Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

L'assignatura Anàlisi del moviment humà (16606) és una matèria de formació bàsica i caràcter obligatori, que consta de 6 crèdits ECTS distribuïts en un semestre. L'anàlisi del moviment humà podria definir-se com una branca interdisciplinària i eminentment aplicada en la qual confluïxen disciplines com la Biomecànica, la Kinesiología, l'Anatomia i la Fisiologia, entre altres. L'estudi i enteniment del moviment humà és clau per a poder dur a terme qualsevol professió relacionada amb les Ciències de l'Activitat Física i l'Esport. L'assignatura busca aportar a l'alumne les bases i fonaments conceptuals i les habilitats per a analitzar el moviment humà i les seues aplicacions en diferents contextos des de la perspectiva de la Mecànica i la Kinesiología. D'aquesta manera, l'assignatura establix les bases per a diferents aplicacions professionals: anàlisi de l'eficàcia dels moviments i tècniques aplicades a l'activitat física i a l'esport; valoració de la seguretat i ergonomia dels exercicis físics; etc.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CGUA1 : Competències en idioma estranger.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.

 

Competències Específiques

  • AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
  • AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
  • AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
  • AC2.5 : Saber readaptar, reentrenar i/o reeducar a persones, grups o equips amb lesions i patologies (diagnosticades i/o prescrites per un metge), competisquen o no, mitjançant activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les seues característiques v necessitats.
  • AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
  • AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
  • AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
  • AC3.3 : Articular i desplegar programes de promoció, orientació, coordinació, supervisió i avaluació tecnicocientífica d'activitat física, exercici físic i esport per a tota la població, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial, amb presència d'un professional o realitzada de manera autònoma pel ciutadà, en els diferents tipus d'espais i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) segons les possibilitats i necessitats dels ciutadans, amb la finalitat d'aconseguir la seua autonomia, la comprensió, i la major i adequada pràctica d'activitat física i esport.
  • AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
  • AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
  • AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
  • AC6.4 : Articular i desplegar procediments, processos, protocols, anàlisis pròpies, amb rigor i actitud científica sobre assumptes d'índole social, jurídica, econòmica, científica o ètica, quan calga i pertinent en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Comprendre els fonaments bàsics del moviment humà, així com les implicacions en la motricitat bàsica, el gest esportiu i l'alt rendiment.
  • Ser capaç d'establir les relacions multidisciplinàries entre l'Ensenyament de l'Activitat Física, l'Anatomia, la Fisiologia, la Biomecànica, la Cinesiologia i el Comportament Motor.
  • Conéixer les diferents tecnologies d'anàlisis del moviment esportiu (fotogrametria, electromiografia, dinamometria, etc.), valorant les seues aplicacions, complexitat, utilitat i la metodologia general d'aplicació.
  • Interpretar resultats i controlar variables utilitzant diferents mètodes i tècniques instrumentals de mesurament o estimació del moviment esportiu, tant de laboratori com de camp, i aplicar-les en els seus diferents perfils professionals en diferents grups de població.
  • Entendre i analitzar els principis que regeixen els diferents tipus de moviment humà i interpretar la seua representació espaciotemporal, aplicant-los a diferents situacions pròpies de l'activitat física i de l'esport.
  • Descriure i analitzar les tècniques esportives des del punt de vista del seu impacte en l'aparell locomotor per a trobar les més eficaces i segures.
  • Seleccionar i saber utilitzar el material i equipament esportiu de la manera més adequada i segura a diferents tipus d'activitats i poblacions, per a optimitzar el rendiment i disminuir el risc de lesions.
  • Expressar els coneixements adquirits amb la terminologia pròpia d'aquesta disciplina, fonamentant i raonant les seues explicacions.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

- Estudiar i conéixer els principis biomecànics de moviments bàsics i complexos.
- Integrar coneixements d'Anatomia, Fisiologia, Biomecànica i Kinesiología en els continguts teoricopràctics de l'assignatura.
- Aplicar i interpretar anàlisis basades en fotogrametria, electromiografia i dinamometría en anàlisi del moviment.
- Realitzar activitats pràctiques d'anàlisi cinemàtica i dinàmica de moviments fisicoesportius.
- Analitzar i comparar tècniques esportives i el seu efecte en el sistema musculoesquelètic.
- Seleccionar i adaptar l'ús adequat de l'equipament esportiu en funció del context.
- Participar en debats i redactar informes utilitzant la terminologia tècnica adequada.

 

 

Dades generals

Codi: 16606
Professor/a responsable:
García Jaén, Miguel
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0,9
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: FISICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA
    Àrea: FISICA APLICADA
    Crèdits teòrics: 0,3
    Crèdits pràctics: 0,9

Estudis en què s'imparteix