Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La construcció en arquitectura o enginyeria és l'art o tècnica de realitzar edificis, infraestructures, etc. El procés d'edificació es divideix en diferents fases o oficis: demolicions, moviments de terra, fonamentacions, estructura, tancaments, cobertes, particions, etc.
Aquesta assignatura engloba les primeres construccions que es realitzen una vegada s'han executat els elements resistents (fonamentacions i estructura). Com és la construcció de l'envolupant de l'edificació o tancaments: façanes i cobertes.
Amb això s'abastaran elements claus a l'hora de treballar en l'àmbit professional, siga com siga la dedicació futura de l'alumne (cap d'obra, direcció facultativa, tècnic en prevenció, comercial, investigador, laborant, etc.), així com l'ètica professional.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències específiques (CE)

  • E10 : Aptitud per a intervenir en la rehabilitació d'edificis i en la restauració i conservació del patrimoni construït.
  • E12 : Coneixement de l'avaluació de l'impacte mediambiental dels processos d'edificació i demolició, de la sostenibilitat en l'edificació, i dels procediments i tècniques per a avaluar l'eficiència energètica dels edificis.
  • E13 : Capacitat per a aplicar la normativa tècnica al procés de l'edificació, i generar documents d'especificació tècnica dels procediments i mètodes constructius d'edificis.
  • E7 : Aptitud per a identificar els elements i sistemes constructius, definir la seua funció i compatibilitat, i la seua posada en obra en el procés constructiu. Plantejar i resoldre detalls constructius.
  • E9 : Capacitat per a dictaminar sobre les causes i manifestacions de les lesions en els edificis, proposar solucions per a evitar o esmenar les patologies, i analitzar el cicle de vida útil dels elements i sistemes constructius.

 

Competències generals transversals

  • G12 : Competències informàtiques i informacionals.
  • G13 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

Dirigir l'execució material de les obres d'edificació, de les seues instal·lacions i elements, duent a terme el control qualitatiu i quantitatiu del construït mitjançant l'establiment i gestió dels plans de control de materials, sistemes i execució d'obra, elaborant els corresponents registres per a la seua incorporació al Llibre de l'Edifici. Portar el control econòmic de l'obra elaborant les certificacions i la liquidació de l'obra executada.

Gestionar les noves tecnologies edificatòries i participar en els processos de gestió de la qualitat en l'edificació; realitzar anàlisi, avaluacions i certificacions d'eficiència energètica així com estudis de sostenibilitat en els edificis.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

OBJECTIU GENERAL
Adquirir criteris constructius per al desenvolupament de l'exercici professional en l'àmbit de la construcció de sistemes i elements no estructurals.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Raonar l'ús de diferents solucions constructives, depenent de la mena d'edifici, mitjans, materials, etc. Procés viu, que va canviant conforme les exigències de la societat.
  • Desenvolupar el sentit crític i de comparació.
  • Ús del llenguatge tècnic i de l'expressió gràfica d'elements constructius (detalls).
  • Ampliar coneixements dels elements i components constructius de l'edificació.
  • Desenvolupar el sentit de l'observació.
  • Emprar solucions constructives adequades conforme a la normativa vigent.
  • Oblidar aprenentatges estereotipats.
  • Adquirir criteris per a l'ús de materials tradicionals o nous, segons ens convinguen.
  • Conèixer les necessitats de medis físics i humans.
  • Adquirir criteris econòmics.
  • Conèixer les fonts documentals existents.

OBJECTIU ESPECÍFIC DEL TREBALL DE CURS
L'objectiu general que la Unitat Docent es proposa aconseguir través d'aquest treball de curs és EXPOSAR, CONÈIXER I COMPARTIR SOLUCIONS CONSTRUCTIVES a través de les noves tecnologies i tradició gràfica.

Complementant-se amb objectius secundaris com són:

  • Desenvolupar la CAPACITAT d'INTERPRETACIÓ de documentació gràfica, que conté un projecte d'execució.
  • Fomentar el SENTIT DE L'OBSERVACIÓ, així com el desenvolupament crític i de comparació; els quals han de quedar plasmats en la representació gràfica dels elements constructius així com la justificació d'aquests.
  • Promoure el DEBAT, entre els alumnes, de les diferents solucions que pot tenir un mateix detall constructiu, afavorint la interacció dels participants al llarg del curs, mitjançant els lliuraments parcials i exposició d'aquests.
  • Generar l'espai propici per a l'intercanvi d'IDEES, que permeten enfrontar els desafiaments EDUCATIUS, PEDAGÒGICS i PROFESSIONALS d'aquest moment i aquesta realitat, des d'una òptica inclusiva que contemple els avanços tecnològics.
  • Propiciar entre els alumnes la integració de la construcció amb les novetats DIGITALS.

 

 

Dades generals

Codi: 16043
Professor/a responsable:
Céspedes López, María Francisca
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 2,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: EDIFICACIO I URBANISME
    Àrea: CONSTRUCCIONS ARQUITECTONIQUES
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 2,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix