'activitat, amb la finalitat d'aconseguir activitats físiques i esportives segures, eficients i saludables, adaptades al desenvolupament, característiques i necessitats dels individus i la tipologia de l'activitat, espai i entitat en qualsevol mena d'organització, població, context i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport i amb èmfasi per a les poblacions de caràcter especial i garantint la seguretat, eficiència i professionalitat en l'activitat exercida en el compliment de la normativa vigent.
  • AC5.5 : Articular i desplegar l'assessorament, certificació, i avaluació tecnicocientífica de les activitats físiques i esportives i els recursos en tots serveis d'activitat física i esport, contextos, entorns i sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport així com en el disseny i elaboració d'informes tècnics en tots serveis d'activitat física i esport.
  • AC6.1 : Conèixer i comprendre les bases de la metodologia del treball científic.
  • AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • AC6.4 : Articular i desplegar procediments, processos, protocols, anàlisis pròpies, amb rigor i actitud científica sobre assumptes d'índole social, jurídica, econòmica, científica o ètica, quan calga i pertinent en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer i aplicar diferents mètodes d'entrenament per al desenvolupament de la força, la resistència, la flexibilitat i la velocitat.
  • Dissenyar adequadament sessions d'entrenament sobre la base de diferents objectius esportius.
  • Saber adaptar adequadament els mètodes d'entrenament a diferents perfils de població amb diferents nivells de rendiment, gènere i experiència esportiva.
  • Ser capaç de prescriure entrenament esportiu per a diferents tipus de població amb un elevat grau de rigor a través de les publicacions científiques de l'àmbit de la metodologia d'entrenament.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

• Capacidad para evaluar la condición física y prescribir ejercicio físico orientado a la mejora del rendimiento deportivo.

• Utilización y aplicación de la dinámica de cargas de la temporada.

• Capacidad para diseñar y evaluar las unidades temporales de entrenamiento.

 

 

Dades generals

Codi: 16623
Professor/a responsable:
PEREZ TURPIN, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix