Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
La asignatura Fisiología del Ejercicio y del Entrenamiento pretende establecer las bases fisiológicas del funcionamiento, y de las respuestas y adaptaciones, de cada uno de los sistemas que componen el organismo humano ante la situación de estrés fisiológico como es la realización de ejercicio físico; así como sentar las bases del entrenamiento físico y de los cambios que suceden en el cuerpo humano como consecuencia de este. Se vincula estrechamente con otras asignaturas que configuran la formación básica, especialmente las impartidas en el primer curso del Grado (Fisiología Básica o Anatomía para la Actividad Física y el Ejercicio y Biomecánica de la Actividad Física). Por su carácter básico, también está ampliamente relacionada con otras asignaturas de carácter obligatorio y optativo del plan de estudios, y que, en su conjunto, permitirán la adquisición de las competencias generales y específicas del Grado y así garantizar la adquisición de los perfiles profesionales.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
Competències Específiques
- AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
- AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
- AC2.5 : Saber readaptar, reentrenar i/o reeducar a persones, grups o equips amb lesions i patologies (diagnosticades i/o prescrites per un metge), competisquen o no, mitjançant activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les seues característiques v necessitats.
- AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
- AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
- AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
- AC3.3 : Articular i desplegar programes de promoció, orientació, coordinació, supervisió i avaluació tecnicocientífica d'activitat física, exercici físic i esport per a tota la població, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial, amb presència d'un professional o realitzada de manera autònoma pel ciutadà, en els diferents tipus d'espais i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) segons les possibilitats i necessitats dels ciutadans, amb la finalitat d'aconseguir la seua autonomia, la comprensió, i la major i adequada pràctica d'activitat física i esport.
- AC3.4 : Promoure l'educació, difusió, informació i orientació constant a les persones i als dirigents sobre els beneficis, significació, característiques i efectes positius de la pràctica regular d'activitat física i esportiva i exercici físic, dels riscos i perjudicis d'una inadequada pràctica i dels elements i criteris que identifiquen la seua execució adequada, així com la informació, orientació i assessorament de les possibilitats d'activitat física i esport apropiada en el seu entorn en qualsevol sector d'intervenció professional.
- AC3.5 : Organitzar la promoció de polítiques, estratègies i programes educatius sobre aspectes de la salut pública, en relació amb l'activitat física i esport (per a la prevenció de factors de risc i malalties); així com cooperar amb altres agents implicats en aquesta: en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC6.1 : Conèixer i comprendre les bases de la metodologia del treball científic.
- AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
- AC6.4 : Articular i desplegar procediments, processos, protocols, anàlisis pròpies, amb rigor i actitud científica sobre assumptes d'índole social, jurídica, econòmica, científica o ètica, quan calga i pertinent en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.
- AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.
- AC7.3 : Comprendre, saber explicar i difondre les funcions, responsabilitats i importància d'un bon professional Graduat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport així com analitzar, comprendre, identificar i reflexionar de manera crítica i autònoma sobre la seua identitat, formació i acompliment professional per a aconseguir les finalitats i beneficis propis de l'activitat física i esport de manera adequada, segura, saludable i eficient en tots els serveis fisicoesportius oferits i prestats i en qualsevol sector professional d'activitat física i esport.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Saber aplicar els principis fisiològics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'AF i E.
- Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) a l'àmbit de les CC de l'AF i E.
- Desenvolupar competències per a l'adaptació a noves situacions de resolució de problemes i per a l'aprenentatge autònom i de desenvolupar hàbits d'excel·lència i qualitat en l'exercici professional.
- Actuar dins dels principis ètics necessaris per al correcte exercici professional.
- Saber aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, durant la direcció de l'entrenament esportiu, així com avaluar la condició física i prescriure exercici físic orientat a la millora del rendiment esportiu.
- Ser capaç d'avaluar la condició física i prescriure exercici físic orientat a la salut i promoure i avaluar la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport entre la població adulta, majors i discapacitats.
- Conéixer i comprendre els factors fisiològics i que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport.
- Conéixer i comprendre els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà.
- Aplicar els principis fisiològics als diferents camps de l'activitat física i l'esport.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
El objetivo principal de esta asignatura es conocer y comprender los mecanismos fisiológicos de importancia en la realización de la actividad física, tanto a nivel muscular como en los ajustes que permiten al individuo mantener la homeostasis en una situación de gran demanda energética. Así mismo, permitirá conocer las bases del entrenamiento físico y de los cambios que este produce en el cuerpo humano.
Dades generals
Codi:
16610
Professor/a responsable:
Cejuela Anta, Roberto
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 0,6 -
Dep.:
FISIOLOGIA, GENETICA I MICROBILOGIA
Àrea: FISIOLOGIA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 2)