Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2024-25
Esta asignatura, impartida en el primer semestre del segundo curso del Máster, persigue ofrecer una perspectiva práctica del proceso de ejecución en todos los órdenes jurisdiccionales, especialmente adaptada al ejercicio de la Procura . Asimismo, esta asignatura tiene como objetivo que el alumno conozca en profundidad las actuaciones que el procurador realiza en los registros públicos.
En su desarrollo se proporcionará al estudiante las herramientas necesarias para llevar a cabo las distintas intervenciones en el proceso de ejecución, así como en los distintos registros públicos, y que le permitan ejercitar adecuadamente la profesión en este campo de actuación profesional.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25
Competències generals
- CG2 : Elaborar i manejar els escrits, informes i procediments d'actuació més idonis per als problemes suscitats.
Competències Específiques
- CE14 : Desenvolupar la capacitat per a triar els mitjans més adequats que ofereix l'ordenament jurídic per a l'acompliment d'una representació tècnica de qualitat.
- CE16 : Disposar de les habilitats necessàries per a auxiliar-se de les funcions notarial i registral, en l'exercici de la seua activitat.
- CE21 : Saber desenvolupar habilitats i destreses interpersonals, que faciliten l'exercici professional en les seues relacions amb la ciutadania, amb altres professionals i amb les institucions.
- CE5 : Conèixer les tècniques processals i ser capaç d'executar quants actes els encomanen o per a la realització dels quals estiguen facultats en els diferents ordres jurisdiccionals, amb especial atenció als terminis, actes de comunicació, execució i vies de constrenyiment.
- CE6 : Desenvolupar les habilitats i destreses necessàries per a la correcta i eficaç realització dels actes de comunicació a les parts en el procés, i per a una col·laboració eficaç amb els tribunals en execució de les resolucions judicials, coneixent i diferenciant els interessos privats que representa dels de caràcter públic l'execució del qual la Llei i els tribunals li encomanen.
- CE9 : Conèixer i aplicar les tècniques dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de depòsits judicials i d'atenció de quantes despeses i costes siguen necessaris per a garantir l'efectiva tutela judicial dels drets dels seus representats.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer i analitzar la problemàtica que es planteja en la pràctica en l'execució de títols judicials i no judicials.
- Analitzar el títol executiu i saber triar el procés adequat d'execució.
- Analitzar i saber com investigar el patrimoni de l'executat.
- Analitzar quins béns són embargables i quines mesures de garantia són adequades per a cadascun dels béns
- Comprendre, gestionar i analitzar la situació econòmica del procés.
- Saber analitzar i decidir quin mitjà és el més adequat per a procedir a la venda dels béns embargats
- Conèixer i saber triar els diferents tipus d'execució que existeixen en el nostre ordenament, inclòs l'execució hipotecària, l'execució universal o la de títols europeus i la seua plasmació pràctica.
- Coneixement complet i exhaustiu sobre la funció del Procurador en la fase d'execució en tots els ordres jurisdiccionals, encara que centrant el seu estudi en aquelles matèries que han suscitat major controvèrsia.
- S'analitzarà amb profunditat els problemes que es plantegen en la pràctica en diferents actes d'execució com a llançament, possessió i diligències d'embargament.
- Anàlisi i pràctica de les subhastes judicials.
- Conèixer en profunditat com s'haja de diligenciar manaments judicials davant el Registre de la Propietat, quins són els terminis de presentació, on i com ha de fer-se, quins requisits tributaris han d'atendre's, anticipar-se als defectes que puga assenyalar el registrador en la seua qualificació i evitar caure en ells, la caducitat de les anotacions, controlar els temps, la presentació telemàtica.
- Conèixer en profunditat la regulació del Registre Civil, les seues diferents inscripcions i, especialment, la limitació de publicitat registral per l'exigència de protecció de les dades de caràcter personal.
- Conèixer les actuacions en el Registre Mercantil, actes i vicissituds relacionats amb els empresaris (persones físiques o jurídiques), així com totes aquelles mesures judicials (anotacions preventives) o resolucions judicials o administratives que l'afecten (com la declaració de concurs).
- Conèixer i saber actuar en les oficines administratives amb finalitats diferents, que no participen íntegrament de les característiques dels anteriors, encara que totes elles reben el nom de registre.
- Comprendre i realitzar intervencions en diferents actuacions davant el notari. Col·laboració amb el notariat.
- Resolució de casos pràctics i elaborar correctament escrits professionals i processals sobre aquesta matèria.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25
- Conocer y analizar la problemática que se plantea en la práctica en la ejecución de títulos judiciales y no judiciales
- Análizar el del título ejecutivo y saber elegir el proceso adecuado de ejecución
- Analizar y saber cómo investigar el patrimonio del ejecutado.
- Analizar qué bienes son embargables y qué medidas de garantia son adecuadas para cada uno de los bienes
- Comprender, gestionar y analizar la situación económica del proceso
- Saber analizar y decidir qué medio es el más adecuado para proceder a la venta de los bienes embargados
- Conocer y saber elegir los diferentes tipos de ejecución que existen en nuestro ordenamiento, incluido la ejecución hipotecaria, la ejecución universal o la de títulos europeos y su plasmación práctica
- Conocimiento completo y exhaustivo sobre la función del Procurador en la fase de ejecución en todos los órdenes jurisdiccionales, aunque centrando su estudio en aquellas materias que han suscitado mayor controversia.
- Se analizará con profundidad los problemas que se plantean en la práctica en diferentes actos de ejecución como lanzamiento, posesión y diligencias de embargo
- Análisis y práctica de las subastas judiciales
- Conocer en profundidad cómo se deba diligenciar mandamiento judiciales ante el Registro de la Propiedad, cuáles son los plazos de presentación, dónde y cómo debe hacerse, qué requisitos tributarios deben atenderse, anticiparse a los defectos que pueda señalar el registrador en su calificación y evitar caer en ellos, la caducidad de las anotaciones, controlar los tiempos, la presentación telemática.
- Conocer en profundidad la regulación del Registro Civil, sus diferentes inscripciones y, en especial, la limitación de publicidad registral por la exigencia de protección de los datos de carácter personal.
- Conocer las actuaciones en el Registro Mercantil, actos y vicisitudes relacionados con los empresarios (personas físicas o jurídicas, así como todas aquellas medidas judiciales (anotaciones preventivas ) o resoluciones judiciales o administrativas que le afecten (como la declaración de concurso).
- Conocer y saber actuar en las oficinas administrativas con finalidades distintas, que no participan íntegramente de las características de los anteriores, aunque todas ellas reciben el nombre de “registro”
- Comprender y realizar intervenciones en diferentes actuaciones ante el Notario. Colaboración con el notariado
- Resolución de casos prácticos y eleborar correctamente escritos profesionales y procesales sobre esta materia
Dades generals
Codi:
12350
Professor/a responsable:
López Yagües, Verónica
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
COLEGIO OFICIAL PROVINCIAL DE PROCURADORES DE ALICANTE
Àrea: COLEGIO OFICIAL PROVINCIAL DE PROCURADORES DE ALICANTE
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARIO EN ADVOCACIA I PROCURA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)