Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Al País Valencià, l’esport anomenat Pilota Valenciana, compren totes les modalitats de pilota a mà que es practiquen i s’han practicat al llarg de de la història i de tot el territori. Totes aquestes modalitats són descendència directa dels jocs de l’antiga Grècia com la feninde, i de l’harpastum romà, les quals han evolucionat en quant a la forma de ser dels valencians. És considerat pels estudiosos per l’esport més antic practicat a les nostres terres, el qual va ser durant molts segles com l’esport més practicat.

L’esport de pilota a mà, únicament necessita la utilització d’una pilota i de la pròpia mà com a ferramenta, allò que fa que siga un esport molt atractiu per la seua riquesa motriu. Actualment les modalitats de joc directe (sense paret en la qual ha de colpejar la pilota), a l’Estat Espanyol només es manté actualment a Navarra, Gran Canaria i País Valencià.


L’assignatura de Pilota Valenciana té una carrega docent de 6 crèdits ECTS equivalents a 150 hores de treball presencial i no presencial de l’alumne, aquesta s’impartix en el segon semestre del segon curs del grau.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CGUA1 : Competències en idioma estranger.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
  • CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.
  • CG5.2 : Compromís amb els valors ètics en el desenvolupament de la competició esportiva.

 

Competències Específiques

  • AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
  • AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
  • AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
  • AC3.4 : Promoure l'educació, difusió, informació i orientació constant a les persones i als dirigents sobre els beneficis, significació, característiques i efectes positius de la pràctica regular d'activitat física i esportiva i exercici físic, dels riscos i perjudicis d'una inadequada pràctica i dels elements i criteris que identifiquen la seua execució adequada, així com la informació, orientació i assessorament de les possibilitats d'activitat física i esport apropiada en el seu entorn en qualsevol sector d'intervenció professional.
  • AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
  • AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
  • AC5.1 : Analitzar, diagnosticar i avaluar els elements, estructura, situació i característiques de tots els tipus d'organitzacions d'activitat física i esport així com els elements legislatius i jurídics vinculats a l'activitat física i esportiva.
  • AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conéixer, analitzar i reflexionar sobre els principis bàsics de pilota valenciana.
  • Conéixer i comprendre les diferents modalitats de pilota valenciana. Realitzar i dominar elements tècnics, tàctics i reglamentaris d'aquestes.
  • Dissenyar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge de pilota valenciana.
  • Fer treballs d'anàlisis, investigació i promoció en pilota valenciana.
  • Iniciar en el disseny i avaluació de l'entrenament en pilota valenciana.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

RAA1: Conèixer i reflexionar sobre l'evolució històrica i la situació actual de la pilota valenciana.

RAA2: Conèixer i entendre els reglaments, les instal·lacions i els materials de joc de les diverses modalitats de pilota valenciana.

RAA3: Conèixer, reflexionar i dominar els pasos didàctics intermitjos entre habilitats i destreses bàsiques i entre habilitats i destreses específiques, basant-se en jocs i exercisis.

RAA4: Desenvolupar un pensament crític i reflexiu sobre la iniciació en el període educatiu i capacitar per a transmetre els valors de la pilota valenciana.

RAA5: Capacitar a l'alumnat en els coneixements descriptius dels gestos tècnics que s'utilitzen en pilota.

RAA6: Experimentar i aconseguir un domini correcte dels gestos tècnics i destreses tàctiques, i de les propostes didàctiques per als mateixos.

RAA7: Iniciar en el desenvolupament d'un nivell d'observació que permetra la detecció i posterior correcció del possibles errors de les accions técnico-tàctiques.

RAA8: Conèixer les lesions i les seues causes en els jugadors/es de pilota, així com els mètodes de prevenció per a les mateixes.

RAA9: Iniciar a l'alumnat en activitats d’anàlisi i investigació en pilota, realitzant treballs d'investigació en grup.

RAA10: Conèixer l'evolució en les planificacions de l’entrenament en els jugadors/es de pilota, i reflexionar sobre les bases de les quals s'ha de partir.

 

 

Dades generals

Codi: 16616
Professor/a responsable:
CARBONELL MARTINEZ, JOSE ANTONIO
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix