Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
L'assignatura esports individuals II està adreçada principalment a l'ensenyament de l'atletisme i el triatló. El triatló és una combinació de tres esports (natació, ciclisme i cursa a peu) en una mateixa competició i sense pauses. El primer triatló organitzat que es coneix, va sorgir de forma espontània el 1974, a San Diego (Estats Units; Ruiz, 2006). L'any 2000, a sydney (Austràlia), es va produir el debut del triatló als Jocs Olímpics. Tot i això, el 1875 el Baró Pierre de Coubertin, fundador dels Jocs Olímpics moderns, ja havia fet pública la necessitat de comptar amb un esport que combinés la natació, el ciclisme i l'atletisme (COE, 2004). Els motius que ens han portat a estudiar l'esport del Triatló són: 1. El fet que sigui un esport de creació recent en comparació amb la majoria dels esports estudiats en la investigació científica i formativa. 2. La perfecta identificació amb els trets didentitat de la UA: Sidentifica amb lentorn geogràfic i condicions climàtiques mediterrànies. El desenvolupament sostenible de les activitats físiques i esportives a la natura i la innovació i desenvolupament dels nous esports. 3. Perquè en el context nacional i internacional el triatló es posiciona com un esport en creixement el desenvolupament del qual permet un futur laboral als futurs graduats en ciències de l'esport. Pel que fa a l'atletisme, es tracta d'un dels esports que tradicionalment s'han estudiat en tots els graus de ciències de l'AF i l'esport des dels inicis de la titulació. La primera referència històrica a l'atletisme es remunta a l'any 776 aC. C. a Grècia, amb una llista dels atletes guanyadors d'una competència. L'atletisme, sens dubte, ha estat un dels esports de referència als JJOO olímpics moderns des de la seva primera edició el 1896. L'atletisme està compost per un gran nombre de disciplines i modalitats que es classifiquen en carreres, salts i llançaments, per la qual cosa els coneixements adquirits a l'assignatura pels alumnes seran de gran utilitat als futurs egressats en ciències de l'A.F i l'esport, pel gran baixatge motriu treballat a l'esport. Tant per la tradició que engloba l'atletisme com pel coneixement a nivell teòric-pràctic que aporta als alumnes, així com la seva aplicabilitat tant a l'esport d'iniciació com a l'alt rendiment resulta fonamental l'estudi d'aquesta matèria en el grau de ciències de la Af i l'esport.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
Competències Específiques
- AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
- AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC3.4 : Promoure l'educació, difusió, informació i orientació constant a les persones i als dirigents sobre els beneficis, significació, característiques i efectes positius de la pràctica regular d'activitat física i esportiva i exercici físic, dels riscos i perjudicis d'una inadequada pràctica i dels elements i criteris que identifiquen la seua execució adequada, així com la informació, orientació i assessorament de les possibilitats d'activitat física i esport apropiada en el seu entorn en qualsevol sector d'intervenció professional.
- AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
- AC5.1 : Analitzar, diagnosticar i avaluar els elements, estructura, situació i característiques de tots els tipus d'organitzacions d'activitat física i esport així com els elements legislatius i jurídics vinculats a l'activitat física i esportiva.
- AC5.5 : Articular i desplegar l'assessorament, certificació, i avaluació tecnicocientífica de les activitats físiques i esportives i els recursos en tots serveis d'activitat física i esport, contextos, entorns i sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport així com en el disseny i elaboració d'informes tècnics en tots serveis d'activitat física i esport.
- AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer i analitzar els principis bàsics dels esports d'atletisme i triatló, així com de l'estructura i organització jurídica d'aquests esports.
- Ser capaç de demostrar elements tècnics bàsics dels esports d'atletisme i triatló, així com avaluar l'execució dels models tècnics bàsics en els esports d'atletisme i triatló.
- Dissenyar progressions d'ensenyament i aprenentatge per a l'adquisició dels elements tècnics bàsics dels esports d'atletisme i triatló, adaptant-se a les característiques particulars de la població amb les quals s'està treballant.
- Assessorar la població en relació amb els patrons tècnics, tàctics i reglamentaris de l'atletisme i del triatló mitjançant una fonamentació cientificotècnica adequada.
- Conéixer i transmetre els elements tècnics, tàctics i reglamentaris en els esports d'atletisme i natació, així com les consideracions oportunes que garantisquen una pràctica segura d'aquests esports.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
Els objectius de l'assignatura són els següents:
- Comprendre els factors de rendiment bàsics, així com la història de l'atletisme i el triatló.
- Conèixer els principis tecnicotàctics bàsics dels salts, llançaments i carreres de l'atletisme.
- Conèixer els principis tecnicotàctics bàsics de triatló i de les seues modalitats (natació, ciclisme i carrera a peu).
- Conèixer la reglamentació bàsica del triatló i de l'atletisme.
- Vivenciar com a esportista i entrenador la pràctica del triatló i de l'atletisme. Adquirir vivències en la realització de pràctiques de millora de la tècnica dels tres segments i transicions, així com en les diferents modalitats de llançaments, salts i carreres de l'atletisme.
- Ser capaç de detectar els errors bàsics en l'execució tècnica a les modalitats de natació aigües obertes, ciclisme i cursa a peu del traitló, així com en les modalitats de salts, llançaments i carreres de l'atletisme que s'imparteixen a l'assignatura.
- Dissenyar sessions tant d'atletisme i triatló orientes principalment a la iniciació esportiva utilitzant metodologies motivants i que impliquin conscientment l'alumnat.
Dades generals
Codi:
16619
Professor/a responsable:
Sellés Pérez, Sergio
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)